فراهم شدن فرصتی برای «جوشکاری تلفیقی خطوط لوله انتقال نفت و گاز»
به همت مرکز فن بازار ایران انجام می‌شود؛

فراهم شدن فرصتی برای «جوشکاری تلفیقی خطوط لوله انتقال نفت و گاز»


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 33742
فن بازار ملی ایران با همکاری شبکه خدمات نوآوری بومرنگ طی فراخوانی، پیشنهادهای حوزه «جوشکاری تلفیقی خطوط لوله انتقال نفت و گاز» را دریافت می کنند. مهلت ارسال پیشنهادها تا 28 اردیبهشت ماه 97 است.



فن بازار ملی ایران با همکاری شبکه خدمات نوآوری بومرنگ طی فراخوانی، پیشنهادهای حوزه «جوشکاری تلفیقی خطوط لوله انتقال نفت و گاز» را دریافت می کنند. مهلت ارسال پیشنهادها تا 28 اردیبهشت ماه 97 است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه مسئله انتقال و پالایش ذخایر انرژی کربوهیدرات به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های کشور و دنیا مطرح است. تأسیسات پالایشگاهی، پتروشیمی، سر چاهی، انتقال و سایر مواردی که نیاز به استفاده از استاندارد بسیار بالایی دارند، نیازمند مواد خاص و روش‌های جوش و اتصال ویژه‌ای هستند تا بتوانند سطح بالایی از کیفیت و ایمنی را رعایت کنند. رعایت این اصول دقیق و جوش‌های بسیار حساس و مقاوم، هزینه‌های زیادی چه به لحاظ زمان، نیروی انسانی و چه به لحاظ مواد و متریال مورد نیاز در بردارد.
در همین راستا، فن بازار ملی ایران با همکاری شبکه خدمات نوآوری بومرنگ طی فراخوانی، پیشنهادهای حوزه «جوشکاری تلفیقی خطوط لوله انتقال نفت و گاز» را دریافت می کنند. مهلت ارسال پیشنهادها تا 28 اردیبهشت ماه 97 است. جوشکاری لوله‌ها طبق روش‌های پیشنهادی (PQR Procedure Qualification Record) بر اساس استاندارد API-1104 باید توسط پیمانکار ارائه و به تائید کارفرمایان اصلی برسد.
روش‌های مختلفی برای جوشکاری خطوط لوله بکار گرفته شده است که با توجه به کیفیت لوله‌ها، برخی از آن‌ها روش جوشکاری دستی با الکترود سلولزی Shielded Metal Arc welding (SMAW)؛ جوشکاری دستی یا اتوماتیک با استفاده از گاز خنثی Metal Inert Gas (MIG)؛ جوشکاری دستی یا اتوماتیک با گاز فعال Metal Active Gas (MAG)؛ جوشکاری اتوماتیک با الکترود تنگستن و گاز خنثی Tungsten Inert Gas (TIG)است.
شرکت متقاضی یک شرکت پیمانکاری است که دارای تجربه و سابقه کاری فراوان در اجرای خطوط لوله نفت و گاز با سطح مقطع بالا است. از طرفی با توجه به برنامه بلندمدت دولت برای‌‌ احداث 6550 کیلومتر خطوط لوله سراسری انتقال گاز و نفت، لزوم استفاده از فناوری‌های جدیدتر ضروری است که هم سرعت بیشتری داشته باشند و هم با هزینه کمتری اجرا شود.
همچنین سازندگان و تأمین‌کنندگان خارجی این فناوری عبارت‌اند از شرکت‌های CRC-Evance امریکا، Lincoln امریکا، PWT ایتالیا، Vietz آلمان، Goriziane ایتالیا، Magnatech هلند، Polysoude و Protem فرانسه و Fronius فرانسه که به لحاظ رتبه‌بندی شرکت CRC-Evance بهترین تکنولوژی و نیروهای ماهر را در اختیار دارد و عمده خدمات این شرکت جوشکاری اتوماتیک به‌صورت پیمانکاری است.

شرح نیاز فناورانه
در حال حاضر تمامی جوش‌های اتصال در خطوط لوله انتقال گاز، نفت و آب این پیمانکار به صورت دستی، با استفاده از نیروی انسانی و با الکترود سلولزی انجام می‌گیرد. این روش علاوه بر سرعت پایین عملیات، سختی کار و درصد بالای خطای انسانی، در برخی مواقع کیفیت مناسبی به همراه ندارد و اصطلاحاً باید دوباره‌کاری صورت پذیرد، بنابراین این تفکر تقویت می‌شود که بتوان روشی اتوماتیک یا تلفیقی از روش دستی (جوش ریشه و پاس‌های 1 و 2) و اتوماتیک را برای اتصال لوله‌های با قطر بالا برای‌‌ انتقال فرآورده‌های گازی، نفتی و یا لوله‌های حمل آب مورد استفاده قرار داد.
در روش دستی، برای جوشکاری هر سرجوش لوله انتقال گاز با قطر 56 اینچ حداقل به 4 جوشکار حرفه‌ای برای‌‌ انجام Fitup و جوش پاس ریشه نیاز است. همچنین برای‌‌ پرکنی جوش (گاهی تا 19 پاس) لازم است که حداقل از دو جوشکار دیگر استفاده شود. ضمن اینکه میانگین زمان جوش و احتمال بروز خطای انسانی و دوباره‌کاری نیز بسیار بالا است و بر اساس استانداردهای جوش در این سطح، هر جوشکار به ازای هر دو ساعت کار باید نیم ساعت در اتاق خنک استراحت کند تا دمای بدن از حد مجاز بالاتر نرود.
از طرفی دستگاه‌های جوش نیمه اتوماتیک موجود در بازار پس از Fitup کردن محل جوش توسط نیروی انسانی و انجام جوش پاس ریشه، قادر است با سرعت و کیفیت بالا محل جوش را پر کند اما ازآنجایی‌که مسیر خطوط انتقال نفت و گاز، ناهموار و شیب‌دار است، لذا استفاده از این دستگاه‌ها ممکن نیست و کار با مشکل مواجه می‌شود و درصورتی‌که این دستگاه‌ها بتوانند در مسیر شیب‌دار و ناهموار نیز عملیات جوشکاری را انجام دهند، مشکل مرتفع خواهد شد.
قطر خطوط لوله گاز سراسری کشور 56 اینچ و قطر لوله های نفت حداکثر 30 اینچ است (به‌غیراز خط لوله اول سراسری). همچنین جنس لوله‌های فولادی نفت و گاز از کربن استیل با استاندارد American Petroleum Institute(API) و یا معادل آن است و میزان و حجم جوشکاری بستگی به پروژه‌های انتقال در طول سال دارد. حد مطلوب عملیات جوشکاری برای لوله‌های API5LX52 to X80 با قطر لوله 56 اینچ و ضخامت 780/0 اینچ و طول لوله 12 متر، حداقل 50 اتصال (سر جوش) در یک شیفت 10 ساعته با درصد عیوب کمتر از 3 درصد است.

شرایط ارائه پیشنهاد

دستگاه‌های پیشنهادی باید به‌گونه‌ای باشد که برای لوله‌هایی از جنس API5LX52 to X70 قابل‌استفاده باشد. دستگاه‌های پیشنهادی باید قابلیت تنظیم برای قطرهای متفاوت لوله تا سایز 56 اینچ را داشته باشد. دستگاه‌های پیشنهادی باید قابلیت استفاده در لوله‌های باضخامت حداقل 375/0 الی 500/1 اینچ را داشته باشد. دستگاه‌های پیشنهادی باید سرعت جوشکاری مورد نیاز حداقل 50 سرجوش لوله 56 اینچ با ضخامت 780/0 اینچ در  یک شیفت 10 ساعته را داشته باشد.
درصد عیوب ناشی از استفاده از این دستگاه پیشنهادی باید کمتر از 3% باشد. دستگاه پیشنهادی باید جوشی با سطح هموار ارائه دهد و جوش بدون پاشش قطرات مذاب باشد. دستگاه‌های پیشنهادی باید در شیب 17 درجه کارایی داشته باشد و بدون پاشش قطرات مذاب باشد.
فن بازار ملی ایران با همکاری شبکه خدمات نوآوری بومرنگ طی فراخوانی، پیشنهادهای حوزه «جوشکاری تلفیقی خطوط لوله انتقال نفت و گاز» را دریافت می کنند. مهلت ارسال پیشنهادها تا 28 اردیبهشت ماه 97 است.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم