نوید انقلاب در صنایع دارویی

نوید انقلاب در صنایع دارویی


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 37394
*ایرج نبی پور


*ایرج نبی پور
هر چند رشته پزشکی دریایی در دنیا نیز جوان است ولی بخش زیست فناوری دریایی پیشرو است و در کشور ما نیز همین بخش رشد پر شتابی داشته است ولی فاصله ما با دنیا هنوز چشمگیر است  در معاونت ریاست جمهوری کار گروه زیست فناوری دریایی تشکیل شده است که می تواند نوید گر وجود آینده ای روشن برای زدودن شکاف ما با کشور های پیشرو است.
هم اکنون در قطب پنج کلان منطقه های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، کارگروه توسعه دانش های زیست پزشکی دریایی با مشارکت دانشگاه های جنوب کشور شکل گرفته است که اقدامی بنیادین و فکورانه ای است. وجود مراکز تحقیقاتی زیست فناوری دریایی در دانشگاه های جنوب کشور و انجام ده ها طرح تحقیقاتی در زمینه های داروهای دریایی و استخراج مواد فعال زیستی از منابع دریا خود نشانگر روند رو به رشد در این زمینه است.  عمده ترین تحقیقات در گستره زیست فناوری دریایی در  پنج حوزة داغ احساس می شود. داغ ترین آن ها کاربرد جلبک های دریایی و میکروآلگ ها در تولید سوخت زیستی است که خوشبختانه کشور ما در این زمینه در منطقه در سایة تلاش های دکتر معظمی، در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور، پیشرو بوده است و هم اکنون نیز در معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری بنیاد ملّی نخبگان، نشست های دوره ای با دانشگاه های سراسر کشور جهت کار تیمی در این زمینه برگزار می شود.
دومین حوزه، نیاز رشد یابنده برای ذخایر غذایی بر پایة ایمنی محیط زیست جهت تولید پایدار است. سومین حوزه تحقیقاتی، صنایع آرایشی و کاربردهای نوین آنزیم های دریایی است. چهارمین پیش ران، تقاضا برای قارچ کش های دریایی در بخش کشاورزی است. اما مهمترین بخش تحقیقات در زیست فناوری دریایی  که انقلاب در صنایع دارویی را نوید می‌دهد، کاربرد مولکول های با منشاء دریایی، به عنوان عوامل درمانی پیشرفته است. هم اکنون ایالات متحدة آمریکا بزرگترین بازار محصولات زیست فناوری را دارد ولی کشور ژاپن، بالاترین سرعت رشد را از خود نشان می دهد و پیش بینی می شود در سال 2020، بازار زیست فناوری به رقم 8/4 میلیارد دلاری در بازار دست یابد.
*رییس پژوهشکده زیست پزشکی خلیج فارس

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم