هدايت‌گري شركت‌هاي دانش‌بنيان از حمايت مالي مؤثرتر است
شکریه:

هدايت‌گري شركت‌هاي دانش‌بنيان از حمايت مالي مؤثرتر است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 37033
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: ستاد نقش هماهنگ‌كننده و تسهيل‌گر دارد. قطعاً نهادهاي مختلفي در كشور وجود دارند كه با هماهنگي و در قالب برنامه‌هاي منسجم و يكپارچه مي‌توانند به‌خوبي برنامه‌ها را پياده‌سازي كنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: ستاد نقش هماهنگ‌كننده و تسهيل‌گر دارد. قطعاً نهادهاي مختلفي در كشور وجود دارند كه با هماهنگي و در قالب برنامه‌هاي منسجم و يكپارچه مي‌توانند به‌خوبي برنامه‌ها را پياده‌سازي كنند.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره برنامه‌های ستاد برای گسترش و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه مواد پیشرفته اظهار کرد: به‌طور كلي سياست‌ها و برنامه‌ها درخصوص حمايت و تقويت شركت‌هاي دانش‌بنيان در كشور ساري و جاري است كه شركت‌هاي بخش مواد پيشرفته هم از اين امر مستثنا نيست و طبعاً مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند. در این میان می توان به  معافيت‌هاي مالياتي، تسهيلات كم‌بهره اشاره کرد. در اين موارد سازوكارهاي قانوني و نهادي مجزايي طراحي شده و در حال اجرا است كه حالا ممكن است ضعف‌هايي هم داشته‌ باشد.


وی ادامه داد: در اين موارد نقش ستاد تسهيل ارتباط بين شركت‌هاي بخش و نهادهاي مسئول است و نظرات ستاد بيشتر از جنبه مشورتي و تسهيل‌گري بوده است. اين‌ها سياست‌هاي عام فارغ از حوزه فعاليت شركت‌ها است. اما ستاد بايد در حوزه كاري تخصصي خود پيگير تدوين و پياده‌سازي سياست‌هاي اختصاصي، متناسب با ويژگي‌ها و اقتضائات بخش مواد پيشرفته باشد.
شکریه همچنین بیان کرد: در اين زمينه بايد با ذي‌نفعان مختلف اين بخش اعم از طرف‌هاي عرضه و تقاضا هم‌انديشي مي‌شد. در همين راستا نشست‌هاي خبرگاني متعددي ظرف دو سال گذشته برگزار شد كه البته هنوز هم ادامه دارد. ماحصل اوليه اين نشست‌ها تدوين پيش‌نويس سند توسعه فناوري‌هاي مواد و ساخت پيشرفته است كه براي بررسي و تصويب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شده است.


به گفته وی، در آن‌جا بر اساس اجماع نظرات كارشناسي حدود 14 راهبرد براي توسعه فناوري‌هاي مواد پيشرفته پيشنهاد شده و طيف گسترده‌اي از مسائل را در نظر گرفته استبه عنوان مثال می توان به بحث يكپارچه‌سازي آمار و تجميع تقاضاها، بحث سامان‌دهي تأمين مواد حياتي در كشور، بحث استاندارد، شركت‌هاي دانش‌بنيان اشاره کرد. البته اين ‌موضوعات سرفصل‌هاي كلي است و پس از تصويب، ابلاغ و فراهم شدن مقدمات اجرايي بايد برنامه‌هاي عملياتي ذيل هر راهبرد با همكاري همه دستگاه‌هاي متولي تعريف و اجرا شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی با بیان اینکه ستاد يك نهاد اجرايي عريض و طويل نيست گفت: ستاد نقش هماهنگ‌كننده و تسهيل‌گر دارد. قطعاً نهادهاي مختلفي در كشور وجود دارند كه با هماهنگي و در قالب برنامه‌هاي منسجم و يكپارچه مي‌توانند به‌خوبي برنامه‌ها را پياده‌سازي كنند. اين نوع هدايت‌گري براي شركت‌هاي دانش‌بنيان از حمايت مالي هم مؤثرتر است. اين‌كه موضوع که نيازهاي بخش‌هاي مختلف تجميع و با شفافيت در اختيار شركت‌ها قرار داده شوند به تصميم‌گيري راهبردي شركت‌ها خيلي كمك مي‌كند. اصلاً ممكن است مانع از آن شود كه يك شركت منابع و توان خود را صرف توسعه يك فناوري نمايد كه اساساً چشم‌انداز مناسبي ندارد. يا با تجميع تقاضاها، سرمايه‌گذاري در يك حوزه ديگر را اقتصادي کند. به‌عبارت ديگر، دولت بايد با پرهيز از تصدي‌گري و دخالت در اموري كه خود شركت‌ها بهتر مي‌توانند به حل و فصل آن بپردازند در نقش يك حكمران خوب و هوشمند زمينه را براي فعاليت فناوري و اقتصادي شركت‌ها فراهم کند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم