مسیر موفق تجاری‌کردن دستاوردهای دانش‌بنیان نانو
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی تبین کرد؛

مسیر موفق تجاری‌کردن دستاوردهای دانش‌بنیان نانو


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 12997
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی وظیفه اصلی این کارگروه را تجاری سازی دستاوردها و افزایش نرخ موفقیت شرکت دانش‌بنیان نانو بیان کرد.

دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی وظیفه اصلی این کارگروه را تجاری سازی دستاوردها و افزایش نرخ موفقیت شرکت دانش‌بنیان نانو بیان کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌اصغر نجیمی دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، وظیفه اصلی این کارگروه را تجاری کردن دستاوردهای دانش‌بنیان نانو بیان کرد و گفت: این اقدام برای شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق برداشتن گام‌های تجاری‌سازی و توسعه محصولات آنها صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: در این مسیر موسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان ایجاد شده است تا خدمات تجاری‌سازی را با سوگیری ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی به این شرکت‌ها ارائه می‌کند.

 

به گفته نجیمی، تا امروز 55 نوع خدمت توسط این موسسه به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه‌شده است. این خدمات انواع مختلفی دارد از قبیل خدمات آموزش و مشاوره مثل تهیه برنامه کسب و کار، تهیه طرح‌های تجاری‌سازی، مشاوره مالیاتی و حقوقی، مشاوره طراحی صنعتی، خدمات تامین اطلاعات مثل رصد بازار، تحلیل پتنت، خدمات ارزیابی و مجوز مثل تاییدیه محصول، حمایت از اخذ مجوز ها، و خدمات توسعه بازار مثل تهیه بروشور و کاتالوگ، ایجاد وبسایت، حمایت از حضور در نمایشگا های داخلی و خارجی هستند.

 

رابطی میان شرکت های دانش بنیان و صنعت

وی نوع دیگری از فعالیت‌های این کارگروه را رویکرد تقاضا محوری بیان کرد. دراین رویکرد بر اساس درخواست و نیاز متقاضیان صنعتی نظیر حل مشکل مربوط به تولید یا بهبود کیفیت محصول، از سوی کارگروه صنعت و بازار، فناوری هایی که قابل ارائه به صنعت هستند به متقاضیان معرفی شده و اقدامات حمایتی برای رفع نیاز به عمل می‌آید. یکی از ابزارهای مهم ارتباطی حضور کارشناسان ستاد در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت (ساختمان، نساجی، خوردو، نفت، آب، رنگ و پلیمر و ..) به‌ منظور برقراری ارتباط مناسب و رو در رو با صاحبان صنایع است.

 نکته قابل ذکر این است که معمولاً بین تیم‌های فناور که اکثر آنها از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و شرکت‌های صنعتی یک فاصله‌ای وجود دارد.

 

دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در توضیح این فاصله بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در صدد توسعه دادن یک محصول هستند و روی آن تعصب خاصی دارند و زبان صنعت را درک نمی‌کنند. شرکت های دانش‌بنیان در اغلب موارد به دلیل کم‌تجربه بودن مدیران‌شان در حوزه کسب‌وکار نمی توانند مصرف‌کنندگان میانی یا نهایی را نسبت به کارایی محصول خود متقاعد کنند. از طرفی صنعت هم همیشه این اعتراض را دارد که شرکت های منشعب از دانشگاه بیشتر به جنبه علمی و فناورانه محصول خود توجه دارند و کاربردی فکر نمی‌کنند. این مسأله در مورد صنایع بزرگ کشور (فولاد، پتروشیمی، قطعه‌سازی و ...) بیشتر به چشم می‌خورد، چرا که برای این گونه صنایع عنوان فناوری های پیشرفته جذابیتی ایجاد نمی کند و آنها بیشتر به جنبه های عملکردی و اقتصادی فناوری های جدید توجه می کنند.

 

وی نقش کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی را پر کردن فاصله میان این دو گروه دانست.

نجیمی ادامه داد: برای صنایعی که تقاضایی را مطرح می‌کنند و علاقه‌مند به استفاده از ایده‌های نانو هستند، با توجه به بانک اطلاعات فناوران نانو، تیم های فناور مرتبط را شناسایی کرده و به ایجاد ارتباط بین آنها و تیم‌های فناور کمک می کنیم. این کار توسط کارشناسان و کارگزاران با تجربه تبادل صورت می‌گیرد.

اهم وظایف این کارگزاران، شناسایی تقاضاهای صنعتی، اطلاع‌رسانی به فناوران در مورد نیازهای صنعت، ارزیابی اوليه فناوری-ها و انتخاب فناوری های مناسب برای رسوخ در صنعت، انجام مذاکرات اولیه با هر یک از طرفین، طراحی مدل همکاری مناسب برای هر پروژه و پیگیری عقد قرارداد تبادل می باشد.

 

دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، به برخی برخی از حمایت‌های ستاد از تیم‌های فناور و صنعت اشاره کرد: اولین گام انجام مطالعات امکان سنجی فنی-اقتصادی برای به کارگیری فناوری های مورد نظر برای شرکت هاست، سپس با توجه به اینکه اغلب فناوری های توسعه یافته توسط فناوران قابل استفاده مستقیم توسط شرکت های صنعتی نبوده و نیازمند مناسب سازی و تطبیق با الزامات تولید این شرکت ها هستند، ستاد با هدف کاهش ریسک صنعت حمایت های لازم برای انجام پژوهش های تکمیلی و تطبیقی را از شرکت های صنعتی به عمل می آورد.که این حمایت ها با مشارکت بخش صنعت قابل انجام است.

وی افزود: بسته به نوع قرارداد سایر حمایت ها از قبیل حمایت از اخذ مجوز، انجام تست های عملکردی، ایجاد دمو و ساخت پایلوت های نیمه صنعتی، ارائه تسهیلات کم بهره برای تامین تجهیزات، مواد و ... نیز ارائه می گردد.

 

حمایت از توسعه بازار محصولات نانو

 

نجیمی رویکرد دیگر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، بازار عنوان کرد و گفت: برای شرکت‌ها و فناوری‌هایی که به تکامل رسیده‌اند، پیدا کردن مسیر دستیابی به بازار، چه توسعه کاربردی و چه افزایش حجم بازار پیگیری می‌شود.

 

وی از جمله این اقدامات را از طریق رابطه و ترغیب نهادهای دولتی و عمومی که خریداران بالقوه فناوری ها و محصولات نانو هستند، و ارائه تضمین های لازم در مورد کیفیت محصولات نانو بیان کرد. همچنین ایجاد و تقویت برند های مشترک، مذاکره با شبکه‌های پخش و کانال های توزیع داخل کشور از دیگر اقدامات در حال اجرا دانست.

دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، آخرین برنامه‌ای که این کارگروه بر آن تمرکز دارد را تعاملات بین‌المللی و صادرات دانست و گفت: دستور العمل ویژه ای برای توسعه بازار صادراتی شرکت های منتخب نانو در حال انجام است. که شامل حمایت از تدوین برنامه صادراتی هر شرکت، حمایت از حضور مستمر شرکت‌های نانو در نمایشگاه‌های بین‌المللی، کمک به آنها برای ارتباط گرفتن با تیم‌های فروش و شرکای بین المللی، اهدای جوایز صادراتی و حمایت از تشکیل شرکت های صادراتی با برند مشترک به منظور تقویت سبد فروش این شرکت هاست.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم