دانشبنیانها فرآیندهای سازمانی کلان را بهبود میبخشند
بسیاری از نهادها، ارگانها و سازمانهای دولتی، خصوصی و عمومی در کشور، بر اساس سیستمهای سنتی خدمات عرضه میکنند یا محصولی را به فروش میرسانند. بر اساس کمپینی که معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به راه انداخت، شرکتهای دانشبنیان و خلاق زیادی در این حوزه متمرکز شدند.
شرکت دانشبنیان سرآمدان اندیشه آوینا با مجموعههایی مانند دادگستری و بانکها همکاری میکند، این شرکت ابتدا با کار بر روی روند عارضه یابی، تیم تحقیق خود را وارد یک شرکت، سازمان و نهاد کرده و سپس کلیه فرآیندهای خدمت رسانی، تولید و یا فروش محصول و خدمات را مورد بازبینی قرار میدهند.
موشکافی مشکلات، تغییر اهداف، جمع آوری اطلاعات، تحلیل و تفسیر، بازخورد، برنامهریزی اقدام، پیاده سازی، نظارت و اندازهگیری و ارزیابی نهایی، بخشی از کارهایی است که طی این فرآیند انجام میشود.
عارضهیابی و تزریق فناوری به فرآیندها
معمولا در سازمانها و شرکتها، ساختار و فرآیندهای مشخصی تعریف نشده و همه چیز به صورت بی قاعده و خودجوش به مرور زمان رشد یافته است. چنین شرکتهای دانشبنیانی در واقع به این سوالات کلیدی پاسخ میدهند که چگونه میتوان این فرآیندهای سازمانی را برای خدمترسانی یا تولید و فروش محصول و خدمات بهینه سازی کرد یا آنها را در مسیر رشد سازمانی توسعه داد و دوباره بازنویسی کرد.
این شرکتهای دانشبنیان همچنین در مورد شرکتهای تجاری، مطالعات بازار، شناخت رقیب و مواردی از این دست را نیز به فعالیتهای خود پیوست میکنند که در نهایت ممکن است از طریق یک سامانه یا اپلیکیشن و یا صرفاً اصلاحات ساختاری مشکلات را برطرف سازند.
با حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برخی شرکتهای دانشبنیان تخصصیافته در زمینه تجارت و کارگزاری فناوری نیز صرفاً در زمینه تسهیل صادرات فعالیت دارند.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری
#20
Send to friends