حذف لكه‌هاي نفتي از محيط‌هاي آبي و خاكي

حذف لكه‌هاي نفتي از محيط‌هاي آبي و خاكي


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 41421
رها شدن نفت و فراورده‌هاي آن در محيط زيست ادامه زندگي بسياري از جانداران ساكن اكوسيستم‌هاي خشكي و آبي را تهديد می‌کند برای رفع این مشکل محققان کشور با انجام پژوهشی درباره آن بررسی‌های لازم را انجام دادند.

رها شدن نفت و فراورده‌هاي آن در محيط زيست ادامه زندگي بسياري از جانداران ساكن اكوسيستم‌هاي خشكي و آبي را تهديد می‌کند برای رفع این مشکل محققان کشور با انجام پژوهشی درباره آن بررسی‌های لازم را انجام دادند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حذف آلودگي هاي نفتي موجود در نمونه خاك و آب آلوده شده به مواد نفتي توسط نانوكامپوزيت هاي سنتز شده پلي آنيلين – اكسيد روي و پلي آنيلين – اكسيد تيتان از اهداف اصلی طرح پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان کشور انجام شد.

"بهينه سازي تجزيه و حذف لكه هاي نفتي از محيط هاي آبي و خاكي با استفاده از نانوكامپوزيت هاي سنتز شده پلي آنيلين – اكسيد روي و پلي آنيلين – دي اكسيد تيتان" عنوان این طرح است که با انجام آن هدف بدست آوردن مقدار بهينه پارامترهاي موثر در ميزان تجزيه و حذف آلاينده هاي نفتي از قبيل PH، دما، غلظت مناسب نانوكامپوزيت و افزودنيهايي نظير اكسنده ها دنبال شد. 

بر اساس این گزارش، ورود تركيبات نفتي به محيط از كليه مراحل مختلف، استخراج، حمل و نقل ،نگهداري در صنايع نفت امكان پذير است. رها شدن نفت و فراورده هاي آن در محيط زيست ادامه زندگي بسياري از جانداران ساكن اكوسيستم هاي خشكي و آبي را تهديد و با آلوده سازي آب هاي زير زميني بهداشت انساني را با خطر جدي روبرو مي كند.

 

همچنين با از ميان بردن زيستگاه گونه هاي مفيد اثر منفي خود را به اقتصاد بخش هايي چون كشاورزي و شيلات تحميل مي كند. ايران با توجه به دارا بودن بيش از 60 درصد منابع نفتي جهان بسيار در معرض آلوده شدن خاك و آب هاي محيطي به فراورده هاي نفتي قرار دارد. گازوئيل، بنزين، نفت سفيد، نفت كوره به طور گسترده اي در زندگي امروز بشر مورد استفاده قرار مي گيرند. رها شدن تصادفي يا نشت آنها منجر به آلودگي آب و خاك شده و مشكلات فراواني را براي محيط زيست ايجاد مي کند. سوخت هاي متداول كه از مشتقات نفت خام هستند تركيبي پيچيده شامل پارافين ها، اولفين ها، هيدروكربن هاي آروماتيك و هيدروكربن هاي آليفاتيك است كه روش هاي گوناگوني براي حذف اين تركيبات در محيط هاي آبي پيشنهاد شده است. روش هاي فيزيكي مانند شناور سازي و روشهاي شيميايي مانند استفاده از سورفكتانت ها به طور معمول پرهزينه و داراي محدوديت هاي فراواني است تحقيقات زيادي روي تجزيه فوتوكاتاليستي تركيبات آلي و هيدروكربني به صورت مجزا صورت گرفته است.

بنابراین در اين پروژه با سنتز فوتوكاتاليزورهاي Zno, Tio2 - پلي آنيلين برای حذف آلودگي هاي نفتي از محيط هاي آبي و خاكي در حضور نور مرئي استفاده شود كه تجزيه فوتوكاتاليستي از روش هاي اكسيداسيون پيشرفته و با صرفه اقتصادي بسيار بالا است. 

دي اكسيد تيتانيم و اكسيد روي به عنوان رنگدانه هاي با ارزش بدليل دارا بودن ويژگي هاي خاصي نظير قدرت پوشش دهي بالا، همرنگ كنندگي زياد، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، غيرسمي بودن و مقاومت حرارتي و شيميايي قابل توجه در سالهاي اخير بازار مصرف گسترده اي در دنيا و نيز ايران يافته است. بطوريكه اين دو ماده مهمترين رنگدانه پايه مورد استفاده در بيشتر صنايع رنگ سازي است. علاوه بر موارد مذكور، دي اكسيد تيتانيم و اكسيد روي بطور گسترده در توليد پلاستيكها، مركب چاپ، مواد ساختماني، پودرهاي آرايشي، سراميكها، پمادها و كاغذ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

با توجه به اينكه دي اكسيد تيتانيم و اكسيد روي از جمله مواد نيمه رسانا هستند، در كارهاي پژوهشي متعددي از آنها به عنوان كاتاليزور در فرآيندهاي اكسايش فتوكاتاليزي، به منظور تخريب تركيبات آلي آلوده كنندة محيط زيست نيز استفاده شده است. دي اكسيد تيتانيم و اكسيد روي معمولي مورد استفاده در صنايع مختلف فقط با نور فرابنفش ساطع شده از لامپهاي UV تحريك مي شود و بوسيله نور مرئي برانگيخته‌ نمي شود. تجهيزات لازم براي توليد نور فرابنفش جهت برانگيخته‌ كردن اين كاتاليزورها بمنظور اجراي فرآيندهاي اكسايش فتوكاتاليزي پرهزينه مي‌باشد. اما اگر بتوان به جاي تابش UV مصنوعي از تابش نور مرئي نظير نور خورشيد استفاده كرد، كمك شاياني به تبديل شدن فرآيندهاي اكسايش فتوكاتاليزي آزمايشگاهي به يك روش تصفية سودمند و موفق تجاري و عملي خواهد شد.

از اين جهت، بسياري از دانشمندان و متخصصان، سعي كرده اند با سنتز و تهية كاتاليزورهاي TiO2 و ZnO مختلف، محدودة طول موج جذبي آن را به سمت ناحية مرئي توسعه دهند. يكي از روش هاي حساس‌سازي فوتوني نيم رساناهاي TiO2 و ZnO به نور مرئي تهيه نانوكامپوزيتهايي از پليمر هادي و اكسيد روي و يا دي اكسيد تيتانيم است.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم