سفرهای ریلی ایمن با طعم ایرانی

سفرهای ریلی ایمن با طعم ایرانی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 46562
ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با همکاری دیگر بازیگران این عرصه به دنبال اجرا کردن طرح هایی است که رونق این حوزه را هدف قرار داده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمل و نقل ریلی در دنیا یکی از ایمن ترین و پرکاربردترین روش های جابجایی است. سابقه‌ سفر با قطار در ایران نیز  به سال ۱۳۰۶ شمسی بازمی‌گردد، ابتدا در مسیرهای بسیار محدود مانند تهران شهر ری و سپس مسیرهای گسترده تر. شیوه ای نوین از حمل و نقل که به سرعت جای خود را در میان مردم باز کرد و به عنوان یکی از پرکاربردترین روش های جابجایی مورد استفاده قرار گرفت.

 ایران نیز از زمره کشورهایی است که برنامه های متنوعی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تعریف کرده است. برای کشور بزرگی مانند ایران، حمل و نقل ریلی بهترین ابزار برای جوابگویی به نیازهای حمل و نقل باری و مسافری است، اما این وسیله نقلیه درکشور ما بسیار مهجور افتاده و قابلیت های آن هرگز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

البته یک دلیل برای این بی توجهی وجود دارد و آن هم هزینه بالای احداث مسیرهای ریلی است که منحصرا باید از سوی دولت تامین شود چراکه سرمایه گذاران دیگر به دلیل عدم بازده اقتصادی این رشته از حمل و نقل حاضر به سرمایه گذاری برای توسعه زیربنایی آن نیستند.

 

ضرورت بومی‌سازی صنعت ریلی

اما  در این میان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار دیگر متولیان این صنعت راهبردی در کشور به دنبال اجرایی سازی طرح هایی است که بتواند به رونق حمل و نقل ریلی در کشور کمک کند.

صنعت ریلی از بخش های اولویت دار کشور است.  به طوری که در ماده 24 سیاست های کلان ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به قوای سه گانه، بر اولویت حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای این بخش تأکید کرده است. در همین راستا ماده 54 قانون برنامه ششم با الزام بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری تا سطح 85  درصد در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.

مطابق اطلاعات به دست آمده طبق آخرین آمار، با وجود اینکه ایران 15 سالی است به حوزهساخت واگن ورود کرده است اما داخلی سازی واگن مترو تنها 33 درصد رشد داشته است. این درصد پایین ارتباط مستقیمی با ساخت واگن از طریق فایناس خارجی و محدودیت های ساخت داخل این نوع قرارداد ها دارد.

بدین منظور و  در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و الزام قانونی ماده 54 برنامه ششم توسعه و شعار ملی "رونق تولید"، ستاد توسعه فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع و معادن نسبت به تعریف و اجرای مدل بومی سازی طراحی و ساخت واگن مترو اقدام کرده اند.

گسترش خطوط ریلی در کشور ما در دو دهه اخیر همواره با تاکید های بسیار همراه بوده است. با توجه به اینکه بخش دولتی به تنهایی نمی تواند توسعه این صنعت کاربردی در کشور را محقق کند از بخش خصوصی کمک گرفته است و چند سالی است با حضور شرکت های غیردولتی حال صنعت ریلی در کشور بهتر شده است.


تولید 420 دستگاه واگن متروی ایرانی

با شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری، شرکت های دانش بنیان به این صنعت ورود کردند و بخش بزرگی از کار را به دست گرفتند. شرکت هایی که به اتکای ایده های نوآورانه و جوان ایرانی پا به میدان مبارزات اقتصادی گذاشته اند و در این مسیر به خوبی خود را به اثبات رسانده اند.

چند سالی است که به همت جوانان این مرز و بوم، واگن های داخلی بر روی ریل صنعت حمل و نقل به حرکت درآمده اند و مسافران ایرانی از تلاش و تولیدات جوانان ایرانی به خود می بالند.

اگر فرزندان  ایران و ایران زمین به خودباوری برسند و درهای اقتصاد کشور به روی آنها باز شود، گام های بلندی برمی دارند که در کمتر کشوری نمونه آن پیدا می شود. گام هایی به بلندای تاریخی که همه داشته های ما را با دشمنی به نداشته تبدیل کردند و اجازه چشیدن طعم پیشرفت را از ایران و ایرانی دریغ کردند. اما جوانان، ایده های نوآورانه و همت ایرانی به تولیداتی بدل شد که چیزی کم از تولیدات کشورهای پیشرفته ندارد.

به زودی 420 دستگاه واگن مترو با استفاده از منابع داخلی به بازار مصرف تزریق می شود و بخش بزرگی از نیازهای داخلی کشور به این فناوری و صنعت پیشرفته تامین می شود. پاسخی کاملا ایرانی به نیازی داخلی و شاید جهانی.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم