راهکاری جدید برای بازیافت پلاستیک

راهکاری جدید برای بازیافت پلاستیک


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 15702
یکی از پر دردسرترین و سخت ترین موارد بازیافت پلاستیک، پلاستیک های مشکی هستند. پلاستیک هایی که در ایران نیز کاربردهای فراوان دارند به خصوص در مواردی که محصول باید دور از تابش آفتاب بماند. مشکل اصلی این پلاستیک ها عدم توانایی و شناسایی ترکیب رنگ آن برای تفکیک است.

یکی از پر دردسرترین و سخت ترین موارد بازیافت پلاستیک، پلاستیک های مشکی هستند. پلاستیک هایی که در ایران نیز کاربردهای فراوان دارند به خصوص در مواردی که محصول باید دور از تابش آفتاب بماند. مشکل اصلی این پلاستیک ها عدم توانایی و شناسایی ترکیب رنگ آن برای تفکیک است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرعت بالای زندگی در عصر حاضر، تمایل فراوان بشر برای استفاده از مواد پلاستیکی، عدم آموزش و فرهنگ کافی برای استفاده ی مجدد از پلاستیک ها و ... همه و همه از چالش های علم، صنعت و محیط زیست هستند. یافتن راهی برای استفاده بهینه از مواد پلاستیکی علاقه بسیاری از صنعت گران، دانشمندان و فعالان محیط زیست را به خود جلب کرده است.


یکی از پر دردسرترین و سخت ترین موارد بازیافت پلاستیک، پلاستیک های مشکی هستند. پلاستیک هایی که در ایران نیز کاربردهای فراوان دارند به خصوص در مواردی که محصول باید دور از تابش آفتاب بماند. مشکل اصلی این پلاستیک ها عدم توانایی و شناسایی ترکیب رنگ آن برای تفکیک است. محققان در مؤسسه Fraunhofer آلمان که متخصص در زمینه ساخت سیستم های آنالیز و تجزیه و تحلیل مواد است، موفق به حل کردن این مشکل شده اند. تولید پلاستیک به عنوان پرمصرف ترین ماده عصر حاضر به تنهایی در کشور آلمان، سالیانه 5.7 میلیون تن در سال است.

در این میان، تنها 42% از این حجم در کشور صنعتی و پیشرفته آلمان بازیافت می شود و مابقی به عنوان مواد تأمین کننده انرژی به کارخانه ها فرستاده می شود. این رقم در کشور در حال توسعه ای همچون ایران به 10% می رسد و مابقی تبدیل به زباله می شود. در حقیقت به دلیل نبود تکنولوژی در ایران، هزینه ی تولید مجدد پلاستیک 40% هزینه بازیافت آن است که این مسأله یک چالش بزرگ در سیاست های کلان برای کشورمان ایران محسوب می شود.

سیستمی که محققان آلمانی موفق به ساخت آن شده اند blackValue نام دارد. این دستگاه با ارسال یک باریکه از امواج تراهرتز در میان تکه های پلاستیکی که در حال عبور از مقابل این اشعه هستند در عرض 45 ثانیه، می تواند جنس پلاستیک را تشخیص دهد و آن را تفکیک کرده و به بخش های مختلف ارسال می کند. محققان درصد موفقیت این دستگاه را 98-99% اعلام کردند.

به علاوه که هزینه بازیافت نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. این دستگاه نه تنها در شناسایی پلاستیک که می تواند در شناسایی فولادها و سوپرآلیاژها به خصوص قطعات به کار رفته در هواپیماها، مورد استفاده قرار بگیرد. این شرکت پیش بینی کرده که تا سال 2017 تمام کارخانه های بازیافت آلمان را به این دستگاه مجهز کند.
بنابراین سرمایه گذاری، ابتکار عمل در ساخت، ترویج، فرهنگ سازی و بسیاری از موارد دیگر می تواند در به راه افتادن یک جریان برای پیشرفت و بهبود شرایط زیستی در یک کشور و در تمام زمینه ها مؤثر باشد.

بنا بر این گزارش، ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در برنامه های خود، اهتمام ویژه به این موضوع دارد.

انتهای پیام/25

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم