رونق تولید قطعات هوایی نیازمند تعریف مکانیزم حمایتی است

رونق تولید قطعات هوایی نیازمند تعریف مکانیزم حمایتی است


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 44824
صنعت هوایی جزء صنایع راهبردی در جهان است. پیشرفت در این صنعت، تکنولوژیهای جدید و به روزی را به ارمغان می آورد. نوآوری، قابلیت اطمینان و تفکر و ساختار سیستماتیک جزء شاخص های کلیدی صنعت هوایی محسوب می شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ابتدای انقلاب تاکنون یکی از اولین صنایعی که مورد تحریم قرار گرفت صنعت هوایی بود. در این مدت 40 ساله، متخصصان و متفکران صنعت با جدیت و مطابق استانداردهای معتبر و به روز، تلاش های گسترده ای برای فعال نگه داشتن هواپیماهای موجود در کشور کرده اند.

مشکلات و تنگناهای گوناگونی همیشه گریبانگیر مدیران و متخصصین صنعت هوایی بوده است. یکی از مشکلات در عرصه تولید قطعات و سامانه های هوایی تیراژ کم و زمان تحقیق و توسعه و طراحی طولانی در این زمینه است.

اگر خروجی صنعت هوایی را در  بخش های هوانوردی عمومی، حمل و نقل مسافر و بار، فرودگاه و تجهیزات فرودگاهی، اورژانس هوایی، گشت زنی و مراقبت هوایی از مرزها و منابع طبیعی ، هواپیمای بدون سرنشین در نظر بگیریم فصل مشترک  آنها موضوع طراحی، تولید و تست محصولات مختلف است. 

تنوع ناوگان هوایی مسافری، فرسوده بودن ناوگان موجود، عدم ارتباط با دفاتر طراحی و تولیدکنندگان  قطعات اصلی، شرکتهای مختلف مهندسی و طراحی را برآن داشته است تا در این عرصه وارد شوند و بخشی از نیازمندی شرکت های حمل و نقل هوایی را تامین کنند.


آشنایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مقررات هوایی ضروری است

برگزاری دوره های آموزشی و آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با قوانین و مقررات هوایی از نخستین نیازمندی های شرکت های طراحی و تولید در این صنعت است. این امر با کمک و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد حمل و نقل پیشرفته برای شرکت های دانش بنیان هوایی تقریبا در حال اجرا است.

یکی از مشکلات دفاتر طراحی و تولید تیراژ کم محصولات هوایی است که این امر هزینه تحقیق و توسعه، طراحی، تست و تولید محصولات هوایی را افزایش داده است و قدرت رقابت تولیدات داخلی از نظر قیمت و زمان تولید را در مقایسه با  نمونه های خارجی کاهش می دهد.

بیشتر شرکت های حمل و نقل هوایی خصوصی هستند و هزینه و زمان تحویل قطعات برای آنها بسیار مهم است. این امر باعث شده است تا هر شرکت به صورت انفرادی به موضوع خرید و تعمیر اقلام ورود کند. گاهی به نظر می رسد که بعضی از فعالیت ها به صورت موازی شکل گرفته است که این امر باعث هدر رفت سرمایه و وقت می شود. 

تشکیل و تعریف مکانیزم حمایت از محصولات خطرپذیر و ریسک‌پذیر برای تولیدات هوایی، تجمیع و یکپارچه سازی نیازمندیهای شرکت های هواپیمایی و سایر ساز وکارهای لازم برای توسعه تولیدات داخلی از الزامات توسعه تولیدات بومی دست ساخته متخصصان داخلی است.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم