جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف آب با بهره‌برداری از کارواش سیار
به همت فناوران ایرانی انجام شد؛

جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف آب با بهره‌برداری از کارواش سیار


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 18631
یک شرکت فن‌آور که موردحمایت معاونت علمی قرارگرفته است، اقدام به راه‌اندازی یک کارواش سیار کرد که در صرفه‌جویی مصرف آب و برق نقش بسیار مهمی دارد و از آلودگی زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند.

یک شرکت فن‌آور که موردحمایت معاونت علمی قرارگرفته است،  اقدام به راه‌اندازی یک کارواش سیار کرد که در صرفه‌جویی مصرف آب و برق نقش بسیار مهمی دارد و از آلودگی زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  احمد عامری شهرابی مدیر عامل این شرکت فناور در توضیح کارواش سیار گفت:  منظور از کارواش سیار در این طرح ارائه خدمات کامل شستشوی خودرو در محل‌های عمومی مانند پارکینگ فرودگاه‌ها و یا فروشگاه‌های بزرگ است و در کلیه توقفگاهها قابلیت اجرایی دارد.
وی با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب این طرح بیان کرد: این دستگاه می‌تواند 300 لیتر آب حمل کند و با 8 تا 10 لیتر آب هر ماشین را مورد شست‌وشو قرار دهد. ما یقین داریم اگر بتوانیم خدمات ارزان و قابل دسترس در مکان های مناسب ارائه کنیم دیگر کسی با آب شرب درمنزل یا محل کار یا کنار خیابان ها اقدام به انجام این کار نخواهد کرد.


به گفته مدیرعامل شرکت فناور پویا مروارید اطلس ، کارواش سیار بهینه قادر است تمامی ابزارهای موردنیاز خدمات روشویی را حمل کند. این طرح شامل قسمت های: مخزن اصلی پلاستیکی با ظرفیت 300 لیتر آب، شاسی فلزی جهت حفظ و مهار مخزن اصلی، دو عدد چرخ ثابت در جلوی شاسی، دو عدد چرخ متحرک ترمزدار در عقب شاسی، دسته جهت حمل و جابجایی ، دو عدد سطل کوچک متحرک جهت شستشو و چرخش در دور خودرو، شیر و اتصالات جهت تخلیه، درب متحرک بر روی مخزن که دارای حفره های متناسب جهت قراردادن لوازم مورد نیاز شستشو است.
با توجه به مطالعات و هزینه‌یابی صورت گرفته، برای راه‌اندازی یک کارواش تمام‌اتوماتیک هزینه‌های زیادی باید صرف شود اما در کارواش سیار مورداشاره در طرح ما تنها 8 الی 10 لیتر آب و مقداری شامپو استفاده می شود، هزینه‌ها کاهش خواهد یافت و در نتیجه خدمات با قیمت مناسب ارائه می شود.
وی گفت: در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم درصد زیادی از آلودگی هوا به خاطر ریزگردهایی است که در سطح شهر وجود دارد که با استفاده از کارواش سیار در مکان‌های عمومی مانند پارکینگ‌های فروشگاه‌های بزرگ، مکان‌های نقل و انتقال خودرو، فرودگاه‌ها و غیره می‌توان خدمات ارزان و قابل دسترس ارائه داد که در کاهش این نوع آلودگی بسیار مؤثر خواهد بود. در کشورهای پیشرفته به دنبال این هستند که کلیه نیازهای مردم را در یک مجموعه ارائه دهند تا در وقت مردم صرفه جویی شود. این اقدام موجب کاهش آلودگی نیز خواهد شد.

کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی
مدیرعامل این شرکت فن‌آور مهم‌ترین مشخصه این خدمت و ارزش قابل کسب را مشتریان آن دانست که موجب دریافت خدمات مورد نیاز در محل‌های عمومی می‌شود و دربردارنده نتایجی چون صرفه‌جویی در مصرف آب و بدون نیاز به برق، صرفه‌جویی در زمان مشتریان، کاهش استهلاک خودرو، کاهش مصرف سوخت، تسهیل دسترسی به خدمات شستشوی خودرو در مواقع حساس و ضروری، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، عدم نیاز به ماشین‌آلات وارداتی و همچنین بدون ایجاد پساب و آلودگی در محل با جدیدترین تجهیزات، بهترین و خاص‌ترین خدمات با بالاترین کیفیت خواهد بود.وی از جمله ضرورت‌های اجرایی این طرح را عدم تولید پساب و آلودگی و کف و غیره و سازگار با محیط زیست  بودن آن بیان کرد.
به گفته شهرابی در داخل کشور تاکنون طرح مشابهی اجرا نشده است ولی نمونه‌هایی از آن در کشورهایی پیشرو همچون انگلستان و آلمان و فرانسه و غیره وجود دارد.  
وی بیان کرد: با توجه به قرارگرفتن کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک و بحرانی بودن وضعیت آبی کشور، این طرح به دلیل صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در این زمینه از آینده مطلوب و روشنی برخوردار خواهد بود.
مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به این نکته که کارواش سیار می‌تواند بند دوم از سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی را شامل شود، گفت: این طرح می‌تواند در بندی که به سیاست‌های بهینه‌سازی انرژی اشاره دارد درنظرگرفته شود.
وی توضیح داد: نکته ظریفی که در فرمان ۲۴ ماده‌ای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود، موضوع بند ۲ است که تاکید بر «پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به‌منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه» داشته است.
شهرابی همچنین افزود: درواقع با تکیه‌بر این طرح می‌توانیم با استفاده از دانش که حد و مرزی برای آن وجود ندارد و استفاده دقیق از ظرفیت‌های علمی کشور که طی سال‌های اخیر بسیار شکوفا شده است، وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود داده و نقصان به‌کارگیری دانش در سطوح تولید را که در کشور ما بسیار مشهود است را ارتقا دهیم.
وی در آخر خاطر نشان کرد: استفاده از کارواش سیار از نظر فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار بوده و با توجه به اینکه هیچ‌گونه آلودگی محیط زیستی هم ایجاد نمی‌کند این طرح کاملاً با محیط زیست سازگار است.

بدون نیاز به برق
مدیرعامل این شرکت فناور در راستای اهمیت این دستگاه در صرفه جویی مصرف انرژی گفت: این طرح می تواند تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند. کارواش های کنونی برق زیادی استفاده کرده ولی این طرح نیازی به برق ندارد. در مورد آبی هم که مصرف می شود می توان گفت با توجه به کم بودن آن به راحتی تبخیرشده و هیچ مشکل محیط زیستی را ایجاد نخواهد کرد.
وی افزود: این طرح با توجه به اینکه در مصرف آب و عدم نیاز به برق صرفه‌جویی می‌کند می‌تواند در سال‌های آینده که طبق پیش‌بینی‌ها وضعیت آب کشور بحرانی‌تر خواهد شد نقش چشمگیری داشته باشد. هم اکنون این طرح به مدت 12ماه در پارکینگ یکی از فروشگاههای زنجیره ای شهروند بصورت پایلوت در تمام فصول سال اجرا شده که مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم