سیستمی برای سنجش راستی‌آزمایی طراحی شد

سیستمی برای سنجش راستی‌آزمایی طراحی شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 42561
پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر طرح پژوهشی با عنوان «دروغ‌سنجی با استفاده از تركيب سيگنال‌های مغزی و محيطی» را انجام دادند.

پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر طرح پژوهشی با عنوان «دروغ‌سنجی با استفاده از تركيب سيگنال‌های مغزی و محيطی» را انجام دادند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «دروغ‌سنجی با استفاده از تركيب سيگنال‌های مغزی و محيطی» عنوان طرح تحقیقاتی است که پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند. 

 

تا كنون دو راه‌كار كلی براي حل مسئله دروغ‌سنجی بررسی شده است. نخست استفاده از سيگنال‌های محيطی كه تحت عنوان دروغ‌سنجی كلاسيك شناخته می شود و ديگری استفاده از سيگنال‌های مغزی كه تحت عنوان دروغ‌سنجي مغزي شناخته شده‌است.

 

اما در این پروژه تركيب اين دو روش يعنی استفاده همزمان از سيگنال‌ مغزی و سيگنال‌های محيطی مد نظر قرار گرفت. به گونه ای که بتوان تغييرات در مولفه‌های خاص سيگنال مغزی و سايرسيگنال‌های محيطی را در پاسخ به سوال‌های پرسيده شده از فرد، به عنوان معياری از دروغگويی سوژه مد نظر قرار داد. 

پس محققان در اين پروژه هدف را طراحی سيستم دروغ‌سنجی برای استفاده‌ از هر دو دسته سيگنال در يك آزمون دروغ‌سنجی قرار دادند. در اين سيستم ابتدا سيگنال‌هاي مغزي و محيطي ثبت می شود. منظور از سيگنال مغزي سيگنال EEG و سيگنال‌هاي محيطي شامل نرخ تنفس و نرخ ضربان قلب و پاسخ هدايت پوستي است.

 

سپس سوژه بر اساس پروتكل طراحي می شود و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. در بخش پروتكل، هدف، طراحي سوالات خاصي است كه در مورد خصوصيات جرم، از سوژه‌ آزمون پرسيده مي‌شود. در اثر پرسيدن اين سوالات واكنش‌های فيزيولوژيك خاصی در بدن سوژه اتفاق می افتد. در بخش تحليل هوشمند سيگنال‌ها، با پردازش سيگنال‌های مغزی و محيطی، شاخص‌هايی از دروغ‌گويی فرد استخراج می شود. در نهايت با توجه به اين شاخص‌ها می توان به طور كمي در مورد راستگويی يا دروغگويی سوژه اظهار نظر كرد. تمام مراحل پردازش و استخراج ويژگی به طور خودكار انجام می شود و در نهايت در مورد دروغگويی سوژه تصميم‌گيری می شود.

 

نتايج اين تحقیق می تواند به عنوان بخش عمده‌اي از يک سيستم دروغ‌سنجی به عنوان يک محصول کاربردی در بسياری از نهادهای امنيتی استفاده شود. يک سيستم دروغ‌سنجی داراي دو بخش کلی نرم‌افزار و سخت‌افزار است. بخش سخت‌افزاری به منظور ثبت سيگنال‌های مغزی و محيطی به کار گرفته می شود. بخش نرم‌افزاری شامل کليه قسمت‌های طراحی آزمون و ارائه سوالات و همچنين الگوريتم‌های پردازش سيگنال‌ است. اين الگوريتم‌ها به طور هوشمند به واسطه‌ استخراج شاخص‌هايی به تصميم‌گيری در مورد راستگويی يا دروغگويی سوژه‌ مورد آزمايش، می پردازد. 

يکي از کاربردهای رايج اين سامانه می توانند در نهادهای قضايی کشور  باشد. به عنوان نمونه می توان به استفاده در بازجويی های مختلف در مورد انواع جرم ها، اشاره کرد. 

 

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم