فرآیند« آندایز» چیست؟

فرآیند« آندایز» چیست؟


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 41741
آندایز یک فرآیند الکتروشیمیایی آندی است، که به منظور افزایش ضخامت لایه اکسیدی روی سطح فلزات به کار می‌رود.


آندایز یک فرآیند الکتروشیمیایی آندی است، که به منظور افزایش ضخامت لایه اکسیدی روی سطح فلزات به کار می‌رود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ با تلاش محققان داخلی در کشور دستگاهی با عنوان دستگاه آندایز تولیدشده است که در پی فرآیند عملکرد این دستگاه تولیدی لایه‌های دی‌الکتریک، برای ساخت خازن‌های الکترونیکی، ساخت حسگرها و ابزار اپتیکی، ساخته می‌شود.
شرکت دانش بنیان دانش‌پژوه کاشان سازنده این دستگاه کاربردی در صنعت نانو است.
از مشخصات کاربردی این دستگاه می‌توان به مقاومت بالایی آن در برابر خوردگی و سائیدگی اشاره کرد، ضمن آنکه  ساختار لایه آلومینای آندی نظم یافته که تحت آندایز کنترل‌شده است، به شکل آرایه ای سلول‌های شش‌وجهی و  نزدیک به هم است و هر حفره در مرکز یک سلول قراردارد.
نانو ساختارهای منظم، اغلب با پارامترهایی مانند قطر حفره، ضخامت دیوار، ضخامت لایه سدی، فاصله بین حفره‌ای و ... توصیف می‌شود که به شرایط محیط آندایز بستگی دارد.
دستگاه تولیدی این شرکت با تعبیه نرم افزار خاص در دستگاه آندایز ، امکان ساخت نمونه‌های هارد آندایز، سافت آندایز و نیز فتونیک را فراهم می‌آورد و یکی از دقیق‌ترین دستگاه‌های موجود در این زمینه بوده که به جرات می‌توان گفت رقیب خاصی ندارد.
هم‌اکنون از این دستگاه در دانشگاه کاشان ـ دانشکده علوم فیزیک ( چندین عدد) دانشگاه همدان، دانشگاه شیراز، دانشگاه تربیت مدرس، پروفسور یزدانی در حال استفاده است.
نرم افزار این سیستم در هماهنگی با سخت افزار، کلیه منحنی‌ها و پاسخ سیستم را به صورت آنلاین رسم می‌کند، که کمک شایانی به محققین در زمینه نانو مواد است.
گفتنی است؛ این دستگاه در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران توسط محققان ایرانی  ارائه شد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم