نانوفناوری به کشاورزی راه یافت و محصولات را از گزند آفات نجات داد

نانوفناوری به کشاورزی راه یافت و محصولات را از گزند آفات نجات داد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74007
محصولاتی که بر مبنای فناوری‌های پیشرفته تولید شده‌اند، توانسته‌اند کارآمدی و اثربخشی بالاتر در کنار هزینه‌های پایین‌تر را برای صنعت به ارمغان بیاورند.

روند نفوذ نانوفناوری به عنوان یکی از حوزه‌های کارآمد و اثرگذار خود را معرفی کرده‌ است. شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی در این حوزه محصولاتی نوآورانه را به بازار ارائه کرده‌اند که با استفاده از قابلیت‌های این فناوری، زندگی بهتر، محصولاتی با کیفیت‌تر و در نهایت بهره‌وری بالاتری را به همراه خواهد داشت.

حوزه کشاورزی یکی از عرصه‌های دارای ظرفیت بالا برای پذیرش محصولات و تجهیزات فناورانه به شمار می‌رود و حوزه کشت می‌تواند از محصولات فناورانه این حوزه بهره ببرد. آفت‌کش‌ها جزو محصولات پرکاربرد صنعت کشاروزی به شمار می‌رود اما آسیب‌های زیست محیطی و کارآمدی نه چندان مطلوب خود آفتی برای آفت‌کش‌های مرسوم است.

 

تولید آفت‌کش نانویی ایران‌ساخت

اما به کمک نانوفناوری و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، تحولی در کیفیت آفت‌کش‌ها صورت گرفته و یکی از مهم‌ترین آفات باغی به کمک آفت‌کش‌های نانویی از بین می‌رود.

شرکت نانو سبز آوران طوبی آفت‌کش گیاهی را برای کنترل پسیل پسته که مهمترین آفت این باغات به شمار می‌رود، تولید و به بازار عرضه کرده است.

این نوع آفت‌کش به استفاده کم‌تر از سم‌های کشاورزی و تولید محصول سالم کمک می‌کند و باغ‌ها، مزرعه‌ها و گلخانه‌های کشور می‌توانند از این آفت‌کش سبز استفاده کنند. نقش این آفت‌کش در از بین بردن آفت‌های مکنده بسیار اثرگذار بوده است.

این محصول ایران‌ساخت از ظرفیت صادرات نیز برخوردار است و بدون آن‌که به طبیعت یا سلامت انسان آسیبی وارد کند زیست‌سازگار و دوست‌دار طبیعت است.

 

سازگاری با محیط توام با اثرگذاری بالا

این نوع آفت‌کش‌ها خطری برای طبیعت و انسان نداشته و از مقاوم شدن آفت‌ها به آفت‌کش جلوگیری می‌کند. این آفت‌کش مشکل باقی‌ماندن در محیط ندارد. فرمولاسیون این آفت‌کش گیاهی مبتنی بر نانو و میکروکپسول‌سازی است که این فناوری برای تولید انواع آفت‌کش‌های سالم و عاری از سم شیمیایی قابل استفاده است.

تولید آفت‌کش‌های پلیمری نانوکپسوله برای آفات بهداشتی، تولید پودر و قرص‌های تدخینی برای محصولات انباری جایگزین متیل بروماید و فسفین، کپسوله کردن قارچ‌های بیمارگر حشرات، کپسوله کردن انواع باکتری‌ها، تولید داروی گیاهی کنترل کنه واروآ انگل زنبور عسل وتولید داروهای ضدعفونی‌کننده ضدانگل‌های خارجی دام، طیور و پرندگان از تولیدات شرکت نانو سبز آوران طوبی به شمار می‌رود.

این شرکت فناور علاوه بر این محصول، آفت‌کش گیاهی برای مدیریت پسیل پسته، مگس سفید و بید سیب‌زمینی آفات مکنده کنه، شپشک، شته و تریپس برای تولید محصول سالم در بازارهای داخلی و خارجی را تولید می‌کند.

شرکت نانو سبز آوران طوبی به دنبال استفاده از ترکیبات جدید با فناوری‌های نوین و استفاده از ترکیبات گیاهان بومی روی آفات محصولات کشاورزی بر اساس نیاز کشور است. در این راستا این شرکت همکاری‌هایی برای مدیریت آفات محصولات کشاورزی در سراسر کشور با باغداران انجام داده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ایران‌ساخت| باغد‌اران با ایده‌ای دانش‌بنیانی به جنگ آفات باغی می‌روند
ایران‌ساخت| باغد‌اران با ایده‌ای دانش‌بنیانی به جنگ آفات باغی می‌روند
99/04/04 - 08:34
زیست مهارگرها به کمک کنترل آفات و بیماری‌ محصولات کشاورزی می‌آیند
زیست مهارگرها به کمک کنترل آفات و بیماری‌ محصولات کشاورزی می‌آیند
97/02/10 - 11:05
کشاورزی ارگانیک را دریابیم
کشاورزی ارگانیک را دریابیم
96/11/10 - 10:42
بیشتر بخوانیم