متمرکز‌ترین رویداد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران در حال برگزاری است

متمرکز‌ترین رویداد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران در حال برگزاری است


زمان مطالعه : 9 دقیقه
کد خبر : 24920
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به بخش‌های مختلف دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این رویداد را متمرکز‌ترین قدم برای همراهی و همفکری فعالین این عرصه عنوان کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به بخش‌های مختلف دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این رویداد را متمرکز‌ترین قدم برای همراهی و همفکری فعالین این عرصه عنوان کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در نشست خبری دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: همانند سال گذشته امسال نیز معاونت علمی یک جشنواره ملی را در کشور برگزار می‌کند و‌‌ همان گونه که سال گذشته این رویداد به صورت جشنواره و کنگره ملی برگزار شد شامل بخش‌های مختلفی است.
وی بیان کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، به منظور صرفه جویی و قرار گرفتن تمامی فعالان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از دانشگاه‌ها و وزارت خانه‌های مختلف این رویداد‌ها را تجمیع کرده و با حضور همه ذی نفعان برگزار می‌کند.
حمیدیه بخش‌های این رویداد را کنگره بین المللی، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان، کانون اندیشه نوآوری که به ایرانیان مقیم خارج از کشور در این حوزه اختصاص دارد، جایزه ملی، بخش دانش آموزی، برگزاری رویداد استارتاپ ویکند و فن بازار عنوان کرد و افزود: این تجمیعی از تمام فعالیت‌های حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در طول یک سال است.
وی خاطر نشان کرد: کارگاه‌های آموزشی دومین جشنواره ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از روز شنبه ۱۷ تیرماه ۹۶ آغاز شده و در نقاط مختلف شهر تهران در حال انجام است.
حمیدیه با اشاره به برگزاری ۲۰ کارگاه آموزشی، استقبال از این کارگاه را بسیار قابل توجه دانست و گفت: از دو هفته پیش از برگزاری کارگاه‌ها ثبت نام تکمیل شد و با برگزاری آن، خبر‌ها حکایت از استقبال بیش‌تر از ظرفیت کارگاه‌ها دارد.
وی گسترده بودن کارگاه‌های آموزشی در سطح شهر و موسسات مختلف مانند رویان، بن یاخته، دانشگاه‌ها و غیره را عاملی برای ایجاد نشاط برای فعالین این حوزه دانست و افزود: این اتفاق موجب می‌شود تمامی افراد درگیر این رویداد باشند و حوزه سلول‌های بنیادی مخاطبین زیادی را جذب کند.
دبیرکل دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کارگاه‌های ویژه و پرطرفدار این دوره را ژن درمانی، کاربرد حیوانات آزمایشگاهی در مطالعات سلول‌های بنیادی، دست ورزی ژنتیکی، مهندسی بافت، استفاده از سلول‌های فیبروبلاست و کراتینوسیت در درمان بیماری‌های پوستی نام برد.
وی با اشاره به رویداد استارتاپ ویکند گفت: دومین استارتاپ در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ۱۹ تا ۲۱ تیرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. نخستین دوره این رویداد بسیاری فعالین را به بحث تجاری سازی و خروج محصول از حوزه سلول‌های بنیادی جذب کرد و موفق بود.

ارائه جوایز ملی در حوزه‌های مختلف
جایزه ملی بخش دیگری از این رویداد است که حمیدیه با اشاره به بخش‌های مختلف آن از جمله مقاله بر‌تر، پایان نامه بر‌تر، اختراع بر‌تر، ایده بر‌تر و پیشکسوت بر‌تر، بیان کرد: از شش ماه پیش این بخش کلید خورد و در مرحله نهایی آن‌که نفرات برگزیده انتخاب می‌شوند، پنجشنبه 22 تیرماه سال جاری در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نهایی شده و در اختتامیه این رویداد به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
وی تاکید کرد: در برخی حوزه‌ها ممکن است دو برابر افراد در نظر گرفته شده برگزیده شوند و در برخی حوزه‌ها به کسی جایزه‌ای تعلق نگیرد. اما دو پیشکسوت بر‌تر با گرنت‌های پژوهشی تقدیر می‌شوند.
به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در این دوره از جشنواره جوایزی برای شرکت‌های دانش بنیان نیز در نظر گرفته شده است که به صورت تسهیلات ارائه می‌شود.
وی توضیح داد: از 5 سال پیش روند تاسیس شرکت های دانش بنیان حوزه سلول کلید خورد، امروزه این شرکت‌ها تعداد بالایی را تشکیل می‌دهند. به طوری که بیش از 60 شرکت دانش بنیان نوپا و تولیدی فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی وجود دارد که طی این دو سال اخیر  ۳۵۰ محصول را ارائه کرده‌اند.

دانش آموزان، بخش قابل توجه رویداد
حمیدیه با اشاره به بخش دانش آموزی گفت: جوایز دومین المپیاد دانش آموزی سلول‌های بنیادی در حاشیه این رویداد ارائه می‌شود. ضمن اینکه برای  حیطه دانش آموزی بخش جداگانه‌ای در دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت حوزه سلول‌های بنیادی مکررا در در حال سرمایه گذاری سنین پایه هستیم. سال گذشته پژوهش سراهای سلول‌های بنیادی در سه استان فارس، البرز و کرمان راه اندازی شد و امسال نیز در استان‌های دیگر راه اندازی خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بخش دانش آموزی به تنهایی یک کنگره جداگانه خواهد بود که توسط نوجوانان و دانش آموزان اداره می‌شود.

ارتباط گیری با ایرانیان مقیم خارج به کمک کانون اندیشه و نوآوری
وی کانون اندیشه  و نوآوری را حاصل تجربه بسیار خوب سال گذشته این جشنواره و کنگره در جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور دانست و ادامه داد: حدود ۱۸۰ ایرانی مقیم خارج از کشور از اساتید عالی رتبه تا دانشجویان پسا دکتری در این حوزه فعال هستند که امسال بیش از ۳۰ نفر از آن‌ها در دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی حضور خواهند داشت.
حمیدیه با ابراز خرسندی از این مسئله که از بیش از ۲۰ شرکت کننده دور گذشته، تعدادی جذب مراکز تحقیقاتی ایران شده‌اند، گفت: امسال افراد جدیدی در این رویداد حضور خواهند داشت و امیدواریم بتوانیم از این سرمایه کشور به بهترین نحو استفاده کنیم.
 دبیرکل دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برنامه‌های این بخش را بازدید از شرکت‌های دانش بنیان موفق حوزه سلولی، پارک فناوری پردیس معاونت علمی، دیدار با این مسولین دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم عنوان کرد و افزود: از این طریق شاید افراد بتوانند به صورت وابسته به عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها درآیند و جذب دانشگاه‌های کشور شوند.

حضور 5۰ شرکت دانش بنیان در بخش نمایشگاهی
حمیدیه نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان را بخش قابل توجه این رویداد دانست و توضیح داد: این 50 شرکت‌ حاصل فعالیت‌های خود در چند سال گذشته را ارائه خواهند کرد. در این میان چند غرفه خاص رخ نمایی می‌کنند. از جمله آن‌ها نخستین مزرعه حیوانات آزمایشگاهی کشور است که استان کرمان برای نخستین بار در معرض نمایش قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: سال گذشته دو مرکز جامع بزرگ در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای نخستین بار در استان‌های کشور راه اندازی شد. یکی قطب فارس و دیگری قطب آذربایجان است که غرفه‌ای در این بخش خواهند داشت. همچنین استان البرز در زمینه راه اندازی نخستین شتاب دهنده سلول‌های بنیادی با نام شهر سلول تلاش دارد در این جشنواره حضور داشته باشد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی همچنین به ارائه جایزه در این بخش اشاره کرد و افزود: یک گروه داوری‌ محصولات را از نظر ، کیفیت، کمیت، استانداردهای شرکت‌ها را بررسی کرده و پس از امتیاز دهی نفرات برگزیده اعلام خواهند شد.

بررسی چالش‌هایی در حوزه سلول‌های بنیادی و  فن بازار ملی
وی توضیح داد: در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برخی ملزومات وجود دارد که شرکت‌ها قانع نمی‌شدند در این زمینه فعالیت داشته باشند. پس به صورت مسابقه‌ای در نظر گرفته شد تا با ارائه جوایزی به صورت چالش جهت تولید یک محصول خاص دنبال شود.
در راستای فن بازار نیز حمیدیه افزود: با وجودی که سال اول شکل گیری این فن بازار است، طرح‌های قابل توجهی به دستمان رسیده است که از میان آنها طرح هایی که به مرز تولید و تجاری سازی بسیار نزدیک هستند، در اختیار سرمایه گذاران قرار داده خواهد شد تا به تولید برسند.

کنگره‌ای با حضور ۳۰ سخنران خارجی
دبیرکل دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بخش کنگره بین‌المللی را آخرین برنامه از این رویداد عنوان کرد که از ۲۲ تا ۲۴ تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
به گفته وی، خاصیت این کنگره‌‌ همان نقش معاونت علمی ریاست جمهوری است تا تمام اقدامات از علوم پایه تا علوم بالینی در کنار یکدیگر قرار گیرند. نقطه ایکه علوم پایه و بالینی در کنار علوم مهندسی سخنرانی خواهند داشت.
حمیدیه بیان کرد: ۳۰ سخنران خارجی از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، چین، اتریش، هلند و دیگر کشورهای اروپایی در این رویداد حضور خواهند داشت. ضمن اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز سخنرانی‌هایی ارائه می‌کنند.
وی ادامه داد: ۶۰۰ مقاله به این جشنواره ارسال شده بود که در ‌‌نهایت ۱۴۰ سخنرانی و نزدیک ۲۰۰ پوستر برگزیده شده و در سه سالن مختلف به صورت همزمان در جشنواره ارائه می‌شود.
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی موضوعاتی که در حاشیه دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به آن پرداخته می‌شود را اخلاق، پزشکی قانونی و مسائل حقوقی استفاده از سلول‌های بنیادی نام برد.

رونمایی از نخستین شبکه اجتماعی فعالین سلول‌های بنیادی
حمیدیه از رونمایی نرم افزار علمی تخصصی سلول‌های بنیادی در روز افتتاحیه خبر داد و گفت: این نرم افزار با ایده معاون علمی رییس جمهوری توسط محققین دانشگاه شریف طراحی و ساخته شده است و در نظر دارد تا فعالین عرصه سلول‌های بنیادی که یک حوزه میان رشته‌ای است را گرد هم آورد.
وی افزود: این نرم افزار مختص معاونت علمی و حفاظت شده است که در راستای اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی فعالیت دارد.
دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
پایان پیام/ ۲۹

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم