شش بالگرد امدادي هلال احمر رونمایی شد
با حضور معاون اول رییس جمهوری؛

شش بالگرد امدادي هلال احمر رونمایی شد


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 18343
شش بالگرد امدادی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر بهداشت و برخی از مسئولان ارشد دولت، از محل سازمان امداد و نجات واقع در جنوب غرب تهران به پرواز درآمدند.

شش بالگرد امدادی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر بهداشت و برخی از مسئولان ارشد دولت، از محل سازمان امداد و نجات واقع در جنوب غرب تهران به پرواز درآمدند.

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز (شنبه) ۶ فروند بالگرد جدید امدادی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و سورنا ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری و همچنین دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در محل سازمان امداد و نجات رونمایی شدند.

در این مراسم که مسئولان جمعیت هلال احمر به ارائه گزارشی از وضعیت امداد هوایی هلال احمر پرداختند، ۶ فروند بالگرد جدید سازمان امداد و نجات به پرواز درآمدند.

 

دكتر اسحاق جهانگيري در این آيين رونمايي با تسليت ايام شهادت امام حسين(ع) بر اهميت و ارزش كار جمعيت هلال احمر تاكيد كرد و گفت: در مواقعي كه انسان ها گرفتار مي شوند و نياز دارند كه كسي به فرياد آنها برسد، اولين گروهي كه براي امداد در صحنه حوادث حاضر مي شوند جمعيت هلال احمر است.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه نيروهاي امدادي جمعيت هلال احمر به رفع گرفتاري حادثه ديدگان كمك مي كنند، تصريح كرد: مردم ايران قدرشناس جمعيت هلال احمر بوده و هستند و اين سازمان در ميان مردم از احترام و جايگاه خوبي برخوردار است.

وي با اشاره به اينكه ايران كشوري است كه سالانه با آسيب ها و بحران هاي طبيعي نظير سيل و زلزله مواجه است، خاطر نشان كرد: حوادث ديگري نظير تصادفات جاده اي و معضل ريز گردها نيز از مسائلي هستند كه مردم ايران با آن روبرو هستند.

مردم ايران قدرشناس جمعيت هلال احمر بوده و هستند و اين سازمان در ميان مردم از احترام و جايگاه خوبي برخوردار است

 

دكتر جهانگيري افزود: به دنبال هر حادثه اي شاهد خسارات مادي و تلفات انساني هستيم و مهمترين كار در اين زمينه اين است كه براي كاهش آثار و تبعات ناشي از اين حوادث برنامه ريزي و هماهنگي هاي لازم را انجام دهيم.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: البته بايد توجه داشته باشيم كه مهمترين كار لازم، پيشگيري از وقوع حوادث است و در مواقعي كه نمي توان از بروز اين رخدادها جلوگيري كرد بايد تمركز و تلاش خود را بر مديريت بحران در حوادث مختلف معطوف كنيم.

وي با اشاره به وجود ستاد مديريت بحران كشور گفت: اين ستاد زيرنظر وزارت كشور فعاليت دارد و هماهنگي و پيش بيني هاي لازم را براي مديريت بحران در حوادث مختلف انجام مي دهند و بودجه اي نيز براي آن بطور سالانه در نظر گرفته شده است. شايد يكي از دلايل موفقيت جمعيت هلال احمر اتكاء اندك اين سازمان به بودجه دولتي است و اتكاء اصلي اين سازمان چابك و فعال به افراد داوطلب است.

دكتر جهانگيري در ادامه با اشاره به اينكه انجام كار خير در فرهنگ مردم ايران ريشه دارد، تصريح كرد: معمولاً افراد در سنين بالا به انجام كارهاي خير و عام المنفعه رو مي آورند اما جمعيت هلال احمر محدوديت سني براي انجام كارهاي خير را از ميان برداشته و انسان دوستي و كمك به هم نوع را به همه سنين تسري داده است .

هر حركتي در جهت آسيب زدن به سرمايه هاي اجتماعي كشور كه مهمترين نماد آن اميد و اعتماد مردم به نظام و آينده كشور است، كاري ضد مردمي و در جهت تضعيف نظام است و هر كس قدمي در جهت تقويت اميد و اعتماد مردم بردارد، كاري ملي و خداپسندانه انجام داده است

 

معاون اول رييس جمهور از جمعيت هلال احمر به عنوان يك سرمايه اجتماعي براي كشور ياد كرد و گفت: علاوه بر اينكه فعاليتهاي امدادي بعنوان يك سرمايه اجتماعي محسوب مي شوند،‌ تقويت روحيه نوع دوستي در جامعه از سوي جمعيت هلال احمر نيز به بالا بردن سرمايه اجتماعي در كشور كمك مي كند و هيچ سرمايه اي براي كشور مهمتر و اطمينان بخش تر از سرمايه اجتماعي نيست.

دكتر جهانگيري ادامه داد: هر حركتي در جهت آسيب زدن به سرمايه هاي اجتماعي كشور كه مهمترين نماد آن اميد و اعتماد مردم به نظام و آينده كشور است، كاري ضد مردمي و در جهت تضعيف نظام است و هر كس قدمي در جهت تقويت اميد و اعتماد مردم بردارد، كاري ملي و خداپسندانه انجام داده است.

معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينكه حوزه عمل و فعاليت جمعيت هلال احمر محدود به داخل كشور نيست، خاطرنشان كرد: اقدامات امدادي هلال احمر در كشورهاي همسايه نيز انجام مي شود و حتي در ديدار با مقامات جهاني، از نقش و عملكرد جمعيت هلال احمر در حوادث جهاني قدرداني مي شود.

وي ضرورت آموزش به مردم و جوانان را از پيش نيازهاي تقويت برنامه هاي جمعيت هلال احمر عنوان كرد و گفت: البته لازم است كه اين سازمان به تجهيزات و امكانات روز دنيا نيز مجهز شود و دولت در اين زمينه نيز بايد كمك هاي لازم را به جمعيت هلال احمر انجام دهد.

دكتر جهانگيري با اشاره به رونمايي از شش بالگرد امدادي هلال احمر گفت: متاسفانه برخي دستگاه ها براي تامين تجهيزات و امكانات خود تمايل به خريد كالاهاي خارجي دارند و دلايل آن را كيفيت پايين تر توليدات داخلي، تاخير در تحويل كالاي مورد نياز و ضرورت پرداخت كل هزينه خريد در هنگام خريد يك كالا عنوان مي كنند و اين در حالي است كه در هنگام خريد از شركت هاي خارجي ضمن آنكه ممكن است كالاها كيفيت بهتري داشته باشند زمان تحويل آن سريعتر و به موقع است و به لحاظ تامين مالي نيز شركت هاي خارجي مبلغ فروش كالا را در آينده و از محل درآمد دريافت مي كنند.

وي افزود: در مورد خريد هواپيما از شركت هاي ايرباس و بويينگ نيز شرايط همين گونه است و قرار نيست دولت مبلغي پرداخت كند بلكه بعداً از محل درآمدها پرداخت خواهد شد.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: البته بايد توجه داشته باشيم علي رغم اين مسائل، هيچ كشوري نتوانسته در بخش توليد به توانمندي برسد مگر آنكه دوره اي سخت را تحمل كند و مردم با سازندگان و توليد كنندگان داخلي همراهي كرده اند. اگر اين دوره را سپري نكنيم همواره بايد مصرف كننده كالاهاي خارجي باشيم.

دكتر جهانگيري از جمعيت هلال احمر به خاطر فرصت دادن به سازندگان داخلي براي تامين بالگردهاي مورد نياز قدرداني كرد و گفت: با وجود آنكه ساخت اين بالگردها زمان زيادي را سپري كرد اما جمعيت هلال احمر اين فرصت را به سازندگان داخلي داد و دستگاه هاي ديگر نيز بايد از جمعيت هلال احمر الگو برداري كنند و براي تامين نيازهاي خود به سازندگان و توليد كنندگان داخلي اعتماد كنند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به ظرفيت هاي فراوان كشور و توانمندي نيروي تحصيلكرده گفت: ايران از سابقه طولاني در بخش صنعت برخوردار است و در دهه 40 كه كشورهاي شرق آسيا و آمريكاي لاتين تصميم به صنعتي شدن گرفتند ايران نيز در اين مسير گام برداشت اما متاسفانه اتكاء ما به درآمدهاي نفتي مانع از رشد و توسعه در اين بخش شد.

در اين مراسم معاون اول رييس جمهور لباس داوطلبي جمعيت هلال احمر را بر تن كرد و رييس اين جمعيت نيز كارت عضويت اين سازمان را به دكتر جهانگيري اعطاء كرد.

در ابتداي اين مراسم رييس جمعيت هلال احمر، بالگردهاي رونمايي شده را از پيشرفته ترين بالگردها در نوع خود توصيف كرد و گفت: اميدوارم تا پايان سال بتوانيم 3 فروند ديگر از همين نوع به ناوگان امدادي جمعيت اضافه كنيم.

وي افزود: يكي از اهداف اصلي جمعيت هلال احمر در 10 سال آينده كمك به ايجاد جامعه تاب آور و ايمن با استفاده از ظرفيت هاي صلح و دوستي است.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، بالگردهای جدید ۴۱۲ ای پی، قابلیت های بالایی برای انجام عملیات های امدادی را دارند. این بالگردها با ظرفیت ۱۲ مسافر و ۳ کادر پروازی، جزو بالگردهای به‌ روز و مجهز دنیا است که دوموتوره بوده و توانایی پرواز در روز و شب، پرواز روی آب، پرواز کور (IFR)، پرواز روی مناطق شهری و جمعیتی، آمبولانس هوایی، نجات و حمل بار و... را دارد. ‌

 

با اضافه شدن بالگردهای جدید به ناوگان امداد هوایی جمعیت هلال احمر، سرعت حضور در عملیات‌ها افزایش یافته و دسترسی به مصدومان در حوادث بزرگ افزایش خواهد یافت.

 

تعداد بالگردهای هلال احمر با افزوده شدن این ۶ بالگرد به ۲۳ فروند رسید.

انتهای پیام /*

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم