شناسايي راهكارهاي توسعه گردشگري موسيقي در ايران
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد؛

شناسايي راهكارهاي توسعه گردشگري موسيقي در ايران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35968
پژوهشگران دانشگاه هنر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در مسیر کشف بسترهاي لازم براي توسعه گردشگري موسيقي در ايران و یافتن موانع و محدوديت هاي موجود در راه توسعه گردشگري موسيقي در ايران گام برداشتند.



پژوهشگران دانشگاه هنر با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی  در مسیر کشف بسترهاي لازم براي توسعه گردشگري موسيقي در ايران و یافتن موانع و محدوديت هاي موجود در راه توسعه گردشگري موسيقي در ايران گام برداشتند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا دوره‌ پاياني قرن نوزدهم و ابتداي قرن بيستم آنچه در صنعت موسيقي اهميت نخست داشت عبارت بود از صنعت توليد، انتشار و توزيع نت‌هاي قطعات موسيقي. از اواسط قرن بيستم توليدات صوتي ضبط شده‌ي موسيقي روند روبه رشد خود را آغاز کرد که اين روند تا حدود سال هاي 2000 ميلادي همواره درحال فزوني بود تا اينکه اين روند کند شد و توسعه‌ي اجراهاي زنده و رشد چشمگير کنسرت ها، با مخاطبان چندهزار نفري گوي سبقت را ربود. تنها فروش داخلي آثار صوتي منتشر شده در آمريکا در سال 1999 حدود 6/14 ميليارد دلار بوده ‌است. در همان سال كه ارزش کل صادرات نفتي ايران 8/17 ميليارد دلار است. در حال حاضر ايران با داشتن غناي فرهنگي بالا به خصوص در زمينه موسيقي شفاهي در حال از دست دادن پتانسيل هايی است كه توجه ديرهنگام به آن مي تواند فرصت موجود را به تهديد تبديل كند.
در این راستا با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پژوهشگران دانشگاه هنر پژوهشی با عنوان " شناسايي راهكارهاي توسعه گردشگري موسيقي در ايران" را انجام دادند. در اين طرح به صورت مبسوط به پتانسيل يابي، بسترسنجي و آسيب شناسي گردشگري  فرهنگي در زمينه موسيقي پرداخته  شد. این طرح به بررسی پتانسیل‌های موجود و منابع پیشرو در به فعلیت رساندن توریسم موسیقی در کشور در دو محور توریست داخلی و توریست خارجی می پردازد. با انجام این طرح دستیابی به مواردی همچون مستند سازی ظرفيت هاي موجود در زمينه گردشگري موسيقي در ايران؛ یافتن و معرفی قطب هاي گردشگري موسيقي ايران؛ کشف بسترهاي لازم براي توسعه گردشگري موسيقي در ايران و یافتن موانع و محدوديت هاي موجود در راه توسعه گردشگري موسيقي در ايران؛ بررسی الگوهای موفق در سایر کشورها محقق می شود.
بنابراین این طرح منجر به توسعۀ پایدار در بخش فرهنگ و هنر کشور می شود و از مزایای آن در اقصا نقاط کشور بهره‌برداری خواهدشد.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم