روشی جدید برای ویرایش ژن در دورانی جنینی

روشی جدید برای ویرایش ژن در دورانی جنینی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36155
محققان به دستاوردهای تازه‌ای رسیده‌اند که امیدوار هستند با استفاده از آن بتوان ژن جنین انسان را در بدن مادر اصلاح کرد.

 
محققان به دستاوردهای تازه‌ای رسیده‌اند که امیدوار هستند با استفاده از آن بتوان ژن جنین انسان را در بدن مادر اصلاح کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه Carnegie Mellon و Yale  گزارش کرده‌اند که نوعی درمان ژنتیکی برای درمان اختلالات ژنتیکی در موش استفاده کرده‌اند. این اولین بار است که برای درمان وضعیتی که در طی رشد جنین رایج است، چنین روشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان در مقاله‌ای که در مجله Nature Communications به چاپ رسانده‌اند جزئیات چگونگی اثرگذاری این فرآیند را در خصوص درمان مشکلات ژنتیکی در طول رشد جنین توضیح دادند.
Danith Ly از محققان این مطالعه می‌گوید: در اوایل رشد جنین، سلول‌های بنیادی زیادی به سرعت در حال تقسیم شدن هستند. اگر ما بتوانیم در ابتدای این دوران جهش ژنتیکی را وارد و ژنی را اصلاح کنیم، می‌توانیم تأثیر قابل‌توجهی در رشد جنین داشته باشیم یا حتی وضعیتی غیرطبیعی را درمان کنیم.
تا به امروز، حدود 8 میلیون کودک در هر سال با شرایط ژنتیکی شدید به دنیا می‌آیند. به طور معمول، اختلالات ژنتیکی اغلب با استفاده از آمنیوسنتز در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. با این حال، محققان هنوز قبل از زایمان هیچ‌گونه درمانی برای این شرایط ژنتیکی ندارند.
در این مطالعه  Ly و همکارانش از نوعی تکنیک ویرایش ژن مبتنی بر پپتید-اسید نوکلئیک برای درمان مدل موشی استفاده کردند. این روش توسط این تیم تحقیقاتی برای درمان بیماری ژنتیکی خون استفاده شده است که باعث کاهش تولید هموگلوبین خون می‌شود و به نام بتا تالاسمی شناخته می‌شود. در این روش از پپتیدهای مصنوعی همراه با DNA و RNA استفاده شده است.
حال این ترکیب با DNA مصحح از طریق یک نانوذره مورد تائید FDA جفت می‌شود. بعد از این که مولکول‌های پپتید-نوکلئوتیدی جهش مورد نظر را شناسایی کردند DNA هدف را باز کرده و به‌صورت دو رشته‌ای در می‌آورند. بعد از این، DNA  مصحح با DNA معیوب جفت می‌شود و مسیرهای تعمیر آن را تحریک می‌کند تا خطایی که شناسایی شده است را اصلاح کند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم