محققان کشور از تصفيه پساب صنايع گياهان دارويي الکتریسته تولید کردند
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی؛

محققان کشور از تصفيه پساب صنايع گياهان دارويي الکتریسته تولید کردند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38037
محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در طرحی توليد الكتريسيته از تصفيه پساب صنايع گياهان دارويي در سيستم الكتروفنتون زيستي را انجام دادند.



محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در طرحی توليد الكتريسيته از تصفيه پساب صنايع گياهان دارويي در سيستم الكتروفنتون زيستي را انجام دادند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، " توليد الكتريسيته از تصفيه پساب صنايع گياهان دارويي در سيستم الكتروفنتون زيستي" با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. ارائه روش تلفيقي از فرآيندهاي بيولوژيكي و شيميايي به منظور تصفيه پيشرفته پساب‌هاي صنعتي، طراحي و ساخت سيستم الكترو‌فنتون زيستي (MFC- Fenton) در فرآيند پيوسته و بررسي عملكرد آن، تعيين كارايي سيستم الكترو‌فنتون زيستي در تصفيه پساب صنايع گياهان دارويي و تعيين ميزان توليد الكتريسيته از پساب صنايع دارويي به عنوان مدل در سيستم الكترو‌فنتون زيستي از اهداف انجام این طرح است.

با توجه به محدوديت منابع انرژي و مشکلات زيست محيطي ناشي از گازهاي گلخانه اي، لزوم استفاده از روش هاي تبديل انرژي با راندمان بالاتر و همچنين استفاده از سوخت هايي که آلوده کننده نبوده و امکان توليد آن از منابع انرژي تجديد پذير ممکن باشد اهميت پيدا خواهد کرد. همچنين انتخاب يک روش مناسب برای تصفيه پساب های حاوی مواد داروئی به خصوص آنتی بيوتيک ها اهميت قابل توجهی داشته و ملزوم بررسی های جامع در ارتباط با خصوصيات پساب مورد نظر می باشد. پيل هاي سوختي ميکروبي به عنوان وسايل تبديل کننده پساب ها به انرژي الکتريکي و استفاده از هيدروژن به عنوان سوختي که مي توان آن را از منابع تجديد پذير و تجديد ناپذير تهيه کرد، مي تواند يک راه حل قابل اطمينان براي رفع مشکل انرژي و مشکلات زيست محيطي باشد و اين امر سبب کاهش هزينه هاي ساليانه تصفيه پساب در بسياري از کشورها مي شود. در اين پروژه از يک پيل سوختي ميکروبي دو محفظه در ترکيب با فرآيند فنتون تحت عنوان سيستم الکتروفنتون زيستي به منظور تصفيه پساب استفاده خواهد شد. از ويژگي هاي اين سيستم ميتوان به راندمان بالا، آلودکنندگي کم، نداشتن سر و صدا و هزينه تعمير و نگهداري کم اشاره نمود. در اين راستا پس از طراحي و ساخت اين سيستم، انعطاف پذيري آن براي تصفيه پيشرفته پساب با استفاده از پساب صنايع گیاهان دارويي به عنوان مدل و نيز ميزان توليد الکتريسيته مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

با توسعه نتايج اين تحقيق که در مقياس آزمایشگاهی انجام مي شود، به تصفيه خانه ها و با بهره گيري از فناوري پيل سوختي ميکروبي و ترکيب آن با فرآيند شيميايي فنتون (سيستم الکتروفنتون زيستي) به طور همزمان می توان از پساب هاي صنعتي، الکتريسيته توليد کرد و نيز آلاينده هاي مقاوم را از آنها حذف کرد در نتيجه پساب هاي صنعتي مي توانند يک فرآيند تصفيه سبز داشته باشند همچنین می توان از انرژی تولید شده در ضمن تصفیه پساب در وسایل کم مصرف استفاده کرد.

 

 

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم