وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه دریایی بررسی شد
در راستای انتشار سومین شماره از خبرنامه فناوری‌های دریایی؛

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه دریایی بررسی شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 21790
با حمایت گروه مطالعات و برنامه ریزی سومین شماره خبر نامه فناوری های دریایی منتشر شد که در این شماره برنامه های جامعی به منظور استحصال فناوریهای انرژی از دریا و اقیانوس ها مورد بررسی قرار گرفت.

با حمایت گروه مطالعات و برنامه ریزی سومین شماره خبر نامه فناوریهای دریایی منتشر شد که در این شماره برنامه های جامعی به منظور استحصال فناوری های انرژی از دریا و اقیانوس ها مورد بررسی قرار گرفت. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، از میان انرژی های تجدید پذیر، انرژی های دریایی از پاک ترین و پر ظرفیت ترین انرژی ها به شمار می روند. به همین دلیل کشورهای پیشرفته دنیا برنامه های جامعی برای استحصال انرژی از دریاها و اقیانوس ها دارند. استفاده از فناوری های نوین تولید انرژی می تواند در بلند مدت جایگزین مناسبی برای انرژی های فسیلی باشد و اهداف اقتصاد مقاومتی ازجمله عدم نفت محوری و اقتصاد دانش بنیان را تحقق بخشد.
امیر حسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش دریایی با تاکید بر رصد کردن فناوریهای نوظهور در حوزه دریا گفت: گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش دریایی در راستای یکی از اهداف خود که رصد فناوری های دریایی است اقدام به تدوین و انتشار سومین نسخه از خبرنامه فناوری های دریایی کرده است. در این نسخه فناوری هایی از قبیل انرژی های تجدید پذیر دریایی، خانه های شناور، سوخت های دریایی و لوله گذاری کامپوزیتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

 


خانه های شناور
صفر قلی خانه های شناور، را یکی از فناوریهای مهم خواند و گفت: خانه های شناور، شناورهایی هستند که بیشتر از فضای داخلی آنها استفاده می شود. این خانه ها از نظر سیستم رانش به دو دسته تقسیم می شوند. کشورهای مختلفی در سراسر جهان از خانه های شناور استفاده می کنند. در آسیا بیشترین میزان استفاده متعلق به کشور هند است. در مناطق کرالا و کشمیر هند بیشترین خانه های شناور قرار دارند. سازمان گردشگری هند تمامی خانه های شناور را همانند هتل ها درجه بندی می کنند.


سوخت های دریایی
دبیر گروه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش دریایی سوخت های دریایی را دیگر موضوعات مورد بررسی در خبرنامه خواند و گفت: مصرف سوخت سهم فزاینده ای را از مجموع هزینه های سفری به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل پیس بینی می شود که در آینده  هزینه های سوخت و قیمت نفت به عامل و محرک اصلی ایجاد تحولات و بکارگیری تکنولوژی های جدید در صنعت کشتیرانی تبدیل شود. استفاده از فناوری هیبرید با اتلاف انرژی پایین، از جمله نوآوری های شرکت وارتسیلا در صنعت دریایی بود. این سامانه با استفاده از منابع مختلف انرژی و همچنین قسمت ذخیره کننده (باتری) باعث می شود که سامانه پیشران اولیه در شرایط ایده آل خود فعالیت کنند.
لوله های کامپوزیت رزین اپوکسی تقویت شده
صفر قلی گفت: لوله های کامپوزیت رزین اپوکسی تقویت شده با الیاف شیشه در برابر سیالات خورنده، فشار، دما و در برابر سایش خاک و شرایط مختلف آب و هوایی به خوبی مقاومت می کنند. بنابراین برای استفاده در لوله های فراساحل گزینه مناسبی می باشند. معمولا از کامپوزیت رزین اپوکسی تقویت شده با الیاف شیشه برای تولید لوله های انتقال نفت خام استفاده می شود. زیرا این لوله ها نسبت به خوردگی میکروبی (باکتری های احیا کننده سولفات) خطوط انتقال نفت خام به خوبی مقاومت می کنند.
پایان پیام/32

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم