نکات کلیدی برای جذب سرمایه در صنایع فرهنگی و خلاق
ارتباط صاحبان ایده با سرمایهگذاران میتواند به خلق کسبوکارهای مولد در حوزه صنایع فرهنگی و خالق بینجامد. اما چگونه میتوان این ارتباط را ایجاد کرد و مهمتر از آن، چگونه میتوان این ارتباط را تا حصول نتیجه مطلوب حفظ کرد و به نتیجه رساند؟ در این گزارش به افزایش مهارتهای جذب سرمایه میپردازیم.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جذب ســرمایه یکی از چالشها و دغدغههای اساسی برای هر کسبوکار است که اگر به خوبی انجام شود، میتواند موفقیت کسبوکار را تا حد زیادی تضمین کند.
در بسیاری مواقع افرادی که صاحب ایدههای خالقانه هســتند، سرمایه کافی برای عملی کردن ایدههایشان را ندارند. از سوی دیگر افرادی که از سرمایه بالایی برخوردارند، افرادی نیستند که خودشان بخواهند ایدهای را پیادهسازی کنند.
در این میان ارتباط صاحبان ایده با سرمایهگذاران میتواند به خلق کسبوکارهای مولد در حوزه صنایع فرهنگی و خالق بینجامد. اما چگونه میتوان این ارتباط را ایجاد کرد و مهمتر از آن، چگونه میتوان این ارتباط را تا حصول نتیجه مطلوب حفظ کرد و به نتیجه رساند؟
در این گزارش قصد داریم به نکاتی در ارتباط با جذب سرمایه از سرمایهگذاران برای صنایع فرهنگی و خالق اشارهکنیم که مهارتهای جذب سرمایه را افزایش خواهد داد.
آیا هر سرمایهگذاری مناسب است؟
اگرچه جذب سرمایه مهمترین بخش از هر کسبوکار است و میتواند باعث موفقیت آن شود، اما باید دانست که هر سرمایهگذاری مناسب نیست. در حقیقت برای هر کسبوکار و پیادهسازی هر ایده، باید سرمایهگذار متناسب با آن را پیدا کرد. این مسئله بهویژه برای کسبوکارهای مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق از حساسیت خاصی برخوردار است.
سرمایهگذارانی که قصد سرمایهگذاری در این حوزه رادارند، قبل از هرچیز باید با مفهوم صنایع خلاق و اقتضائات آن آشنا باشند و با این دسته از کسبوکارها همانند حوزههای دیگر برخورد نکنند. بهخصوص آنکه صنایع خلاق و فرهنگی مبتنی بر نوآوری هستند. این صنایع علاوه بر درآمدزایی کارکردهای دیگری مانند کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و غیره نیز دارند.
به همین علت بهتر است در جذب سرمایهگذار احساسی عمل نشود و حتی اگر بهاجبار زمان زیادی صرف شود تا سرمایهگذار مناسب یافت. با این اقدام مشکلات احتمالی آینده محدود میشود.
چرا مهارتهای ارائه ایده مهم هستند؟
ارائه ایده نخستین گام در ارتباط میان افراد ایده پرداز و سرمایهگذاران است. تا زمانی که از ایده خود با سرمایهگذاران صحبت نکرده باشید، هیچ فرقی با یک فرد معمولی ندارید. اما بهمحض آنکه لب به سخن باز کنید، ازآنپس این کلمات شما هستند که اثر تعیینکننده دارند.
حتی اگر بهترین و نابترین ایدهها را هم داشته باشید، درصورتیکه نتوانید آن را با آبوتاب و به صورت دقیق بیان کنید، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. این در حالی است که گاه حتی ایدههای نه چندان بکر به دلیل آنکه به خوبی ارائه میشوند، میتوانند نظر سرمایهگذاران را به خود جلب کنند.
ایده پردازان باید توجه داشته باشند که سرمایهگذاران ذهن آنها نیستند و نسبت به ایده ذهنی جز از طریق صحبت آشنایی پیدا نمیکنند. ارائه ایده روشهای مختلفی دارد؛ بخشی از ارائه باید به صورت شفاهی انجام شود و بخش دیگر آن به صورت ارائه از طریق نرمافزارهای مربوطه مانند پاورپوینت یا پرزی. بههرحال مهمترین مسئله فن بیان و نحوه ارائه ایده پرداز است که باید از گیرایی بالایی برخوردار باشد.
ایده قرار است چه مشکلی را حل کند؟
ایدههای پولساز ایدههایی هستند که در سطح وسیع کاربردی باشند و بتوانند نیاز بسیاری از افراد را برطرف کنند. نیازی که درصد قابلتوجهی از افراد بهنوعی با آن درگیر هستند و قرار است ایده موردنظر با پاسخ دادن به آن درآمدزایی داشته باشد.
ایده پرداز باید بتواند بهعنوان صاحب ایده، سرمایهگذاران را با کاربرد ایده و شیوه درآمدزایی آن بهصورت مرحلهبهمرحله آشنا کند. سرمایهگذاران باید بدانند که از نخستین مرحله تا آخرین مرحله قرار است چه فرآیندهایی اتفاق بیافتد و ایده چگونه به درآمدزایی برسد.
حتی اگر یک ایده بسیار ناب باشد، زمانی که بهصورت کلی مطرح شود و به جزئیات آن فکر نشده باشد، نمیتواند نظر سرمایهگذاران را به خود جلب کند و مهمتر از آن اصلاً قابلیت پیادهسازی نخواهد داشت.
از دشواری جذب سرمایهگذار نترسید
به خاطر داشته باشید که پیدا کردن سرمایهگذار برای صنایع فرهنگی و خلاق نسبت به سایر کسبوکارها مشکلتر است. زیرا این دسته از صنایع هنوز چندانکه باید شناخته نشدهاند و کمتر کسی از پیچوخم ای آنها اطلاع دارد. این مسئله بهخصوص در کشور ما که هنوز لایههای سنتی کسبوکار پررنگ است بیشتر دیده میشود.
بسیاری از سرمایهگذاران به دلیل عدم شناخت کافی از چیستی صنایع خلاق و کارکردهای آن، نسبت به این حوزه بیاعتنا هستند و برخی نیز سرمایهگذاری در این حوزه را کاری غیرضروری و نامعقول میدانند.
یکی از نکات اساسی که صاحبان کسبوکار و صاحبان ایده باید برای جذب سرمایه به آن توجه کنند، توجیه کردن سرمایهگذاران نسبت به کلیت صنایع خلاق است. بنابراین اگر چندین سرمایهگذار به شما جواب منفی دادند، دلسرد نشوید و بهتر است به راههایی فکر کنید که بتوانید آنها را نسبت به این مقوله بیشتر آشنا کنید.
پایان پیام/29
Send to friends