جنین آزمایشگاهی دام تولید شد
به‌منظور بهبود تولیدمثل دام‌ها؛

جنین آزمایشگاهی دام تولید شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 43416
با تلاش محققان داخلی؛ به‌منظور توليد نتایج برتر از دام‌ها و فريز کردن آن‌ها براي استفاده در شرايط موردنیاز و به جا، جنین آزمایشگاهی دام تولید شد.

با تلاش محققان داخلی؛ به‌منظور توليد نتایج برتر از دام‌ها و فريز کردن آن‌ها براي استفاده در شرايط موردنیاز و به جا، جنین آزمایشگاهی دام تولید شد. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ اهمیت مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در تغذیه بشر باعث از همان بدو تولد تا سنین نوجوانی، جوانی، میان‌سالی و پیری از اهمیت زیادی برخوردار است، تا جایی که بشر همواره در تلاش بوده است، تا بر میزان تولید و تنوع این دست محصولات اضافه شود. اما موضوع مهم و اساسی قبل از تولید فرآورده‌های لبنیاتی، سلامت دام‌ها است. بر همین اساس متخصصان و خوش‌خدمتان به‌سلامت جامعه بر آن شدند تا ابتدا با تضمین سلامت دام و طیور تمرکز خود را بر روی تولیدات شیر خوراکی بگذارند. 

 

شرکت دانش‌بنیان کشت و دامداری فکا؛ در سطح وسیعی اقدام به توليد جنين آزمايشگاهي دام کرده است. لذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر آن شد تا به سراغ متخصصین این شرکت بروند تا از زبان آن‌ها روایت را نقل کند. در زیر بخش از این گفتگو را می‌خوانیم. 

جمشید جلیل نجات حلاجیان مدیرعامل شرکت کشت و دام‌پروری فکا با اشاره به رویکرد اصلی اقدام صورت گرفته بیان کرد: استفاده از این فناوری به‌منظور بهبود فرآيند تولیدمثل دام‌ها بود تا بتوانند در شرايط تنش گرمايي و همچنين کنترل انتقال عوامل بعضي از بیماری‌ها تولیدمثل دام را بیشتر کند. 

جلیل نژاد گفت:  ارتقا کمیت و کيفيت،  از مهم‌ترین برنامه‌هاي پروژه توليد جنين‌هاي آزمايشگاهي بود. 

وی استفاده‌ي مكرر از يك حيوان ماده‌ي برتر ژنتيكي را یک مزیت خواند و گفت: با تولید جنین آزمایشگاهی امكان سريع تست نتایج يك حيوان ماده و فاصله بين نسل‌ها کاهش میابد. 

 

این فعال حوزه فناوری ادامه داد:  افزايش نرخ انتخاب براي صفات كمي و بهبود روند اصلاح نژاد ازجمله مزیت‌های تولید جنین آزمایشگاهی است، که می‌تواند در قدم نخست دام و طیور سالم و در مرحله بعد افزایش تولیدات مواد لبنیاتی را به دنبال داشته باشد. 

 

جلیل‌نژاد با اشاره به صادرات جنین آزمایشگاهی گفت: صادرات جنین تولیدشده به کشور آذربایجان صورت گرفته است. همچنین این شرکت توانسته است در سال 93 طرح توسعه تولید شیر را  روزانه از ۱۲۰ به ۱۷۰ تن برساند و این  از دستاوردهای این شرکت است. 

این فعال حوزه فناوری با اشاره به تأسیس آزمایشگاه جنين‌شناسي اين شرکت دانش‌بنيان در سال 93 گفت: انجام تست ژنومیک گاوهای گله فکا به‌منظور تعيين گاوهاي برتر ازنظر ژنتيکي به‌عنوان دام دهنده، و فريز جنين‌هاي تعیین‌شده و معمولي و استفاده آسان از آن‌ها در شرايط مزرعه و همچنین توليد جنين‌هاي تازه به‌منظور انتقال مستقيم به دام گیرنده از دام‌هاي برتر ژنتيكي ازجمله فعاليت‌هاي انجام‌شده در اين آزمايشگاه دانست.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم