سیالات حفاری سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند
با تلاش یک شرکت فناور؛

سیالات حفاری سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 21736
یکی از شرکت‌های فناور کشورمان سیالات مخصوص حفاری را بر پایه آب تولید کرده است و ضمن کمک به تامین این سیالات برای حفاری‌های گوناگون در کشورمان، با حذف سیالات حفاری پایه روغنی از تولیدات خود گامی روبه جلو در حفظ محیط زیست برمی‌دارد.

 یکی از شرکت‌های فناور کشورمان سیالات مخصوص حفاری را بر پایه آب  تولید کرده است و ضمن کمک به تامین این سیالات برای حفاری‌های گوناگون در کشورمان، با حذف سیالات حفاری پایه روغنی از تولیدات خود گامی روبه جلو در حفظ محیط زیست برمی‌دارد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ از زمانی که مته حفاری، کار خود را برای حفر آغاز می‌کند تا زمانی‌که اعماق زمین می‌رسد، سیالات حفاری کار خود را آغاز می‌کنند و شاید بتوان نقش این سیالات در درست انجام گرفتن فرآیند حفاری را به حضور خون در شریان‌های بدن تشبیه کرد.

کوروش طهماسبی نوترکی مدیرعامل شرکت سیالات حفاری پارس، برای بیان اهمیت سیالات حفاری در توسعه صنعت پالایشگاهی ضمن آن‌که نقش این سیالات را به خون در رگ‌های بدن تشبیه می‌کند، نقش آن‌ها را تا جایی ضروری می‌داند که عنوان می‌کند پای ثابت و غیر قابل حذف تمامی اکتشافات و استحصال منابع نفتی همین سیالات هستند.

این فعال فناور با بیان این‌که تهیه و ساخت سیالات حفاری توسط شرکت‍‌های خارجی تهیه می‌شد، اما پس از انقلاب شرکت‌های داخلی ساخت و تولید سیالات را به دست گرفتند که به شکلی سنتی و کلیشه‌ای فرمولاسیون سیال حفاری طراحی می‌دادند، ظهور نوآوری و فناوری در تهیه این سیالات را زمینه‌ساز ورود به یک فضای جدید دانست و گفت: بار ورود فعالان حوزه دانشگاهی به این صنعت، نگاه علمی به این حوزه وارد شد و با فرمولاسیون‌های جدید تغییرات قابل توجهی در تولید سیالات حفاری با فرمولاسیون جدید به وجود امد.

این عضو پیشین هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت، از کاربرد سیالات حفاری در صنایع نفتی و چاه‌های عمیق گفت و با اشاره به توانمندی کشور در حفر چاه‌های بالای 4هزار متر، طرح تحقیقاتی برای حفر چاه در اعماق 6000 متری و شرایط  فشار و دمای بالا  را یکی از طرح‌های فناورانه رد همین حوزه عنوان کرد.

طهماسبی، به تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در سیال حفاری اشاره کرد و گفت: بیش  از 40 نوع ماده در سیالات حفاری به کار می‌رود که توانستیم تعدادی از این مواد شیمیایی را تولید کنیم و  برای تولید سیال حفاری بر اساس این فرمول‌ها، از مواد اولیه داخلی استفاده می‌شود.

به گفته وی، پایه سیال حفاری می‌تواندآب یا گازوئیل به عنوان میزبان مواد شیمیایی در آن تعلیق شوند و به دو دسته پایه آبی و پایه روغنی  مهم‌ترین مزیتی که سیالات داخلی داشته این بوده است که با حذف سیالات حفاری پایه گازوییلی و تمرکز روی تولید سیالات پایه آبی، تلاش شد تا با یک نگاه جدید و علمی، گامی برای حفظ محیط زیست برداشته شود.

این فعال فناور، چهار تا پنج فرمول برای تولید سیالات مبتنی بر نوآوری، را یک گام در مسیر دانش‌بنیان شدن این صنعت دانست و گفت: سازندهای زیرین زمین در تماس با آب، مسیر حفاری را مسدود می‌کنند و  برای رفع این مشکل از گل‌های حفاری پایه روغنی استفاده می‌شد که اثراتی منی بر روی محیط زیست داشت، اما این 4 فرمول پایه آبی آسیبی سازگار با محیط زیست هستند. 

این فعال فناور، علاوه بر آن‌که  به ایجاد ظرفیت اشتغال صد و پنجاه نفری در این شرکت اشاره داشت بر ضرورت اختصاص بیش‌ترین سهم اشتغال به بخش تحقیق و توسعه و پژوهش تأکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 60 نفر به طور متمرکز در حوزه تولید فنی و مهندسی فعال هستند و با توسعه بخش‌های جدید بیش از 40 نفر به نیروی انسانی به‌کار گرفته خواهند شد که مهم‌ترین سهم آن‌ها در حوزه پژوهشی زیرا یافته‌ها و دستاوردهای بخش پژوهش می‌تواند زمینه توسعه فعالیت فناورانه و تولید محصولات نوآور باشد.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم