روستاهای گیلان به کمک فناوری ثروت‌آفرینی می‌کند

روستاهای گیلان به کمک فناوری ثروت‌آفرینی می‌کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 42418
نخستین جشنواره «مهارت‌آموزی گردشگری» با شعار توسعه پایدار با گردشگری روستایی با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی برگزار می‌شود.

 

نخستین جشنواره «مهارت‌آموزی گردشگری» با شعار توسعه پایدار با گردشگری روستایی با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی برگزار می‌شود.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گردشگری روستایی در استان گیلان می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود و حتی پیشران کشاورزی در این منطقه باشد. به این معنی که حضور گردشگران مساوی با استقبال از صنایع‌دستی و همچنین رشد کشاورزی خواهد بود. 

 

درنهایت کشاورزی روستایی در گیلان با تمایل به سمت مدرن شدن می‌تواند رشد پیدا کند. برای عملی شدن این مجموعه نیازها، جشنواره «مهارت‌آموزی گردشگری» با حمایت معاونت علمی در گیلان برگزار می‌شود.

 

این رویداد با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، استانداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان برگزار می‌شود. 

 

هدف اصلی جشنواره مهارت‌آموزی گردشگری، بسترسازی و علاقمندی روستاییان برای ایجاد چند منبع درآمد، با مهارت آموزی و تکیه بر ظرفیت ها، ارزش ها، مزیت ها و جاذبه ها است.

 

جشنواره مهارت‌آموزی گردشگری در نظر دارد در قالب چندین رویداد مجموعه‌ای را پیش ببرد که زمینه ایجاد کسب‌وکارها را با نگاه روستایی، بر مبنای ظرفیت‌ها، ارزش‌ها، جاذبه‌ها و همچنین مزیت های موجود در استان گیلان رقم بزند.

 

به گفته محمد حسینی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان «استان گیلان این روزها تمرکز خود را بر توجه به مشاغل و ساماندهی نوآوران و فناوران در حوزه گردشگری قرار داده است. جامعه دارای مهارت، مسیر تحول اقتصادی را تسهیل می کند.»

 

مسابقه آزاد مهارتی

 

نخستین بخش از جشنواره مهارت‌آموزی گردشگری «مسابقه آزاد مهارتی» است. شرکت‌کنندگان این مسابقه باید فرصت‌هایی که امکان گردشگری دارد را از دل روستاها شناسایی کنند. سپس در فیلم‌های یک تا 3 دقیقه‌ای ارسال کنند. درنهایت با مرور ایده‌ها 40 تا 50 ایده برتر انتخاب می‌شود.

 

برای برگزیدگان این بخش یک کارگاه آموزشی برگزار می‌شود. در این کارگاه‌ها شرکت‌کنندگان برگزیده با اصول ارائه طرح آشنا می‌شوند. نکاتی مانند موضوعات محیط زیستی، اصول گردشگری، حفظ سنت‌ها و غیره باید در این طرح‌ها دیده و حفظ شود. درنتیجه شرکت‌کنندگان یک‌بار دیگر ایده خود را بر اساس این روش تنظیم می‌کنند.

 

مجدد طرح‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در این مرحله چند طرح انتخاب می‌شود. بسته به ظرفیت‌ها، جامعه محلی هر روستا آموزش می‌بیند تا بتواند از فرآیندی که در قالب طرح مربوطه در گردشگری تعریف‌شده است، درآمدزایی داشته باشند. 

 

حسینی در این راستا بیان کرد: «استان گیلان از ظرفیت‌های عظیمی از جمله ظرفیت‌های طبیعی برخوردار است، اما برای گردشگری بستری برای ثروت‌آفرینی در نظر گرفته نشده است. باید این موضوع با همکاری دستگاه‌های مرتبط ساختار منسجمی پیدا کند. رکن اصلی این انسجام آموزش جامعه محلی برای بهره‌برداری از حضور گردشگران در روستاها است.»

 

فراخوان طرح‌ها و محصولات مدرن و فناوری‌های پیشرفته

 

بخش دیگری از جشنواره مهارت‌آموزی گردشگری فراخوانی برای دریافت طرح‌ها و محصولات مدرن و فناوری‌های پیشرفته در حوزه گردشگری است. این فراخوان به‌منظور تجاری‌سازی ارائه‌شده است و طرح‌های برگزیده به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

 

نمایشگاه بازآفرینی مشاغل کهن

 

استان گیلان از شغل‌های جذابی در تاریخچه خود برخوردار است. چنانچه امروز با دیدی نو به این شغل‌ها نگریسته شود، می‌توان از دل آنها مشاغل قابل‌توجهی خارج کرد. ازجمله این شغل‌ها می‌توان به صنایع‌دستی با استفاده از چوب اشاره کرد. ازجمله ضعف‌های صنایع‌دستی در این منطقه این است که صنایع‌دستی تولید شده از چوب به علت این‌که در منطقه پررطوبت بوده است وقتی ازآنجا خارج شوند کیفیت خود را از دست می‌دهد.

 

در همین راستا ایده پردازان در پارک علم و فناوری این استان با ایده‌ها و فناوری نو دستاوردی را حاصل کردند که رطوبت چوب‌ها خشک شود. به این صورت صنایع‌دستی گیلان به سمت فروش بیشتر سوق پیدا می‌کند که درنهایت موجب اشتغال‌زایی بیشتری خواهد شد. به همین منظور نخستین بخش از جشنواره مهارت‌آموزی گردشگری نمایشگاهی از بازآفرینی مشاغل کهن گیلان تشکیل می‌دهد.

 

سامانه فروش اینترنتی

 

در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره «مهارت‌آموزی گردشگری» سامانه فروش اینترنتی آنلاین صنایع‌دستی راه‌اندازی می‌شود. از طریق این فروشگاه اینترنتی مخصوص صنایع‌دستی استان گیلان، فعالان صنایع‌دستی این استان به‌طور مستقیم به بازار هدف ارتباط برقرار می‌کنند.

 

نخستین جشنواره مهارت‌آموزی گردشگری گیلان با شعار توسعه پایدار با گردشگری روستایی برگزار می‌شود. این جشنواره با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی  از 8 تا 10 اسفندماه سال جاری در منطقه آزاد انزلی برگزار خواهد شد.

 

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم