ساختار سه بعدی پروتئین دو ماهی ايرانی شناسایی شد

ساختار سه بعدی پروتئین دو ماهی ايرانی شناسایی شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 45816
پژوهشگران مرکز تحقیقات بیوشیمی-بیوفیزیک دانشگاه تهران موفق به شناسایی ساختار سه بعدی پروتئین های نوین و بومی در کشور شدند و از این طریق گامی نه تنها در زمينه تحقيقاتی و علمی گامی نوين برداشته شد بلکه شروع راهی مهم و با اهميت در زمينه استفاده از تكنيك کریستالوگرافی ماكرومولکولی برای ايران است.

 

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آیا تا به حال درباره تکنیک کریستالوگرافی ماكرومولکولی شنیده اید؟ این تکنیک در تحقیقات مخصوصا برای به دست آوردن ساختار سه بعدی پروتئین های نوین و بومی کاربرد دارد. کشورهای پیشرفته با استفاده از این روش اقدام به شناسایی این ساختار سه بعدی پروتئین ها کرده اند و در کشورمان نیز این تحقیقات با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط متخصصان در مرکز تحقیقات بیوشیمی-بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شد.

این پژوهشگران موفق شدند  ساختار سه بعدی پروتئين هموگلوبین ماهی ایرانی در دریای خزر را بدست آوردند.

 

عارفه سادات سید عربی مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: تلاش برای بدست آوردن ساختار سه بعدی هموگلوبين دو ماهي ايرانی در دريای خزر، به دست محققان ايرانی، ارزش بسياری دارد و نه تنها در زمينه تحقيقاتی و علمی گامی بزرگ و نوين است بلكه شروع راهی مهم و با اهميت در زمينه استفاده از تكنيك کریستالوگرافی ماكرومولکولی  برای ايران است.

 

این پژوهشگر در ادامه درباره اهمیت دستیابی به ساختار سه بعدی پروتئين ماهی گفت: تحقيقات روي هموگلوبين ماهي ها در مناطق و درياهاي مختلف جهان از اهميت خاصي برخوردار است زيرا تفاوت میان آنها نشان از تاثيرات محيط دارد. در این پژوهش به دست آوردن ساختار سه بعدي هموگلوبين دو ماهي ايراني در درياي خزر مي تواند به يافته هاي محققان ايراني كه در اين راستا قدم بر داشته اند كمك بسيار بزرگي كند زيرا عملكرد متفاوتي كه در هموگلوبين اين ماهي ها ديده مي شود با علم ساختاري معناي بيشتري را در بر خواهد داشت.

 

سید عربی با اشاره به اینکه توالی پروتئین هموگلوبین ماهی دریای خزر تا کنون شناسایی نشده بود گفت: هموگلوبین نقش مهمی در اکسیژن رسانی و دفع دی اکسید کربن دارد بنابراین با شناخت از این پروتئین می توانیم بیماری های مرتبط را شناسایی و برای درمان اقدام کنیم.

 

وی همچنین عنوان کرد: اين طرح مي تواند در توليد ملی دانش كشور در تحقيقات و علوم ساختاری پروتئين های نوين كه در امراض و غيره نقش بسيار مهمی دارد خيلي  مؤثر باشد. همچنين می تواند باعث پيشرفت ملی شود تا ايرانيان بتوانند به يافته های جديدی برسند. با انجام این تحقیق نخستین قدم برای بومی سازی این فرآیند برداشته شد.

پایان پیام/25

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم