پـرورش استعدادهای ذاتـی كشور

پـرورش استعدادهای ذاتـی كشور


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 17736
محمدحسن عصاره*

افزایش توجه جهانی به صنعت گسترده  و رو به رشد گیاهان دارویی و از طرفی استعداد خدادادی کشور ایران که شامل تنوع گونه‏های گیاهان دارویی انحصاری، اقلیم مناسب برای تولید متابولیت ثانویه با راندمان بالا، از طرفی اثرگذاری مستقیم گیاهان دارویی و فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی بر سلامت مردم لزوم توجه به مباحث طب سنتی شامل توسعه سیاستگذاری و برنامه‏ ریزی ملی در رابطه با آن و محافظت و صیانت از دانش بومی طب سنتی نیاز مبرم به انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی وسیعی را در این زمینه آشکارتر کرده است.  امروزه گیاهان دارویی و طب سنتی در بیش از پنج وزارت‏خانه و تعداد زیادی از نهادها و مراکز دولتی و غیر دولتی نظارت، تحقیق و آموزش داده می‏شود. با توجه به اینکه حوزه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، فرآورده‏‏ها و نیز طب سنتی نیاز به یک نگرش چند بعدی داشته و تعامل و هماهنگی فرابخشی را طلب می‏کند، لذا برای رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق انتظارات،می‏بایستی یک مرکز هماهنگ‏ کننده فرابخشی برای پیوستن حلقه‏‏های مختلف بخش‏های متعدد دولتی و خصوصی ایجاد شود تا بتواند از نیازسنجی و انجام پژوهش‏های هدفمند گرفته تا کشت، تولید، فرآوری، استخراج مواد، ورود صنعت، صادرات، بازاریابی و غیره را تنظیم، هماهنگ و مدیریت کند. از این‏رو ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به عنوان محل تلاقی، همگرایی و حلقه وصل تمامی نقش آفرینان و بازیگران مرتبط درحوزه گیاهان دارویی و طب سنتی کشور بنیان نهاده شده‏ است. با توجه به ظرفیت‏های کشورمان و نیز جایگاه گیاهان دارویی در اولویت الف نقشه جامع علمی کشور و تصویب و اجرایی شدن سند ملی گیاهان دارویی ایران ستاد توسعه علوم و فناوری‏های گیاهان دارویی به انجام وظایف خود می‏پردازد. در راستای اجرایی کردن وظایف تعیین شده در سند ملی گیاهان دارویی که هدایت و پیگیری تعاملات بین بخش‏های دولتی و خصوصی اثرگذار در صنعت، ظرفیت سازی برای معرفی و تجاری سازی محصولات نوآورانه و فناورانه این حوزه است و تجربه موفق برگزاری دو جشنواره و نمایشگاه پیشین اقدام به برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی،فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی ایران کرده است. سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی ایران با رویکرد حمایت از محصولات فناورانه دانش بنیان این حوزه در راستای تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی، که اقتصادی به دور از وابستگی و با اتکاء بر پرورش استعدادهای ذاتی کشور است، برگزار خواهد شد.  روند استقبال و ثبت نام شرکت‏کنندگان در بخش‏های مختلف جشنواره با افزایش سه برابری گویای رشد صنعت گیاهان دارویی و محصولات وابسته طبیعی در کشور است. با توجه به وضعیت کشور و نیز نیازمندی‏های صنعت و جامعه سومین جشنواره و نمایشگاه دارای پنج مختلف است شامل: سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی،فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی ایران، فن بازار تخصصی، کارگاه-های آموزشی، سلامتکده، جشنواره دانش آموزشی، نمایشگاه گیاهان زنده (هربراتوم) می‌‏باشد.

سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌‏های طبیعی و طب سنتی ایران :

نمایشگاه عرضه محصولات صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به‏عنوان یکی از کارآمدترین و قوی ترین محلی برای به رسمیت شناختن کالاهای دانش بنیان و فناورانه می‏باشد. این بخش مکان مناسبی برای ملاقت چهره به چهره بازار و مخاطب، کشف بازار جدید و مشتریان جدید و حفظ و تجدید ارتباط بخش‏های مختلف زنجیره صنعت، با صرفه جویی در زمان، انرژی و سرمایه، نمایش زنده محصولات و خدمات با کیفیت، شناخت و مطالعه تکنولوژی‏های جدید و در نتیجه تسریع روند تولید و تجاری سازی و ...بوده و همه اینها در مدت زمان محدود در مکان نمایشگاه عرضه محصولات صنعت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی پدید می‏آید. با نگاهی بر روند افزایشی حضور شرکت‏های دانش بنیان تعداد داروها و محصولات جدید فناورانه می‏تواند صنعت مطلوب این صنعت را رصد کرد. این بخش پذیرای شرکت‏های تولید کننده فن‏آور و دانش بنیان در حوزه‏های تخصصی داروهای گیاهی، ارائه دهنده بخش‏های مختلف تولید، فرآوری و بسته بندی فرآورده‏های طبیعی و محصولات ارگانیک می‏‌باشد.

فن بازار تخصصی:

فرآيند توسعه اقتصادي دانش محور نيازمند زيرساخت‏‌هايي براي تجاري‏سازي يافته‏‌هاي پژوهشي و تسهيل مبادلات و انتقال صحيح فناوري است. يكي از ابزارهايي كه براي تسهيل فعاليت‏هاي توسعه فناوري، شفاف‏سازي و تقويت بازار فناوري در دنيا مورد استفاده قرار مي‏گيرد، فن‏‌بازارها مي‏‌باشند. فن بازار سومین نمایشگاه و جشنواره نیز با بهره‌‏گیری از مشاورانی کارآمد  با ایفای نقش واسط‌ه‏ای برای رساندن اطلاعات فناوري به «عرضه‏‌كنندگان»، «متقاضیان»، «كارآفرینان» و «سرمایه‏‌گذاران» را دارند. همچنین ارائه‏ مشاوره در خصوص مراحل انتقال فناوري نیزاز جمله خدماتی است که در این بخش اجرا خواهد شد.

کارگاه‏های آموزشی:

در راستای تحقق بخشی قسمتی از اهداف تعیین شده در سند ملی گیاهان دارویی در سومین نمایشگاه و جشنواره 9 عنوان کارگاه با بهره‏مندی از برترین اساتید برگزار خواهد شد که عناوین کارگاه‏ها عبارتند از: نقش پایدار گیهان در تولید محصولات آرایشی- بهداشتی، عطر و اسانس و روش‏های استخراج و آنالیز مواد موثره گیاهان دارویی، خود مراقبتی و اصلاح سبک زندگی بر اساس اصول شش گانه طب سنتی ایران، برند سازی و مدیریت شبکه‏های توزیع گیاهان دارویی، محصولات و فرآورده‏های طبیعی، آشنایی با فرآیند تشکیل و ارزیابی و تعیین صلاحیت شرکت‏های دانش بنیان و حمایت آن‏ها از طریق صندوق شکوفایی و نوآوری، تامین بذر و اندام تکثیری استاندارد گیاهان دارویی، کنترل گواهی بذور و اندام‏های تکثیری و آشنایی با فناوری‏های مربوطه، مدیریت فن آوری( مدیریت دانش و انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری مشترک- ارزش گذاری فن آوری‏ها –حقوق مالکیت فکری) در حوزه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی، الگوسازی کارآفرینی و ایجاد فرصت‏های شغلی در حوزه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی با لحاظ صنایع جانبی و تبدیلی مرتبط، معرفی و به کارگیری فن‏آوری‏های نوین در حوزه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، بازاریابی فن‏آوری.

سلامتکده:

در دومین نمایشگاه و جشنواره سلامتکده بعنوان بخشی که بسیار مورد توجه بازدید کنندگان بود، و بازخورد‏های دریافت از بازدیدکنندگان و مسئولین مربوطه و الگوسازی سازی آن در سایر جشنواره‏ها و نمایشگاه‏ها، در سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‏های طبیعی و طب سنتی با هدف کمک به ارتقاء سطح سلامت مردم و پرهیز از هر گونه تعصب وفارغ از هر گونه افراط و تفریط در خصوص درمان نارسایی‏ها با کمک تدابیر درمانی و خودمراقبتی طب سنتی نقشی هرچند کوچک در ارتقاء فرهنگ حفظ سلامت همگانی داشته باشد. در سلامتکده پزشکان و متخصصین این حوزه در تخصص‏های مختلف، تحت سرپرستی وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیریت دانشکده‏های طب سنتی در دو نوبت به ویزیت بیماران می‌‏پردازند.

جشنواره دانش آموزشی:

گسترش فرهنگ پژوهشگری در بین دانش‏آموزان، ایجاد زمینه‏‏های ظهور خلاقیت و توانایی‏های بالقوه دانش‌‏آموزان، ارایه و عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری آینده سازان ایران اسلامی، توسعه همكاری‏ها و مبادلات علمی و فنی مراكز پژوهشی و دستگاه‏های اجرایی، ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح علمی جهت تولید علم، افزایش حساسیت جامعه نسبت به پژوهش در حوزه تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی و متجلی كردن نتایج آن و تبیین نقش و اهمیت بالای تفكر و پژوهش در استغالزایی و کار آفرینی، از اهداف برگزاری این جشنواره است. این بخش نوظهور جشنواره با کمک جامعه گیاه درمانی ایران و همکاری مستقیم و مستمر وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌‏شود.

نمایشگاه گیاهان زنده(هربراتوم):

معرفی گیاهان دارویی زنده به منظور شناخت بهتر وآموزش چگونگی رشد و پرورش آن در فضای سبز شهری و منازل مسکونی دارای مزایای فراوانی ازجمله: افزایش تنوع گونه‏های گیاهان کاربردی به این منظور که موجب پایداری و کاهش گسترش فراگیر آفات و طبع آن کاهش مصرف سموم، کمک حفظ ژرم پلاسم گیاهان دارویی، ارتقاء سلامت جامعه با توجه به خواص این گیاهان در رایحه درمانی و گل درمانی که اثر بخشی آن درپزشکی مدرن نیز تائید شده استبطوریکه برخی این مواد آلی متشرحه گیاهی را ویتامین‏های جوی مینامند و در آخر کسب توجه مردم به این ثروت خدادادی می‏‌باشد. این بخش جشنواره برای اولین بار با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی برنامه‏ریزی و اجرا می‏‌شود.

* دبير علمي جشنواره ملي گياهان دارويي فرآورده‌‏هاي طبيعي و طب سنتی و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم