جمع آوری آلودگی های نفتی از سطح آب از طریق اسکیمرهای ساخت داخل انجام می شود
با حمایت ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی

جمع آوری آلودگی های نفتی از سطح آب از طریق اسکیمرهای ساخت داخل انجام می شود


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 20032
اسکیمرها، دستگاه هایی هستند که به منظور جمع آوري آلودگی هاي نفتی و روغنی از سطح آب رودخانه ، دریا،دریاچه ،حوضچه های پساب کارخانجات صنعتی ، تالاب ها و مخازن سدها مورد استفاده قرار می گیرند.

 اسکیمرها، دستگاه هایی هستند که به منظور جمع آوري آلودگی هاي نفتی و روغنی از سطح آب رودخانه ، دریا،دریاچه ،حوضچه های پساب کارخانجات صنعتی ، تالاب ها و مخازن سدها مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگا ه ها با قدرت جمع آوری نفت خام و مواد نفتی، در اندازه های مختلف قابل طراحی و ساخت هستند و ظرفیت جمع آوری آنها از 2 متر مکعب تا 9 متر مکعب در ساعت متغیر است که این ظرفیت به عوامل مختلفی از جمله نوع نفت ریخته شده، ویسکوزیته، ضخامت لایه نفتی، شرایط دریا، سرعت باد، دمای محیط، وجود  ذرات جامد موجود در سطح  آب و سایر عوامل بستگی دارد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رامین هوشیار مؤسس شرکت دانش بنیان دریا پایش، با بیان اینکه تجهیزات پالایشگاهی در سواحل دریا و رودخانه ها، اسکله ها و سکوهای نفتی مستقر در دریا، کشتی های نفتکش  گوی های شناور بارگیری میعانات گازی در دریا،  شکستن خطوط لوله انتقال نفت در دریا و خشکی، همچنین پساب های آلوده به مواد نفتی و روغنی کارخانجات صنعتی، از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی های نفتی در دریا ، رودخانه ها و تالاب ها به شمار می رود بیان کرد: معمولاً هزینه جمع آوری آلودگی ها که به عوامل مختلفی همچون نوع هیدروکربن های نفتی، مقدار و شدت آلودگی، مختصات و مشخصات جغرافیایی ، اقتصادی ، فیزیکی و همچنین بیولوژیکی محل حادثه ، شرایط هوا و دریا ، زمان حادثه ،راندمان و نوع روش جمع آوری بستگی دارد، رقم هنگفتی خواهد شد.
وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست اکوسیستم های آبی، محققان شرکت دریاپایش اقدام  به طراحی و ساخت انواع اسکیمر نمودند تا مسئولین تأسیسات نفتی در مجاورت دریا، تالاب ها و رودخانه ها  بتوانند با تکیه بر این فناوری ساخت داخل که هزینه آن به مراتب از هزینه نمونه های مشابه خارجی پایین تر است، با رویکرد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، نسبت به پاکسازی سطح آب اقدام نمایند.
رها نمودن آلودگی های نفتی در دریا ، رودخانه ها و تالاب ها  حیات موجودات زنده را تهدید می کند
هوشیار آلودگی های ناشی از مواد روغنی و  نفتی بر روی اکوسیستم های آبی را هشدار دهنده خواند و گفت در صورت نشت نفت و سایر فراورده های نفتی بداخل آب، باید هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری آلودگی نفتی اقدام نمود، زیرا وجود آلودگی نفتی تا سالیان متمادی آثار تخریب کننده طولانی مدت خواهد داشت.: ایشان اظهار نمود، اسکیمرها با توجه به منطقه اي که مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال در نزدیکی و یا دور از ساحل دریا و در آبهاي کم عمق و دریاچه ها کاملاً متفاوت خواهند بود، همچنین با توجه به مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی (ویسکوزیته) نفت هاي مختلف میزان بازدهی آنها متفاوت خواهند بود.
مدیر عامل شرکت دریا پایش گفت: اسکیمرها از بخشهاي مختلفی تشکیل شده اند که می توان آنها را در داخل کشتی قرار داد و در هر نقطه ای از رودخانه ، دریا و تالاب منتقل نمود.
این فعال حوزه فناوری ادامه داد: اسکیمرها از دو نوع هیدرولیک( روغنی) و  برقی هستند که در هر دو نوع، هنگامی که مواد نفتی و چربی  به علت پایین بودن وزن مخصوص نسبت به وزن مخصوص آب بر سطح آب قرار می گیرند، اسکیمر آنها را جذب و از آب جدا و به خارج از منطقه انتقال می دهد.
هوشیار افزود: بهترین کارایی اسکیمرها بر روي لایه هاي ضخیم نفتی است و استفاده ازآنها معمولاً بر روي لایه هاي نازك نفتی بازده قابل قبولی نخواهد داشت. نفت ریخته شده بر سطح آب، ابتدا به کمک بوم مهار ، سپس با استفاده از اسکیمر اقدام به جمع آوری نفت می گردد. که با این روش، بیشترین مقدار نفت قابل بازیافت خواهد بود. ایشان « صفحات جاذب نفت » را یکی دیگر از تجهیزات جمع آوری نفت و مواد روغنی از سطح آب بر شمرد و اظهار  نمود: یکی از مهمترین محاسن استفاده از اسکیمر این است که نفت خام یا مواد نفتی از سطح آب را جدا و به فرایند فراورش در کارخانه باز می گرداند، اما «صفحات جاذب نفت» پس از جذب نفت خام و مواد روغنی به خود، توسط کاربران از آب خارج شده و این صفحات را بعنوان پسماند در محیط زیست رها می نمایند که موجب آلودگی محیط زیست خشکی می گردد، در صورتی که اسکیمر هیچگونه آلودگی زیست محیطی از خود به جا نمی گذارد.
ایشان در پایان از حمایت های  صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری خوزستان تشکر نموده و گفت: به کمک ستاد توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری، در حال معرفی این فناوری بومی به شرکت پایانه های نفتی ایران، شرکت نفت فلات قاره ایران ، شرکت ملی نفتکش ایران، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی ماهشهر، شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، شرکت پخش فراورده های نفتی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وزارت نیرو، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت صنایع پتروشیمی ایران، شرکت سدها و نیروگاه های کشور، شرکت های آبفا، شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران، شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری، شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان، شرکت بهره برداری نفت وگاز کارون، شرکت بهره برداری نفت وگاز مارون و سایر شرکت ها و سازمان های فعال در دریا و مستقر در مجاور رودخانه ها و تالاب ها می باشند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم