در راستای تدوین شناسنامه محورهای اصلی فناوریهای دریایی؛
همکاری میان صنعت و دانشگاه برای اجراییسازی نقشه راه فناوریهای دریایی شکل میگیرد
با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پروژه مشترک میان صنعت و دانشگاه، به منظور اجرایی سازی نقشه راه فناوریهای دریایی و در پی آن تدوین شناسنامه محورهای اصلی فناوری تعریف شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور تدوین شناسنامه هر محور و تهیه نقشه راه فناوریهای دریایی کشور، نخست با سازمانها، شرکتها و اساتیدی که دریکی از حوزههای مربوط علاقهمند هستند و یا به آن نیاز دارند جلساتی برگزار و برای هر محور یک مجری که غالباً از بدنه دانشگاهی است انتخاب میشود و شرکتها و سازمانها هم در همین زمینه تجارب و دستاوردهای خود را اختیار ما میگذارند تا بدانیم در هر حوزه چهکارهایی انجام میشود و توانمندی کشور تا چه میزان است. از این رو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی؛ همکاری میان صنعت و دانشگاه در راستای اجرایی سازی نقشه راه فناوریهای دریایی شکل میگیرد.
امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی در تعریف تدوین کامل نقشه راه فناوریهای دریایی بیان کرد: تدوین کامل نقشه راه به زمان وابسته است، که قسمتی از آن به ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و بخش دیگری از آن به سازمانها و مجریان مرتبط است، زیرا روال تدوین هرکدام از محورهای تعریفشده، بر انتخاب مجری (هیئتعلمی دانشگاه)، تهیه پیشنویس شناسنامه محور موردنظر، برگزاری جلسات کمیته تخصصی، اعمالنظر همه افراد و نهادهای ذیربط در آن و در آخر تدوین آن شناسنامه استوار بوده است که سپری کردن همین مراحل برای هرکدام از محورها زمانبر است.
صفر قلی از تعریف پنجاه محور اصلی فناوری دریایی خبر داد و گفت: تمامی محورهای تعریفشده تا کنون توانستهاند تمامی صنایع و فعالیتهای دریایی را پوشش دهند، هرچند ممکن است از بین این 50 محور چند محور مخاطب نداشته باشد و یا اینکه موردعلاقه سازمانها و حتی اساتید دانشگاهها نباشد، بدینصورت برخی محورها همانند بحثهای مخابراتی که تاکنون کسی برای تدوین شناسنامه آن اعلام آمادگی نکرده است بدون شناسنامه بمانند. بنابراین اگر موردتوجه سازمانها و اساتید نباشد، تکمیل نخواهد شد.
صفر قلی ادامه داد: تدوین نقشه راه فناوری دریایی پروسهای نیست، که پایان یابد و پرونده آن بسته شود، زیرا هرکدام از شناسنامهها باید در سالهای مختلف پایش و بازنگری شوند و اطلاعات آن بر اساس تغییرات به وجود آمده در سازمانها و شرکتهای خصوصی و دانشبنیان بهروز شود.
وی درباره اعتبار تخصیصیافته به این طرح با اشاره به اینکه سعی کردهایم با همکاری و حضور سازمانها این شناسنامهها تدوین شود و هزینه زیادی صرف نشود، گفت: همانطور که گفته شد مجری این طرحها اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها هستند که در راستای تحقیقات خود چه ما بخواهیم و چه نخواهیم رویهها را موردبررسی قرار میدهند زیرا موضوع تخصصی او است و به دنبال آن است که درزمینه موردتحقیقش در دنیا چهکارهایی انجام و چه روندی سپری میشود.
این فعال حوزه فناوری ادامه داد: در همین راستا، ما از آنها درخواست کردهایم که نتایج حاصل از تحقیقات خود را در قالب گزارشی در اختیار ما هم قرار دهند. تا این مرحله نه آنها از ما انتظاری دارند و نه نیاز است که ما هزینه چندانی صرف کنیم. بااینحال سعی کردهایم برای مجریان بستههای حماتی مختلفی نظیر کمکهزینه حمایت از رساله دکترای دانشجوی وی، حمایت از دوره پسادکترا، فرصتهای مطالعاتی کوتاهمدت، سفر اساتید خارجی به داخل کشور بهمنظور برگزاری کارگاه و سمینار و ... در نظر گرفتهایم.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی گفت: بدینصورت هم خواسته ما برطرف میشود و هم در راستای پژوهش و تحقیقات، از بعد مالی کمکی به آنها شده است.
صفر قلی گفت: پس از تدوین شناسنامه و انتشار آن، برای اجرایی سازی هم بر اساس اهمیت محورها و نیاز شرکتها و سازمانها به هر محور، پروژههایی تعریف میشود که با همکاری شرکتهای مختلف آن پروژهها اجرایی شود و هم نیاز شرکتهای مرتبط مرتفع میشود و هم همافزایی بین سازمانها و شرکتها ایجاد و از موازی کاری جلوگیری میشود.
وی گفت: یکی از موضوعات مهم در تدوین شناسنامههای محورهای فناوری و نقشه راه فناوری دریایی کشور، احصای وضعیت، توانمندی و زیرساختهای صنعتی کشورهای دیگر و کشور خودمان است تا بتوانیم دریابیم که کجا راه هستیم و در چه راهی باید گام برداریم.
پایان پیام/32
Send to friends