نانوسامانه دارو‌ رسانی بر پایه گرافن طراحی شد

نانوسامانه دارو‌ رسانی بر پایه گرافن طراحی شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 45094
با تلاش محققان دانشگاه اصفهان طراحی و ساخت یک سامانه دارو‌رسانی با موفقیت انجام شد. این سامانه مدیریت زمان و مکان را هنگام تزریق دارو انجام می دهد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در دانشگاه اصفهان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت نانو سیستم برای دارو رسانی به بافت های مختلف شدند. یکی از مشکلات در هنگام تزریق دارو برای کنترل بیماری این است که سلول سالم و بیمار هر دو هدف قرار می گیرند. این موضوع مشکلاتی همچون آسیب به «دی ان ای» سلول سالم را به همراه دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل این محققان سامانه دارورسانی را طراحی کردند که در آن مدیریت زمان و مکان هنگام تزریق دارو  انجام می شود. بدین معنا که بافتی که باید دارو روی آن آزاد شود مشخص است.

مرضیه سمیعی فروشانی مجری این طرح پژوهشی عنوان کرد: نانو هیبرید گرافن سامانه ای است که موفق به ساخت آن شدیم. پلتفرم اصلی در این طرح گرافن است که همزمان روی آن دو عامل تشخیص و دارو قرار می گیرد. دلیل انتخاب گرافن هم ، زیست سازش پذیری آن است. گرافن برای بدن سمیتی ایجاد نمی کند و حامل مناسبی برای دارو است. همچنین ساختار بسيار نازك گرافن اكسيد می‌تواند محبوس شدن عوامل تمايز MRI را داخل سلول‌ها آسان كرده و نيمه‌عمر آن‌ها را داخل بدن موجودات زنده افزايش دهد.

وی ادامه داد: اين نانوسامانه‌ همزمان دارای عملكرد تشخيصی و درمانی است و می‌تواند برای رديابی پيشرفت غدد بدخيم و همينطور برای درمان به‌كار رود. بنابراين در دومين مرحله اين تحقيق استفاده از اين نانوهيبريد برای تثبيت داروهای ضدسرطان از طريق برهم‌كنش‌های كووالانسی و غيركووالانسی برای كاربرد در سامانه‌های آزادسازی دارو بررسی شد.

سمیعی همچنین عنوان کرد: طراحی این سامانه با موفقیت تست های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته است و آماده تست رد فاز حیوانی است.

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم