خودکفایی ایران در حوزه صنایع دریایی مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است
گزارشی از دستاوردهای صنایع دریایی کشور در چهل‌سالگی انقلاب؛

خودکفایی ایران در حوزه صنایع دریایی مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 37680
تلاش، اقتدار و خودکفایی ایران در حوزه صنایع دریایی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی که باوجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات داخلی و خارجی با تکیه‌بر توان داخلی حاصل‌شده است، به شمار آورد.

 

تلاش، اقتدار و خودکفایی ایران در حوزه صنایع دریایی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی که باوجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات داخلی و خارجی با تکیه‌بر توان داخلی حاصل‌شده است، به شمار آورد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در ایران، اگرچه دریا و صنایع مرتبط با آن همواره موردتوجه بوده است، اما تا پیش از انقلاب بخش اعظم صنایع دریایی کشور از ساخت و تولید شناور و انواع کشتی گرفته تا انواع خدمات، از طریق شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفته است، اما بعد از انقلاب و دستیابی به استقلال کامل سیاسی، فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان داخلی در حوزه صنایع دریایی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر برای کشور فراهم شد و باوجود همه مشکلات و محدودیت‌های داخلی و خارجی متخصصان کشور توانستند باهمت و تلاش خود دستاوردهای بی‌نظیری در حوزه صنایع دریایی به دست آورند.
بر اساس این گزارش؛ نه‌تنها امروزه بسیاری از نیازها در حوزه صنایع دریایی با تکیه‌بر توان متخصصان داخلی برطرف شده است، بلکه خدمات و تولیدات صنایع دریایی کشور قابل‌ارائه به دیگر کشورها نیز است و همین امر نقش و جایگاه استراتژیک ایران را در منطقه دوچندان کرده است.
دریاها از منابع ارزشمند خدادای هستند که نقش بسیار مهمی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، دفاعی و نظامی در توسعه کشورها ایفا می‌کنند و هراندازه که دسترسی کشوری به آبراه‌های استراتژیک و مهم بین‌المللی بیشتر باشد، آن کشور به لحاظ بین‌المللی جایگاه و نقش ویژه‌ای در محیط پیرامونی و بین‌المللی می‌یابد.
 در این میان ایران با قرار گرفتن میان سه آبراه مهم دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس نقشی مهم در مبادلات و مناسبات بین‌المللی ایفا می‌کند؛ به‌خصوص دسترسی به منابع عظیم انرژی در حوزه خلیج‌فارس اهمیت ایران را در نظام اقتصادی و سیاسی بین‌المللی دوچندان کرده است. از طرف دیگر، تجارت بین‌المللی و حمل‌ونقل دریایی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهان دارد، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 90 درصد حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و حامل های انرژی از طریق دریا انجام می‌شود و به همین دلیل صنایع مرتبط با حوزه دریا و همچنین خودکفایی کشورها در این حوزه، یکی از موضوعات مهم برای کشورهای هم‌جوار با دریاهاست و درواقع صنایع دریایی یکی از صنایع مهم و استراتژیک برای کشورهای دریایی محسوب می‌شود.
مقایسه وضعیت کنونی در حوزه دریایی کشور با اوایل انقلاب
صنایع دریایی از بخش‌های مختلفی همچون سکوهای دریایی، استفاده از منابع نفت و گاز در دریا، حمل‌ونقل دریایی،  صنایع صید و استفاده از آبزیان و ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها، شناورها، تجهیزات دفاعی و ... تشکیل میشود،  که خوشبختانه در چهل سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه وجود داشته است، به‌طوری‌که در ابتدای انقلاب ناوگان کشتی‌رانی و حمل‌ونقل دریایی محدودی وجود داشت و در حال حاضر بیش از یک درصد از ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان در اختیار ایران است، همچنین در منطقه نیز جایگاه اول ناوگان حمل‌ونقل دریایی متعلق به ایران است.
گفتنی است؛ در حوزه بنادر نیز در ابتدای انقلاب، در بخش  بنادر محدودیت هایی  وجود داشت، که فعالیت حمل‌ونقل و جابجایی کالا را در حوزه‌های تجاری، نفتی و شیلات انجام می‌دادند ولی  خوشبختانه در حال حاضر توسعه قابل‌توجهی در این حوزه ایجادشده است و بیش از 200 بندر کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف تجاری، نفتی، شیلاتی و تفریحی در کشور مشغول به فعالیت هستند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم