در مغز ما چه می‌گذرد؟
گزارشی از یک کارگاه در حوزه علوم اعصاب شناختی؛

در مغز ما چه می‌گذرد؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 17248
کارگاه آموزشی "در مغز من چه می‌گذرد" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با حضور دانش‌آموزان المپیادها در 5 استان کشوردر راستای فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان برگزار شد.

 کارگاه آموزشی "در مغز من چه می‌گذرد" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با حضور دانش‌آموزان المپیادها در 5 استان کشوردر راستای فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سوالی که برای همه رشته‌ها هیجان انگیز شده است و از ریاضیدان و فیزیکدان، مهندسین کامپیوتر تا پزشک‌ها، فلاسفه تا زیست شناسان و همه و همه برای پیدا کردن جواب آن درگیر هستند. شاید ذهن پرسشگر، نگاه نو و متفاوت یک دانش‌آموز خلاق بتواند به حل این سوال مهم در آینده کمک کند.

کارگاه آشنایی با علوم اعصاب شناختی تحت عنوان "در مغز من چه می‌گذرد" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با اهدافی همچون آشنایی دانش آموزان نخبه و المپیادی با تعدادی از حوزه‌های پژوهشی مختلف علوم اعصاب شناختی، استفاده بهتر و سالم آنها از سیستم عصبی خود، حفظ هر چه بیشتر سلامت آن و جذب نیروی انسانی مورد نیاز آتی و علاقمند به این حوزه پژوهشی برگزار شد.

همچنین در این کارگاه آموزشی دانش آموزان المپیادی رشته‌های فیزیک، کامپیوتر، شیمی، ادبیات و تعدادی از دانش آموزان رشته ریاضی حضور داشتند که برخی از برنامه‌های این کارگاه یک روزه به شرح زیر است:

 

یک ثبت خوب

دانش آموزان ابتدا در کارگاه یه ثبت خوب اطلاعاتی در مورد فیزیولوژی، نحوه کارکرد نورون‌ها و آشنایی با سیستم عصبی سوسک داده شد در ادامه ثبت سیگنال‌های عصبی از پای سوسک را مشاهده کردند و پس از آن کاهش نویز ثبت‌های عصبی و استفاده از "فارادی کیج" ارائه شد در نهایت نیز نمایش ابتدایی از نحوه کار با نرم افزار "آدیو سیتی" به دانش پژوهان آموزش داده شد.

 

سایکو فیزیک با چاشنی و مخلفات

کارگاه بعدی سایکو فیزیک با چاشنی و مخلفات بود در سایکو فیزیک به بررسی رابطه خواص فیزیکی محرک‌ها و ادراک انسانی می‌پردازد. در این کارگاه سوالی در مورد توانایی ادراک حرکات توسط سیستم بینایی مطرح شد و به صورت مرحله به مرحله آزمایش طراحی و انجام و جواب آزمایش‌های انجام شده آنالیز شد. علاوه بر این، در ادامه این کارگاه چند آزمایش هیجان انگیز دیگر معرفی شد.

 

بازی با داده‌های عصبی

بازی با داده‌های عصبی عنوان کارگاه بعدی بود در این کارگاه شرکت‌کنندگان با اصول اولیه پردازش سیگنال‌های عصبی آشنا شدند، این کارگاه با استفاده از نرم افزارهای مرتبط انجام شد و دانش آموزان توانستند داده‌های آزمایشگاهی ثبت شده از چشم گربه را نمایش داده و اطلاعات معنادار و قابل تغییری از آن استنتاج کنند.

همچنین کارگاه الکترونیک نیز برپا شد که در آن اصول اولیه مقدماتی طراحی و ساخت ابزار الکترونیکی مورد نیاز برای تحریک و ثبت سیگنال‌های عصبی آموزش داده شد.

انتهای پیام/25

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم