رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در حوزه ژن‌درمانی

رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری در حوزه ژن‌درمانی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 27257
اخیراً، شرکت‌های بیوتکنولوژی و داروسازی سرمایه گذاری‌های وسیعی در زمینه تحقیق بر روی درمان‌های ایمونولوژیک می‌کنند زیرا پتانسیل رشد بسیار سریع آن توجه این شرکت‌ها را به خود جلب کرده است.

اخیراً، شرکت‌های بیوتکنولوژی و داروسازی سرمایه گذاری‌های وسیعی در زمینه تحقیق بر روی درمان‌های ایمونولوژیک می‌کنند زیرا پتانسیل رشد بسیار سریع آن توجه این شرکت‌ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی هفته گذشته، نخستین درمان با استفاده از روش‌های ژن‌درمانی برای محصول Kymriahشرکت نوارتیس توسط FDA مورد تائید قرار گرفت. این محصول برای درمان مبتلایان به لوکمی حاد لنفوئیدی کاربرد دارد. این محصول نوعی سلول T مهندسی ژنتیک شده است که می‌تواند سلول‌های سرطانی را بهتر و موثرتر شناسایی کرده و از بین ببرد.

در کنار شرکت نوارتیس که پیشتاز تجاری‌سازی این روش درمانی است. شرکت‌های دیگر هم به این حوزه ورود کرده‌اند. در زیر به برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه اشاره شده است.

 

شرکت Kite Pharma Inc

انتظار میرود KITE تأیید درمان CAR-T axicabtagene ciloleucel (axi-cel) خود را به زودی دریافت کند. درخواست مجوز برای این محصول در مارس 2017 ارائه شد. این درخواست در ایالات متحده آمریکا مورد بررسی اولیه قرار گرفت و انتظار میرود FDA در تاریخ 29 نوامبر 2017 تصمیم نهایی بگیرد. این محصول در اتحادیه اروپا نیز در انتظار تایید است که در سال 2018 مورد بررسی قرار می گیرد. این محصول برای درمان لنفوم تهاجمی غير هوچکين که شامل لنفوم سلول B بزرگ و لنفوم فوليکولار سلول B است، قابلیت استفاده دارد. سهام Kite Pharma تا به امروز به میزان 297.0درصد افزایش یافته است.

 

شرکت Juno Therapeutics

JUNO  در حال توسعه ایمونوتراپی های مبتنی بر سلول با تمرکز ویژه بر روی  CAR-T Cell و فن آوری TCR با مهندسی ژنتیک سلول های Tجهت تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی است. این شرکت در حال انجام کارآزمایی بالینی محصولی با قابلیت درمان لنفوم غیر هوچکین و لوکمی لنفوسیتی مزمن می باشد. این شرکت انتظار دارد محصولش تا سال 2018 تأیید شود. سهام شرکت در سال جاری به میزان 11.77درصد رونق گرفته است. تا به امروز نیز سهام این شرکت 119.7درصد رشد داشته است.

 

شرکت Bluebird Bio

این شرکت نیز با همکاری Celgene Corporation CELG در حال انجام کارآزمایی بالینی محصولی با قابلیت درمان میلوما چندگانه و بررسی میزان کارایی و ایمنی آن می باشد. سهام این شرکت نیز تا به امروز 105درصد رشد داشته است.

 

شرکت ZIOPHARM Oncology

این شرکت در حال تحقیق بر روی درمانی با استفاده از سلول های CAR-T می باشد که می تواند برای درمان بدخیمی های لنفوئیدی استفاده شود. سهام این شرکت نیز سالانه حدود 18 درصد پیشرفت داشته است.

لازم به ذکر است، طبق گزارش سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا، FDA در حال ارزیابی بیش از ۵۵۰ درخواست برای آزمایش داروهای مبتنی بر ژن‌درمانی است که ۷۴ عدد از آن مربوط به آزمایش داروهای CAR-T است.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد. 

پایان پیام/۲۹

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم