ربات حمل کالا ساخته شد

ربات حمل کالا ساخته شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 44373
محققان دانشگاه صنعتی شریف ربات حمل کالا را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساختند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزايش جمعيت و پيچيدگی های زندگی شهری در كنار محدوديت های فضاهای اداری و عمومی هر روز بيش از پيش لزوم به كارگيری وسائل حمل كالا و انسان با قابليت حركت در محيط‌های كوچك را آشكار می کند. محققان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به این موضوع طرح پژوهشی «طراحی و ساخت ربات جهت حمل کالا و انسان» را انجام دادند که از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.


وسيله‌ای با این مشخصات می‌تواند به سهولت در ادارات، بيمارستان‌ها، كارگاه‌ها، كارخانجات و ساير اماكنی كه جابجايی كالا يا انسان در آن زياد است مورد استفاده قرار گيرد. استفاده در گشت‌های امنيتی و مرزی می تواند از دیگر کاربردهای این ربات باشد. همچنین در صورت كنترل خودكار به وظايف ديده‌بانی يا جابجايی و پشتيبانی و حتی راه‌يابی در ميادين مين بپردازد.


در کل هدف از اين پروژه ساخت رباتي است كه بتواند جابجایی انسان يا كالا بپردازد و بسيار كم حجم باشد. همچنین با انرژي الكتريكي كار كند و قدرت مانور زيادي داشته باشد. مشخصات مذكور با استفاده از ساختاري مبتني بر دو چرخ هم محور و سكويي كه روي آن محور نصب باشد عملی شده است. اما ايجاد تعادل در چنين ساختاري به كارگيري روش‌هاي نوين كنترل از جمله كنترل فازي و كنترل يادگير را طلب می کند.


پس در اين پروژه از كنترل يادگيری بر مبنای يادگيری تقويتی برای ايجاد پايداری و تعادل استفاده شد. سنسورها، پردازنده، چرخ‌ها و مدارات الكترونيكی سیستم این ربات را تشكيل می‌دهند. از آنجا که محصولات خارجی مشابه به صورت تجاری وارد می شود با ساخت این ربات در داخل قیمت نهایی آن کاهش یافته است.
پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم