نیاز صنعت پزشکی به واکسن هاری انسانی تامین می‌شود
با فناوران عرصه سلول‌های بنیادی،

نیاز صنعت پزشکی به واکسن هاری انسانی تامین می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 25227
هاری انسانی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های میان انسان و حیوان است و تولید واکسن این بیماری نیازمند کسب دانش فنی بالا در حوزه زیست‌فناوری

 هاری انسانی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های میان انسان و حیوان است و تولید واکسن این بیماری نیازمند کسب دانش فنی بالا در حوزه زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی است، توانمندی که اکنون توسط یکی از شرکت‌های فناور حاضر در دومین جشنواره ملی سلول‌های بنیادی به واقعیت بدل شده است.
به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی»، هاری یک بیماری مهلک است که در بیش از 150 کشور و منطقه ی جهان وجود دارد. اما به قدر کافی در جهان به آن توجه نمی‌شود. تولید واکسن‌های مقابله بیماری یکی از گام‌هایی است که توسط یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با موفقیت پیموده شده است.
به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور حاضر در دومین جشنواره سلول‌های بنیادی ، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود 60 هزار انسان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند زیرا تمامی سنین را آلوده می کند و بیش از نیمی از این قربانیان در آسیا یافت می شوند که حدود 40 درصد از آن‌ها کودکان و نوجوانان زیر 15 سال هستند.

علیرضا غلامی، با بیان این‌که هاری در ایران به‌صورت بومی و در همه مناطق کشور وجود دارد، گفت: فرایند واردات واکسن هاری برای هزاران نفر، سالانه با صرف هزینه ده‌ها میلیارد تومانی صورت می گیرد که به‌دلیل تولید نشدن این واکسن در کشور موجب خروج بالغ بر حدود ۵ میلیون دلار ارز از کشور می شود.
مدیرعامل شرکت ژن اکسیر زیست‌دارو، به تولید واکسن بومی در انستیتو پاستور ایران از سال 91 اشاره کرد و گفت: ژن اکسیر زیست‌دارو  از سال 92 با ایده محوری تولید واکسن هاری انسانی آغاز به‌کار کرد و در طی حدود ۳ سال موفق شد با تکیه بر دانش پژوهشگران و کارشناسان داخلی به دانش فنی ساخت این واکسن دست پیدا کند.
به گفته این فعال فناور، ۸۰ درصد بودجه طرح صرف تجهیزات، ساخت سایت تولید و اتاق‌های تمیز شده و تنها حدود ۲۰ درصد برای تثبیت دانش فنی صرف شده است و این در حالی است که قیمت پیشنهادی دانش فنی ساخت این واکسن (بدون در نظر گرفتن قیمت تجهیزات و دستگاهها) از کشورهای شرق آسیا مانند چین بالغ بر ۸۰ میلیون دلار می‌شود.
غلامی، با اشاره به این‌که محصول تولیدشده، مشابه یکی از انواع اروپایی واکسن هاری انسانی است گفت: این محصول بر اساس کیفیت های توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت و فارماکوپه های بین المللی ساخته شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، با بیان این‌که فرآورده های درمانی از حساسیت بیشتری برخوردار است و واکسن ها ویژگی های خاص دارند ،  ادامه داد:  تولید واکسن های مدرن همچنین فرایند های پیچیده فناوری داشته، شرایط سختی بر تولید آنها مترتب است به‌علاوه، معمولا واکسن ها همواره مطابق سفارش ساخته و توسط بخش دولتی برای برنامه واکسیناسیون خریداری می شوند بنابراین سرمایه گذاری در بخش واکسن نیازمند بردباری بیشتری برای بازگشت سرمایه نسبت به سایر فراورده ها دارد.
وی با تاکید بر این‌که ارزیابی بازار جهانی در کنار بازار داخلی، همزمان با برنامه های جهانی کنترل بیماری باید از ابتدا انجام شود گفت: این کار موجب می‌شود که از روند میزان مصرف در زمان بهره برداری محصول، و پس از آن، اطلاع درستی در دست باشد.
مدیرعامل ژن اکسیر زیست‌دارو، با اشاره به توانمندی این فناوری توانایی در دست ورزی ساختار ژنتیکی ویروس گفت: این کار نه‌تنها در توسعه واکسن های نسل جدید، بلکه ویروس هاری به‌صورت ابزاری در توسعه هدفمند سلول های بنیادی نیز نقش تعیین کننده ای دارد

به گفته‌ی غلامی، تولید این محصولات با بیش از دو دهه سابقه در کشور، هنوز تا حدودی نوپا است و لذا در عین چابکی برای رقابت در عرصه جهانی باید از حرکت شتاب‌زده پرهیز کرد.
وی با اشاره به این‌که دانش سلول های بنیادی به مراتب از دیگر حوزه‌های فناوری، جوان‌تر بوده و از اهمیت و حساسیت بیشتری در حوزه بهداشت و درمان برخوردار است گفت: کارشناسی ایده های محوری، شرکت های دانش بنیان فناورانه، و سرمایه گذاری در این حوزه نیز باید از دانش و تجربه های موجود در جهت کارشناسی، نظارت و حمایت آنها استفاده شود تا شاهد رویش مستمر شرکت های و محصولات موفق در این حوزه باشیم.
دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم