نیازمند توجه به توانمندی‌های حوزه دانش‌بنیان دریایی  هستیم
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی؛

نیازمند توجه به توانمندی‌های حوزه دانش‌بنیان دریایی هستیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 29362
سیف با اشاره به وجود پنج هزار و هشتصد کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور گفت: صنایه دریایی به طور حتم ازجمله صنایعی محسوب می‌شود که از قابلیت بسیار موجهی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برخوردار است



سیف با اشاره به وجود پنج هزار و هشتصد کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور  گفت: صنایه دریایی به طور حتم ازجمله صنایعی محسوب می‌شود که از قابلیت بسیار موجهی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برخوردار است، ازاین‌رو توجه هر چه بیشتر به حوزه صنایع دریایی از ملزومات است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری  بابیان اینکه، حمایت از حوزه دانش‌بنیان دریایی نیازمند چرخش سفارشات خارجی به داخل است گفت: به گفته بسیاری از صاحب‌نظران، تأمین نیازمندی‌های حوزه حمل‌ونقل دریایی، ساخت سکو، نیازمندی‌های صنعت نفت و گاز و تأمین تجهیزات تفریحی و گردشگری از همه مهم‌تر ضرورت حفاظت از مرزهای آبی کشور توجه هرچه بیشتر به توانمندی‌های حوزه صنایع دانش‌بنیان دریایی داخلی را ضروری ساخته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت صنایع دریایی، اظهار کرد: حدود 90 درصد صادرات و واردات کشورها از طریق دریا و حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود، ازاین‌رو خواه‌وناخواه ما نیازمند به‌روزترین ناوگان دریایی و بنادر و تجهیزات موردنیاز این حوزه هستیم و این بیانگر اهمیت فوق‌العاده صنایع دریایی برای کشورها است.

وی ادامه داد: امروز حدود 30 درصد تولید حوزه نفت و گاز کشورمان از طریق دریا به‌خصوص خلیج‌فارس انجام می‌شود، بزرگ‌ترین حوزه‌های نفت و گاز کشور مانند پارس جنوبی در دریا قرار دارد و استفاده بهینه از این ظرفیت و ذخایر به طور حتم نیازمند برخورداری از صنایع دریایی پیشرفته متکی بر توانمندی‌های داخلی است. لذا بایستی امکانات مناسب دریایی برای استفاده از این ذخایر دریایی فراهم شود.

سیف همچنین با اشاره به وجود سواحل آبی وسیع در کشور و لزوم حمایت از صنایع دانش‌بنیان داخلی برای تأمین مایحتاج و نیازمندی‌های تفریحی و گردشگری مردم در سواحل گفت: حتی تولیدات این بخش از بازار مانند تولید تجهیزات جت اسکی و لوازم قایق‌سواری نیز از کشش بسیار بالایی برای فعال کردن صنایع داخلی، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشور برخوردار است.
وی بابیان این‌که کشورمان ازنظر علمی و فنی در حوزه دریا مقام نخست منطقه است، اظهار کرد: ایران در این حوزه دارای یک بازار حدود یک میلیارد دلاری در سال است که یک درصد بازار جهانی را تشکیل می‌دهد.

سیف با اشاره به تشکیل چندین کارگروه تشکیل‌شده در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی ازجمله کارگروه‌های اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و ترویج در حوزه دریا اظهار کرد: این کارگروه‌ها باهدف تبدیل علم به فناوری و محصول و ورود به بازار شکل‌گرفته است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم