ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات کاربردی در صنعت نانو توسعه یافت؛ حمایت از 5 محصول فناورانه

ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات کاربردی در صنعت نانو توسعه یافت؛ حمایت از 5 محصول فناورانه


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 81848
تجهیزات و ماشین‌آلات نقشی موثر در توسعه صنایع مختلف دارد. نانوفناوری نیز برای قرار گرفتن در مسیر توسعه‌یافتگی نیازمند استفاده از این تجهیزات و دستگاه‌های کاربردی است.

به همین دلیل حمایت از تولید و ساخت این تجهیزات و ماشین‌آلات به یکی از اولویت‌های اصلی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بدل شده و در همین راستا طی یک سال اخیر از تولید 5 محصول «دستگاه تصفیه پساب مبتنی بر هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون»، «دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا مبتنی بر فناوری نانو و پلاسمای سرد»، «آسیاب سیارهای پرانرژی و پمپ ورتکس دوفازی (میکرو- نانوحباب ساز)»، «دستگاه لایه نشانی فاز بخار به روش قوس کاتدی» و «طراحی و ساخت همگن ساز مافوق صوت صنعتی ده کیلووات» حمایت کرده است.

 

1. دستگاه تصفیه پساب مبتنی بر هم افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون

دستگاه تصفیه پساب مبتنی بر هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون به منظور تصفیه انواع پساب‌ها و بازچرخانی آنها برای استفاده مجدد توسط «شرکت پیشرو فناور نانو تاو آسیا» طراحی و ساخته شده است. دستگاه براساس هم‌افزایی دو فناوری پلاسما و کاویتاسیون موجب تخریب میکروارگانیزم‌ها، ترکیبات آلی آلاینده و ترسیب فلزات سنگین موجود در آب می‌شود.

از مزایای این دستگاه می‌توان به توانایی تخریب مواد بسیار پایدار، حجم کم فضای اشغالی فرآیند تصفیه، عدم استفاده از مواد شیمیایی، کاهش هزینه در مقایسه با روش‌های مشابه، حذف فلزات سنگین و کاهش تولید لجن حجمی اشاره کرد.

در این دستگاه از ترکیب دو فناوری پلاسما و کویتاسیون برای تصفیه استفاده می‌شود. فناوری پلاسما در واقع بهره‌گیری از تخلیه الکتریکی ولتاژ بالا با ایجاد نقاط پرانرژی درون آب با استفاده از رژیم‌های پلاسمایی همچون تخلیه آرک، تخلیه تابان و تخلیه تاریک به صورت پالسی بدون افزایش دمای توده سیال نسبت به حالتهای معمول است که کاهش مصرف انرژی و افزایش توان تخلیه در زمان کوتاه را در پی خواهد داشت.

 

2. دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا مبتنی بر فناوری نانو و پلاسمای سرد

این دستگاه‌ها در انواع مختلفی چون دستگاه تصفیه هوا رومیزی، دستگاه تصفیه هوا ایستاده، دستگاه تصفیه هوای همراه و دستگاه تصفیه هوای اتومبیل طراحی و تولید شده است تا استفاده‌کنندگان از هوای پاک بهره‌مند شوند.

این محصول توسط «شرکت پویا فناوران یسان» و با استفاده از فناوری نانو تولید شده است. مهم‌ترین بخش در دستگاه تصفیه هوای خانگی، فیلتر است؛ زیرا مسوولیت اصلی پاک‌سازی هوا در سیستم تصفیه هوا را برعهده دارد.

 نحوه پاک‌سازی در این دستگاه‌ها هم به این شکل است که هوای ناسالم وارد محفظه سیستم می‌شود و پس از عبور از فیلترهای تعبیه‌شده در دستگاه، عمل غربالگری صورت می‌گیرد، درنهایت هوای عاری از آلاینده‌ها تولید می‌شود.

 

3. آسیاب سیارهای پرانرژی، پمپ ورتکس دوفازی

«شرکت گهر نانوسازان» از جمله مجموعه‌هایی است که به عرصه ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات کاربردی در صنعت نانو ورود و آسیاب‌های سیارهای پرانرژی، پمپ ورتکس دوفازی را تولید کرده است.

این دستگاه، از نوع افقی است و نیروی محرکه توسط یک الکتروموتور تامین و به وسیله تسمه و پولی به سیستم منتقل می‌شود. انتقال دور و گشتاور از مجموعه اصلی به محفظه‌ها توسط سیستم گیربگس سیاره‌ای انجام می‌شود. مواد و گلوله‌ها با نسبت مشخص به داخل محفظه‌ها با وزن یکسان ریخته، درب محفظه‌ها بسته شده و دستگاه به حرکت در می‌آید و پس از مدت زمانی معین مواد اولیه به سایز و دانه‌بندی دلخواه رسیده و به وسیله یک پمپ تخلیه می‌شوند.

در آسیاب‌های سیاره‌ای چند محفظه؛ حرکت ژیروسکوپیک حول یک محور مرکزی است و به دلیل جهت چرخش معکوس محفظه‌ها نسبت به محور مرکزی و ایجاد شتاب کریولیس، گلوله‌ها و مواد حاوی آن با سرعت زیاد از یک سوی دیواره محفظه به سمت مقابل پرتاب شده و به دلیل انرژی جنبشی بالا سبب خردایش سریع می‌شوند. محدودیت افزایش دور که در بال میل‌های معمولی وجود دارد در اینجا وجود ندارد و به همین دلیل با افزایش دور، قدرت آسیاب کنندگی فوق العاده افزایش یافته و توان خرد کردن انواع مواد سخت و نرم به‌صورت خشک و تر تا حد نانومتری میسر می‌شود. خردایش در حالت تر سریع‌تر انجام می‌شود.

 

4. دستگاه لایه نشانی فاز بخار به روش قوس کاتدی

لایه نشانی قوس کاتدی یکی از روش‌های رسوب‌دهی فیزیکی بخار است که به دلیل نرخ پوشش‌دهی بالا در صنایع مختلف کاربرد دارد. این محصول کاربردی توسط «گروه پژوهش صنعت مدرن» طراحی و تولید شده است.

در این فرآیند ولتاژ ایجاد شده توسط منبع تغذیه باعث ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود (آند و کاتد) می‌شود. زمانی‌که قوس الکتریکی با سطح کاتد یا تارگت برخورد می‌کند، مکان‌های موضعی گسسته‌ای با جریان‌های الکتریکی متمرکز بالا موسوم به لکه‌های کاتدی بر روی سطح شکل می‌گیرد.

برخی از خصوصیات این دستگاه لایه نشانی که آن را از سایر دستگاه‌های مشابه داخلی متمایز می‌کند شامل «ابعاد بزرگتر دستگاه که منجر به پوشش دهی قطعات بیشتر و کاهش هزینه می‌شود»، «یونیزه قوی‌تر به منظور حصول پوشش با چسبندگی و نفوذ بالاتر بر روی سطوح»، «بایاس قوی‌تر به منظور ایجاد پوشش بهتر و پایدارتر» و غیره می شود.

 

5. پمپ ورتکس دوفازی

پمپ ورتکس دوفازی برای مخلوط کردن یک سیال و یک گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ شامل دو ورودی و یک خروجی است که از یک ورودی آن جریان سیال و از ورودی دیگر جریان گاز (اکسیژن، هوا، ازن و ...) می‌تواند وارد پمپ شود. این محصول توسط «شرکت دانا تجهیز پترو آب» بومی‌سازی شده است.

در این پمپ مقدار فشار به صورت تدریجی از نزدیک ورودی تا خروجی پمپ در مسیر حرکت سیال افزایش پیدا می‌کند؛ هوا از ورودی بالای پمپ به داخل آن مکش شده و سپس با اختلاط در آب و افزایش تدریجی فشار، جریان به صورت دو فازی گاز- مایع از درگاه خروجی پمپ تخلیه می‌شود.

در این پمپ با توجه به الگوی خاص پره‌های طراحی شده و محفظه طراحی شده پمپ، جریان‌های ورتکس بسیار شدیدی در پمپ به وجود می‌آید. در این سری از پمپ‌ها سه عمل مکش، اختلاط سیال با گاز مشخص و پمپ کردن مخلوط دوفازی به صورت همزمان انجام می‌شود.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
5 طرح در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی فناوری نانو طی یک سال اخیر تجاری‌سازی شد
5 طرح در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی فناوری نانو طی یک سال اخیر تجاری‌سازی شد
00/11/02 - 10:48
بازار ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته از 1452 محصول فناورانه ایران‌ساخت بهره‌مند شد
بازار ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته از 1452 محصول فناورانه ایران‌ساخت بهره‌مند شد
00/10/18 - 12:38
267 ایده‌ نانو فناوری برای قرار گرفتن در مسیر صنعتی‌سازی حمایت شد
267 ایده‌ نانو فناوری برای قرار گرفتن در مسیر صنعتی‌سازی حمایت شد
00/07/07 - 11:48
بیشتر بخوانیم