رویای انرژی پاک با آبگرمکن‌های خورشیدی محقق می‌شود
با تلاشهای فناورانه در بخش محیط زیست؛

رویای انرژی پاک با آبگرمکن‌های خورشیدی محقق می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 23833
آبگرمکن خورشیدی (Solar water heating) دستگاهی است که با استفاده از نور خورشید انرژی لازم جهت گرم کردن آب خانگی را فراهم می‌کند.

آبگرمکن خورشیدی (Solar water heating) دستگاهی است که با استفاده از نور خورشید انرژی لازم جهت گرم کردن آب خانگی را فراهم می‌کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی؛ امروزه با پیشرفت علم و گسترش انرژی‌های جدید، نگرانی انسان در نگه‌داری از طبیعت پیرامون خود دوچندان شده. استفاده از منابع تجدید ناپذیر و سوخت‌های آلوده کننده محیط‌زیست از مشکلات جدی بشر امروز است. برای حل مشکل باید به دنبال انرژی‌های جدید و جایگزین باشیم، از آن جمله استفاده از انرژی ارزان و در دسترس خورشید است.
 انرژی خورشید به‌راحتی قابل ذخیره است. انرژی خورشیدی عظیم‌ترین منبع انرژی در جهان است. این انرژی پاک، ارزان و بی‌پایان بوده و در تمام مناطق کشورمان و جهان قابل‌مصرف است.
در آبگرمکن های خورشیدی دو نوع سیستم گرمایشی بر اساس نوع سیال یا هوا وجود دارد. انرژی گرمایشی در کلکتورهای سیستم ذخیره می‌شود.(کلکتور وسیله‌ای است که سیال درون آن توسط خورشید گرم می‌شود). در سیستم‌هایی که با سیال کار می‌کنند یک سیال ضد یخ درون کلکتورها جریان دارد و در سیستم‌های هوایی، هوا درون کلکتورها  گرم شده و گرما را انتقال می‌دهند.
هر دو نوع سیستم حرارت و اشعه نور خورشید را جذب می‌کنند سپس آن را به منبع ذخیره داخلی  انتقال می‌دهند. اگر سیستم نتواند حرارت لازم را فراهم کند، یک بخش کمکی گرمای لازم را تأمین می‌کند. آبگرمکن خورشيدی هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد چون از انرژی رايگان خورشيدی استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که مصرف سوخت‌های فسيلی را کاهش می‌دهد، به دليل تأثير مستقيم در کاهش ميزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، به ما در داشتن محيطی پاک کمک می‌کند.
در برخی کشورهای جهان مانند ترکیه و چین از این آبگرم کن‌ها تقریباً در اکثر منازل استفاده می‌شود. در ایران می‌توان از آبگرم کن‌های خورشیدی در مناطقی که فاقد لوله‌کشی گاز هستند به‌طور مستقل و در مناطقی که دارای گاز کشی هستند به‌عنوان پیش گرم‌کن آب مصرفی استفاده کرد.
منظور از پیش گرم‌کن آن است که آب شهر یا آب ورودی می‌تواند ابتدا توسط آبگرمکن خورشیدی گرم شود. درصورتی‌که میزان گرمایش ناکافی بود، سیستم حرارتی مرسوم مانند پکیج یا شوفاژ می‌تواند دمای آن را تا میزان دلخواه افزایش دهد. به‌این‌ترتیب در مصرف انرژی به میزان فراوانی صرفه‌جویی می‌شود.


منبع انبساط آبگرمکن های خورشیدی
محمدسعید مهرافزا ‌مدیر عامل شرکت مهر افروز با اشاره به منابع ذخیره‌ در آبگرمکن های خورشیدی گفت: انتقال انرژی حرارتی از یک سیال به سیال دیــگر بـدون تماس مسـتـقیـم توسـط مبدل‌های حرارتی صورت می‌گیرد. منابع آبگرمکن خورشیدی گونه‌ای از ایـن مبدل‌ها هستند. ایـن  منابع با راندمان بالا و کیفیت بالا بر حسب تعداد نفرات خانواده طراحی و ساخته می‌شود.این منابع در آبگرمکن های خورشیدی برای انتقال حرارت نور خورشید به آب مصرفی و حفظ انرژی حرارتی آن، در دو سایز برای خانواده‌های 2 نفره و 4 نفره مورداستفاده قرار می‌گیرد.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به ویژگی‌های اصلی این منابع بیان کرد: در منابع ذخیره و انبساط آبگرمکن های خورشیدی جهت تأمین آب بهداشتی جنس جداره داخلی از ورق فولاد کربنی با پوشش لعاب انتخاب‌شده است و به‌منظور تأمین طول عمر بالا و جلوگیری از خوردگی، این منابع مجهز به محافظ کاتودیک است.
مدیر عامل شرکت مهر افروز گفت: جالب است بدانید که گرمایش آب و فضا مجموعاً بیش از 80 درصد  انرژی را در ساختمان‌ها مصرف می‌کند و بنابراین بیش از یک‌سوم کل انرژی مصرفی جهان در جهت گرمایش مصرف می‌شود. از این میان گرمایش آب به‌طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد کل انرژی مصرفی در خانه را مصرف می‌کند. بنابراین با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌توان سالیانه ۷۰ درصد انرژی موردنیاز برای گرمایش آب را تأمین کرد.
وی در ادامه افزود: در آبگرمکن های خورشیدی جهت تخلیه فشار ناشی از افزایش حجم سیال، نصب منابع انبساط باز الزامی است.
بر اساس این گزارش ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی به‌منظور بهینه‌سازی در مصرف انرژی در بخش ساختمان ها و صنعت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است و با حمایت از طرح های فناورانه در مسیر انرژیهای پاک در حرکت است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم