رقابتی همراه با اقبال حداکثری مصرف کننده

رقابتی همراه با اقبال حداکثری مصرف کننده


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 39836
با توجه به اهمیت موضوع حمایت از کالای ایران ساخت ، افشین هاشمی معتقد است میزان استقبال حداکثری مصرف کننده از کالای ایران ساخت بیشتر به اعتماد بستگی دارد.

 

با توجه به اهمیت موضوع حمایت از کالای ایران ساخت ، افشین هاشمی معتقد است میزان استقبال حداکثری مصرف کننده از کالای ایران ساخت بیشتر به اعتماد بستگی دارد.


چندان اهل گفت و گو نیست. اما با چنیدن موضوع  «تولید ملی» مشتاق می شود. با دقت سئوالات را می شوند و شروع می کند. معتقد است اقبال حداکثری مصرف کننده از کالای ایران ساخت بیشتر به یک اعتماد بستگی دارد. محصولی که بتواند اعتماد مصرف کننده اش را جلب کند طبیعتا خود به خود ماندگار می شود. «افشین هاشمی» کارنامه پرباری دارد؛ از فعالیت در تمام زمینه های یک نمایش تا بازی های سینمایی و تلویزیونی، کارگردانی سینما و البته کمانچه نوازی.کلی جایزه در حوزه تئاتر و البته سیمرغ بلورین جشنواره فجر را نیز در کارنامه دارد. در زیر گفت وگو با این هنرمند آمده است.

آقای هاشمی، در اینکه پروسه «تولید ملی»؛ موانع و حوزه های پیشرفت آن، باید در شکل و اشلی آسیب شناسانه مورد تحلیل قرار بگیرد، جای هیچ شکی نیست اما شاید در این شکل آسیب شناسی، تاکنون مهره های درستی انتخاب نشده اند و به همین دلیل، چالش ها تنها در چند پارامتر عدم حمایت دولت، واردات بی رویه و عدم استقبال مردم خلاصه شده.با این دیدگاه موافقید؟
دقیقا. خیلی از چهره ها و صاحبان مناصب شاید وجهه عملی خوبی برای این آسیب شناسی باشند اما سواد کافی را در این حوزه ندارند و نمی توانند به آن شبکه های پیچیده و زنجیره ای که اجازه بارور شدن به تولید ملی را می دهند، دست یابند. برای اینکه معادلات ما در این فرمول، همواره داده های ثابتی نیست و بسته به شرایط جامعه و نوع محصول، متفاوت است؛ قطعا راه های برون رفت از معضلات کشاورزی با نانوتکتولوژی متفاوت است؛ در زمینه های دیگر هم به همین ترتیب.
همواره باید از متخصصان حاذق اقتصادی بهره جست. یک سخن نادرست یا حدس و گمان هایی که در این باره بر زبان آورده شده و بعدا شکل عملیاتی به خود می گیرد، ممکن است اصلا چرخه رویه را گمراه کند و به همین دلیل زمینه های برون رفت از آن موضوع اتفاق نمی افتد مثلا ما می گوئیم یکی از مصادیق روشن تولید ملی، باروری کشاورزی است و بعد به این نتیجه می رسیم که برای رسیدن به فلان جنبه مطلوب، باید واردات فلان محصولات متوقف یا کم شود و در عوض، در آن زمینه های مشخص شده کشاورزی به یک رشد هدفمند دست یابیم تا نیاز داخلی مان را تامین کنیم فارغ از آن که مثلا نمی دانیم برای کشت فلان محصول کشاورزی در فلان نقطه حاصل¬خیز کشور، نیازمند استحصال از چاه و سفره های زیرزمینی هستیم و بنابراین با این دیدگاه، به خشکسالی بیشتر دامن زده و نتیجه مطلوبی هم از آن کشاورزی به عمل نمی آوریم.این رفتار کاملا علیه منافع ملی ماست و به همین دلیل باید چهره های حاذق و متخصص واقعی با رزومه عملی و علمی درخشان در هر حوزه ای برای آسیب-شناسی موقعیت ها به کار گرفته شده و با آنها رایزنی شود.

در چنین فرآیندی، اقبال حداکثری مصرف کننده چطور به دست می آید؟
خیلی پروسه پیچیده ای نیست؛ بیشتر به یک اعتماد بستگی دارد. محصولی که بتواند اعتماد مصرف کننده اش را جلب کند طبیعتا خود به خود ماندگار می شود. ما وقتی صحبت از رقابت می کنیم به معنای حذف دیگری نیست بلکه به معنای بالا بردن کیفیت خودمان است و اگر این اتفاق بیفتد خود به خود آن شعار و فرهنگ سازی انجام شده و نیازی نیست که ما برای آن، دست به تبلیغ بزنیم بلکه تنها باید چیزها و اجناس بهتری ساخته و تولید کنیم.


در این بهتر ساختن و تولید کردن، نقش دولت را تا چه اندازه حیاتی می بینید؟
همین که دولت سر راه تولیدکنندگان واقعی، مانعی نگذارد، خودش بزرگترین کمک است؛ نه فقط دولت بلکه نهادهای دیگری که در اقتصاد مشغول فعالیت هستند نیز باید چنین رویه ای را در پیش گیرند چون این نهادها مشغول تجارت هستند و تولید داخلی ممکن است تجارت آنها را مخدوش کند.این نهادها از قدرت و سرمایه لازم برای حذف به اصلاح خودشان رقیب برخوردار هستند و اگر حمایت های دولتی لازم از تولیدکاران ملی صورت نپذیرد، قطعا آنها توان ایستادگی و مقاومت در برابر شرکت های تجاری گردن کلفت را نخواهند داشت و به راحتی از گردونه حذف می شوند.اتفاقا دولت باید جلوی آنها بایستد و بگذارد کسانی که می خواهند در ابعاد داخلی و ملی تولید کنند، کار خودشان را با آرامش و امنیت صنفی انجام دهند.

در چنین رویه ای، نقش جشنواره ای مانند «ایران ساخت» را تا چه اندازه ای مفید و در خدمت به تولید ملی می دانید؟
بالاخره جشنواره ها که خالی از هدف نیستند اما این جشنواره می تواند تبلیغات خوبی برای صنایع با عملکرد مثبت یا تجار در خدمت تولید ملی باشد و به آنها انگیزه و مشوق های خوبی بدهد تا در ادامه فعالیت آنها، حمایتی صورت بگیرد. اگر «ایران ساخت» به چنین هدف یا اهداف مشابه آن دست یابد می تواند آن تصور غالب در مورد پدیده جشنواره زدگی در کشور را هموار کرده و به نتایج بسیار مثبتی در سطح کلان دست یابد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم