صنایع پایین‌دستی گیاهان دارویی توسعه می‌یابد

صنایع پایین‌دستی گیاهان دارویی توسعه می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69839
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در نشست شورای راهبردی این ستاد بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید در صنایع پایین دستی تاکید کرد.

طرح توسعه صنایع پایین دستی در حوزه گیاهان دارویی یکی از محورهای این نشست بود. محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: تبلیغ، داروهای گیاهی که بر اساس روش‌های علمی تهیه شده‌اند و از مجوزهای لازم برخوردار هستند، بسیار ثمربخش در راستای توسعه بازار این محصولات است. اما تبلیغات سوء برخی اقلام مشکوک و منتسب به طب سنتی و صنعت داروهای گیاهی در شبکه‌های ماهوره‌های معاند و حتی در داخل کشور، می‌تواند به این صنعت آسیب وارد کند و سطح اعتماد عمومی به محصولات تولید شده در زیست‌بوم نوآوری گیاهان دارویی را کاهش دهد.

 

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه این نشست، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبلیغات در صداوسیما از یک تخفیف ویژه برخوردار هستند و شرکت‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی نیز می‌توانند از این بسته خدمتی بهره‌مند شوند.

 

عصاره با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از گیاهان دارویی گفت: برنامه‌ای مدون در حال تدوین است که جامعه پزشکی هر چه بیشتر با محصولات جدید تولید شده در صنعت گیاهان دارویی، آشنا شوند. این آشنایی می‌تواند باعث شود که درصد استفاده بیماران از این داروها آفزایش یابد و نسخه‌های پزشکی بیشتری بر اساس داروهای گیاهی نوشته شود.

 

به گفته وی، تکمیل زنجیره تولید، یکی دیگر از محورهای مهم فعالیت در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. کارخانجات تولید گیاهان دارویی برای تولید محصول به مواد موثره موجود در گیاهان دارویی و گرانول و فراورده نیاز دارند و محصول خام گیاه دارویی را کمتر مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

وی همچنین بیان کرد: این مسئله ضرورت تکمیل زنجیره تولید را در صنایع پایین دستی گوشزد می‌کند. باید مراکز تولیدی در حد واسط مزارع تولید گیاهان دارویی و شرکت‌های بزرگ صنعتی ایجاد شود تا وظیفه تولید مواد اولیه را بر عهده گیرند.

 نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مختلف مرتبط با حوزه صنعت گیاهان دارویی و همچنین نمایندگان شرکت‌های فناور این حوزه در این نشست حضور داشتند.

 

پایان پیام/33

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

 

اخبار مرتبط:

نگاهی به اقدامات ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی در سالی که گذشت

شرکت‌های گیاهان دارویی به صنایع خلاق رنگی تازه می‌بخشند

ده‌ها پروژه ملی در حوزه گیاهان دارویی اجرایی شد

صادرات داروی گیاهی آلزایمر به فرانسه

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم