سرمایه طرح‌های نوآورانه با مشارکت سه جزئی تامین می‌شود

سرمایه طرح‌های نوآورانه با مشارکت سه جزئی تامین می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 69708
یکی از روش‌های توسعه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عرضه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، روش مشارکت سه جزئی است. بر اساس این مدل سرمایه‌گذاری، علاوه بر صندوق نوآوری و شکوفایی، شتابدهنده، مرکز رشد و یا یک پژوهشکده فعال در زیست‌بوم نوآوری کشور نیز امکان مشارکت در طرح سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه استارتاپ‌ها و طرح‌های نوآورانه عرضه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، از ریسک تجاری بالایی برخوردار هستند، اخذ وام بانکی برای تجاری‌سازی این طرح‌ها چندان روش مناسبی به نظر نمی‌رسد. بر این اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است تا با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد یک شبکه گسترده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و نوآوری در سراسر کشور، جایگزینی مطمئن برای سیستم تسهیلات بانکی فراهم کند.

صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان همکار مالی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در زیست‌بوم نوآوری کشور، طرح‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه، خلاق، دانش‌بنیان و استارتاپی اجرایی کرده است.

یکی از مدل های سرمایه‌گذاری انجام گرفته توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، مدل هم‌سرمایه‌گذاری است که به شکل بسیار کارآمدی، اجرا شده است. زمانی که بانک، تسهیلات بانکی اعطاء می‌کند، بازگشت اصل و سود بانکی باید تضمین شده باشد و بعضاً سود زیادی نیز بر اصل وام، تحمیل می‌شود.

در مدل هم‌سرمایه‌گذاری، بسیاری از این مشکلات برطرف شده است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری از طریق عاملین سرمایه گذاری صورت می‌گیرد، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از آسیب‌های بنگاه داری مصون می‌ماند.

در مدل هم‌سرمایه‌گذاری، صندوق نوآوری و شکوفایی به اتکاء یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در یک طرح نوآورانه، سرمایه گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذار حرفه‌ای، عامل سرمایه‌گذاری نام دارد. عاملین صندوق نوآوری و شکوفایی، ده‌ها صندوق مختلف در کشور هستند که طرح‌های مناسب را به صندوق نوآوری و شکوفایی پیشنهاد می‌دهند و یا در طرح‌های صندوق مشارکت می‌کنند. صندوق نیز تا سقف ۸۰ درصد در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدل «هم‌سرمایه‌گذاری» با دو روش مشارکت دو جزئی و سه جزئی صورت می‌گذرد. در مشارکت دو جزئی صندوق نوآوری و شکوفایی و یکی از عاملین صندوق مشارکت دارند. اما ممکن است گاهی یک شتابدهنده، مرکز رشد و یا هر کدام از  بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور، علاقه‌مند باشند تا در تجاری‌سازی یک ایده و یا اختراع و نوآوری، مشارکت کنند. در این صورت، سرمایه‌گذاری با روش مشارکت سه جزئی پیشنهاد می‌شود، یعنی علاوه بر صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین عاملین این صندوق، یک شتابدهنده، مرکز رشد و یا مراکز مشابه نیز در این طرح سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاع از این طرح و طرح‌های مشابه و بهره‌مندی از این روش‌های سرمایه‌گذاری، به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند.

 

پیش از این، اقتصادکشور با چنین مدل‌های از سرمایه‌گذاری بیگانه بود. با ورود جدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بحث تامین مالی و ایجاد زیست‌بوم نوآوری در کشور، ساختارهای مالی از ۶ سال قبل به صورت تدریجی دچار تغییر شد.

اگر تا پیش از این طرح‌های اقتصادی تنها با کمک تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری یک تاجر سنتی، تجاری‌سازی می‌شد. اما در حال حاضر، اقتصاد کشور با انواع مدل سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری جسورانه و یا روش هم‌سرمایه‌گذاری با استفاده از مدل مشارکت سه جزئی آشنا شده است.

این مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری به الگوی برای دیگر بخش‌های اقتصاد کشور، تبدیل شده است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/33

اخبار مرتبط:

پنج مرحله برای تجاری‌سازی فناوری

الگوي فرآيند تجاري سازي فناوري در موسسات تحقيقاتي دولتي ايران

ستاری: شرکت‌های دانش ‌بنیان موفق به حل معضلات کرونا شدند

نقش خلاقیت در موفقیت چیست؟

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم