حرکت به سوی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی در ایران با سرعتی پر شتاب

حرکت به سوی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی در ایران با سرعتی پر شتاب


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38562
نشست بررسی پروژه "ایجاد بازار بهینه سازی مصرف انرژی در ایران" با حضور اعضای ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و هیات آلمانی برگزار شد.

نشست بررسی پروژه "ایجاد بازار بهینه سازی مصرف انرژی در ایران" با حضور اعضای ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و هیات آلمانی برگزار شد.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داود حبیبی کیا معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در این نشست اظهار کرد: کاهش گازهای گلخانه ای و حفظ منابع فسیلی برای آیندگان  برخی از مزایای این همکاری است. البته برای پیشبرد بیشتر آن نیاز به ایجاد هماهنگی قوی میان نهادهای دولتی و استفاده از ظرفیت شرکت های فناور این حوزه در داخل و خارج هستیم.


حبیبی کیا در ادامه گفت: شورای راهبری پروژه در ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی تشکیل شده است و مقرر شده تمامی تصمیمات در روند پیشبرد پروژه پیش از اجرا به تصویب اعضای این شورا برسد. 

در ادامه زینب حمیدزاده مجری ملی پروژه بیان کرد: با اجرای دقیق تفاهم نامه بین معاونت علمی و وزارت محیط زیست آلمان و مشارکت به موقع ذی نفعان بازار بهینه سازی انرژی در ایران به نحو مطلوبی شکل می گیرد.


وی با اشاره به چالش های موجود در این مسیر گفت: اجرای ماده 12 یکی از چالش ها است تا امروز هیچ شرکت خدمات انرژی موفق به استفاده از امکانات و تسهیلات این ماده نشده است. بنابراین انجام این پروژه راهی برای پیاده سازی بازار و اجرایی سازی ماده 12 است.

حمیدزاده تعیین مجری ملی پروژه بر اساس استانداردها را یکی از اقدامات مهم در مسیر انجام آن دانست، همچنین از نظر وی مشخص کردن برنامه کاری و تشکیل کارگروه هایی با حضور ذی نفعان یکی از اقدامات دیگر است که باید انجام شود.


پترا اپیتز مدیر شرکت DIW ECON با بیان اینکه این پروژه دارای سه بخش مختلف است اظهار کرد: بخش نخست حمایت و کمک به قانون گذاری در این حوزه است تا ایجاد بازار به مرحله اجرا برسد. موازی با این اقدام دو فعالیت دیگر آغاز شده است که شامل توسعه پروژه بهینه سازی انرژی در منطقه عسلویه (مطابق با ماده 12) و دیگری توسعه آن در مناطق روستایی است. و به زودی مطالعات امکان سنجی آغاز می شود. کرمان، مراغه، درجان در مازندران برخی مناطق روستایی هستند که برای مطالعات انتخاب شده اند. در عسلویه نیز دو منطقه  برای مطالعات انتخاب می شود.


بر اساس این گزارش ایجاد بازار بهینه سازی و محیط زیست یکی از موضوعات مهم در کشور است که از سال 2015 این مسئله در سطوح بالای تصمیم گیری کشور مطرح شد. بنابراین معاونت علمی آیین نامه ای را در این حوزه به شورای عالی انرژی کشور ارسال کرد که در سال 2018 به تصویب رسید. البته همزمان جلساتی با وزارت محیط زیست آلمان برگزار شد و تفاهم نامه همکاری در همین زمان میان معاونت علمی و وزارت محیط آلمان در حوزه ایجاد بازار بهینه سازی مصرف انرژی منعقد شد. از میان موسسات و شرکت های فناور آلمانی، انسیتیو اقتصاد آلمان همکاری را به دست گرفت. البته در کنار این مقرر شد تا پروژه های پایلوتی نیز توسط شرکت های دیگر شکل بگیرد.


انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم