مسیر واردات «کالای دانش‌بنیان نمونه» هموار شد

مسیر واردات «کالای دانش‌بنیان نمونه» هموار شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 69847
ده‌ها خدمت گوناگون توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق عرضه می‌شود. یکی از بسته‌های حمایتی اختصاص یافته توسط این معاونت خدمات گمرکی است که بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نسبت به واردات نمونه کالا بدون ثبت سفارش و همچنین صادرات به صورت ویژه اقدام کنند.

خدمات عرضه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طول سال‌های اخیر به گونه‌ای گسترش یافته که مفاد این خدمات به شکل یک کتاب به چاپ رسیده است. این معاونت، پیوسته در حال عقد تفاهم‌نامه و عقد قراردادهای دو سویه با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است تا دامنه این خدمات توسعه یابد. به همین خاطر گسترش این خدمات متوفق نشده و هر روزه، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در حال افزایش هستند.

 

یکی از ۱۱۰ خدمتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عرضه می‌شود، خدمات گمرکی است. این خدمات مسائل مختلفی را در هر دو حوزه صادرات و واردات را در بر می‌گیرد. بسیاری اوقات شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند تا در طول سال ده‌ها قلم تجهیزات، دارو، دستگاه و وسائل دیگر را از شرکت‌های خارجی خریداری کنند و به کشور وارد کنند تا به عنوان نمونه کالا از آنها استفاده شود.

ممکن است این نمونه کالا در آزمایشگاه مورد تحقیق قرار گیرد تا نمونه ایرانی بومی‌سازی شده با استفاده از نتایج این تحقیق، بهینه‌سازی شود. یا آنکه از این نمونه برای مقایسه کیفیت محصول ایران‌ساخت و محصول معتبر بین‌المللی برای جلب رضایت یک مشتری مهم استفاده شود.

به همین دلیل، مهم است تا واردات اقلام نمونه با چالش مواجه نشود و این کالا در انبارهای گمرکی و پیچ و خم‌های اداری سرگردان نماند.

بر این اساس، با پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر ارگان‌های مرتبط در این زمینه تسهیلاتی را در نظر گرفتند.

در صورتجلسه، کمیته ماده یک وزارت صنعت،معدن و تجارت در بند ۱۴ قید شده است که : « ترخیص اقلام نمونه وارده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان که مرتبط با زمینه فعالیت آنها باشد، بدون ثبت سفارش، منوط به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. تشخیص دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به عهده معاونت مذکور است»

بر اساس این مصوبه، در صورت اخذ تایید از سوی شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این شرکت می‌تواند کالای نمونه خود را بدون ثبت سفارش و بدون طی کردن مراحل اداری طولانی، ترخیص کند.

همچنین مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خدماتی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پته گمرکی و پته صادراتی در نظر گرفته است.

پته مسافرتی یا پته گمرکی به صورت خلاصه «به کالاهای مسافری با یک سقف مالی مشخص، گفته می‌شود که  بارنامه‌ای به منظور خروج کالا از گمرک برای آن صادر می‌شود» بر اساس اعلام مراجع ذیصلاح «پته گمرکی سریع‌ترین روش ترخیص کالا از گمرک است و ممکن است تمام مراحل آن تنها چند ساعت به طول انجامد».

شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند با مراجعه به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از جزئیات بیشتر تسهیلات گمرکی مطلع شوند و در صورت علاقه از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

 

معرفی شرکتهای دانش بنیان موفق/ ۲۸۰ شرکت گردش مالی میلیاردی دارند

ستاری: شرکت‌های دانش ‌بنیان موفق به حل معضلات کرونا شدند

موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در گرو توجه صنایع بزرگ است

60 درصد شرکت‌های دانش بنیان موفق به «تمدید تاییدیه» شدند

 




نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم