فناوری‌های جدید بسیاری از اختلالات مغز را برطرف می‌کنند
خرازی بیان کرد:

فناوری‌های جدید بسیاری از اختلالات مغز را برطرف می‌کنند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 21706
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی بیان کرد: اکنون بسیاری از اختلالات مغز با استفاده از تکنیک‌های جدید برطرف می‌شود، در صورتی که قبلا تنها از روش‌های دارویی برای رفع این مشکلات استفاده می شد.

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی بیان کرد: اکنون بسیاری از اختلالات مغز با استفاده از تکنیک‌های جدید برطرف می‌شود، در صورتی که قبلا تنها از روش‌های دارویی برای رفع این مشکلات استفاده می شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراسم افتتاح دومین "هفته آگاهی از مغز" با حضور کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. کمال خرازی در این مراسم با بیان اینکه برگزاری این هفته، زمینه آشنایی بیشتر مردم با مغز و اهمیت و راه های تقویت کارکرد های شناختی فراهم می شود اظهار کرد: همه ما به اهمیت کارکرد مغز آشنا هستیم، چنانچه وقتی کسی دچار مرگ مغزی می شود، از او قطع امید می کنند، پس محور حیات ما مغز است.
خرازی ادامه داد: با وجود اهمیتی که برای مغز قائل هستیم، راه های تقویت کارکرهای شناختی را نمی دانیم و تلاش نمی کنیم که از چنین ودیعه الهی که در اختیار ماست استفاده ای بهینه کنیم. در هفته های آگاهی از مغز ، این امکان برای همگان فراهم می شود که با مغز خود بیشتر آشنا شوند.
وی با اشاره به شبکه عظیم پردازش اطلاعات که در مغز هر یک از انسان ها وجود دارد، گفت: مغز سامانه ای متشکل از میلیاردها سلول عصبی است ، به طوری که گفته می شود بین 86 تا 100 میلیارد سلول عصبی در مغز هر انسان وجود دارد که هر سلول عصبی در حکم یک پردازشگر اطلاعات کار می کند و تمام آنها با یکدیگر مرتبط هستند، نه به صورت سریال و متوالی، بلکه به صورت موازی، به طوری که هر سلول با سلول دیگر بین دو تا 10 هزار پیوند دارد و لذا بزرگترین سوپرکامپیوتر های جهان هم نمی توانند با آن رقابت کنند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه هنوز در جامعه ما، چکاپ مغز مرسوم نیست به شهروندان توصیه کرد، همانطور که به سلامت دیگر اعضای بدن خود توجه می کنند، سالانه مغز خود را نیز چکاپ کنند.
وی همچنین بیان کرد: مغز نیز همچون دیگر قسمت های بدن، ممکن است دچار آسیب شود و هرچه سریعتر و به موقع، کاستی ها و مشکلات آن شناسایی شود، زودتر قابل معالجه خواهد بود. به عنوان مثال اگر آلزایمر به موقع شناسایی شود، جلوی پیشرفت آن را تا حد زیادی می توان گرفت و لذا با چکاپ و مراجعه به موقع به متخصص می توان کاستی های مغز را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد.
خرازی انعطاف پذیری را یکی از ویژگی های بارز مغز عنوان کرد و گفت: درصورتیکه اختلالی به اصطلاح در سیم کشی و پیوند سلول های عصبی رخ دهد، فرد دچار اختلالات شناختی و روانی خواهد شد. مثلا اگر عایق میان اتصالات نورونی (آکسون ها) به نام میلین، آسیب ببیند فرد به آلزایمر مبتلا خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی درعین حال، روش های تقویت عملکرد مغز را تشریح کرد و گفت: یادگیری، تفکر و پرورش ذهن از راههای تقویت مغز به شمار می آید و مراقبه که در ادبیات اسلامی نیز بر آن تاکید شده است می تواند به افزایش تمرکز و تقویت توانمندی های مغز کمک کند.
خرازی تاکید کرد که یکی از شعارهای هفته آگاهی از مغز "انعطاف پذیری مغز" است بدین معنا که مغز، یک سیستم ثابت از بدو تولد نیست و با یادگیری و آموزش دائما در حال تحول و افزایش توانایی خود است.
وی ضمن برشمردن برخی پیشرفت های صورت گرفته در حوزه علوم و فناوری های شناختی گفت: اکنون بسیاری از اختلالات مغز با استفاده از تکنیک های جدید برطرف می شود، در صورتی که قبلا تنها از روش های دارویی برای رفع این مشکلات استفاده می شد.
خرازی خاطرنشان کرد، فناوری های نوینی همچون، کاشت الکترود و تحریک عمقی مغز، الکترومدیسین (پزشکی الکترونیکی)، استفاده از امواج اولتراسون و اپتوژنتیک، به عنوان روشهای جایگزین روشهای سابق مطرح شده است و همچنان مسیر تکامل خود را دنبال می کنند.
مراسم آغاز هفته جهانی آگاهی از مغز در ایران با حضور کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، رئیس انجمن روانپزشکان ایران، جمعی از صاحبنظران علوم شناختی و استادان دانشگاه و علاقمندان به این حوزه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
ویژه برنامه های هفته آگاهی از مغز با شعار "مغزت را بشناس" از 29 بهمن تا 5 اسفندماه در سراسر کشور اجرا می شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم