سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای با پایداری بیشتر در کشور تولید شد

سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای با پایداری بیشتر در کشور تولید شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 50762
محققان در کشور نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگ‌زا را تولید کردند. مزیت این سلول‌های خورشیدی پایداری بیشتر در کنار قیمت پایین آنها است.

 

 

انرژی خورشیدی به وسیله سلول‌های خورشیدی جذب می‌شود. در سال‌های اخیر فناوری در این حوزه تنوع زیادی ایجاد کرده است. 3 نسل از این سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سلول‌های خورشیدی سیلیکونی، لایه نازک و رنگدانه‌ای.

در این میان نوع رنگدانه ای یا حساس شده با رنگزا قیمت پایین تری دارد و پایدارتر است. محققان دانشگاه گیلان در طرحی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگزا را تولید کردند.

جواد مختاری مجری این طرح پژوهشی گفت: سلول‌های خورشيدی حساس شده به رنگزا به علت مقرون به صرفه بودن و انعطاف پذيری بالا جايگزين مناسبی برای سلول‌های خورشيدی سيليكونی شده‌اند. مهمترين جزء تشكيل دهنده‌ اين دسته از سلول‌های خورشيدی را رنگزا تشكيل می‌دهد. در اين پروژه، برای كاهش هزينه‌ها و مشكلات زيست محيطی رنگزايی طراحی شده است كه متشكل از يك الكترون‌دهنده و الكترون‌كشنده‌ قوی است.

وی ادامه داد: با توجه به اين نكته كه در اين دسته از سلول‌های خورشيدی مهمترين جزء تاثيرگذار بر افزايش راندمان تبديل انرژی خورشيدی به الكتريكی، رنگزا است، تحقيقات گسترده‌ای در اين زمينه در حال انجام است و تلاش‌ها برای افزايش راندمان تبديل انرژی خورشيدی به الكتريكی هر روز افزایش می‌یابد. اما بسياری از اين اقدامات از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و همچنين مشكلات زيست محيطی را به دنبال دارند.

مختاری همچنین بیان کرد: تا به حال رنگزاهای گوناگونی طراحی شده است كه برخی از آنها نياز به مواد اوليه و كمكی فراوان يا حتی سمی دارند و به دليل داشتن ساختاری بزرگ و پيچيده، مراحل سنتز آنها طولاني و دشوار است. در اين پروژه، سنتز رنگزايی با ساختاری ساده و موثر به همراه مراحل سنتز آسان، مقرون به صرفه و عاری از هرگونه آلودگی برای محيط زيست دنبال شد.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

*موفقیت محققان کشور در افزایش بازده سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای

*ساخت سلول‌های خورشیدی که فتوسنتز می‌کنند

*ساخت سلول‌هاي خورشيدي ‏رنگدانه‌اي ‏دي‌اكسيد تيتانيوم در كشور

ساخت سلول‌هاي خورشيدي ‏رنگدانه‌اي ‏دي‌اكسيد تيتانيوم در كشور

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم