پوشیدنی‌های سلامت؛ نقش‌آفرینان کوچکی که تحول‌های بزرگ ایجاد کرده‌اند

پوشیدنی‌های سلامت؛ نقش‌آفرینان کوچکی که تحول‌های بزرگ ایجاد کرده‌اند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70530
زمانی بود که پیشرفته‌ترین ابزارهای متصل به بدن انسان، ساعت‌های پر سر و صدایی بودند که روی مچ دست‌ها سنگینی می‌کردند و در بهترین حالت، در زرق و برق بند و صفحه یا دقت با یکدیگر به جدال می‌پرداختند.

فناوری‌های پوشیدنی اما به ساعت‌های مچی ختم نشدند و از سمعک‌ها تا هدست‌های الکترونیکی بدون سیم توسعه یافته‌اند. این فناوری‌ پا را از پوشش برای انسان نیز فراتر گذاشته و به دنیای حیوانات نیز راه یافته‌اند؛ نمونه‌ای از این پوشیدنی‌ها، دوربین‌هایی است که به یک پرنده وصل می‌شود تا عکس‌های هوایی بگیرید.

این شکل تازه از فناوری، در زندگی روزمره فراگیر شده است و فناوران به طور مستمر تلاش می‌کنند تا این فناوری‌ را توسعه دهند.

هر روز بر تعداد پوشیدنی‌هایی که به‌عنوان لوازم جانبی تخصصی برای حوزه‌های مختلف ساخته شده‌اند، افزوده می‌شود، از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به تجهیزاتی برای ثبت فعالیت‌های روزمره، آن هم در ابعاد کوچک و قابل حمل به کار می‌آیند. از این تجهیزات برای ثبت مسافت طی شده، تعداد قدم‌ها و ضربان قلب و دیگر فعالیت‌ها می‌توان بهره برد.

پوشیدنی‌های حوزه سلامت

رشد روزافزون فناوری‌های پوشیدنی در حوزه پزشکی تحول قابل توجهی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اتفاق افتاده است، سیستم‌های پوشیدنی برای پایش بیماران، سیستم‌های پیگیری درمان، سیستم‌های درمان از راه دور، سیستم‌های راهبردی پرستاریريال، ربات‌های جراحی و بسیاری از سیستم‌های دیگر هدف ارتقای سلامت و درمان را دنبال می‌کنند.

با استفاده از این سیستم‌ها، بیمار در کم‌ترین زمان بهترین خدمات را دریافت می‌کند. پزشک به طور تمام وقت به بیماران خود دسترسی دارد و اطلاعات مربوط به آنان را در هر نقطه‌ای به‌طور فراگیر دریافت می‌کند.

توانایی فناوری‌های هوشمند و پوشیدنی در ذخیره و انتقال اطلاعات چند رسانه‌ای در حوزه‌ای مانند سلامت و درمان، در روزهایی که «کرونا» بر تمامی حوزه‌ها سایه گسترده و حضور را خطرناک و ناممکن کرده، بسیار کارآمد افتاده است. استفاده از این فناوری‌ها، در هر شرایطی و با رعایت سازوکارهای بهداشتی، آن‌هم بدون نیاز به حضور در مراکز درمانی می‌تواند زمینه‌ساز تبادل اطلاعات پزشکی شود.

این فناوری‌ها در حوزه بهداشت علاوه بر این‌که هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و نیاز به حضور را به حدأقل ممکن می‌رسانند، امکان پایش مستمر بیمارانی را که نیاز به توجه و بررسی مستمر وضعیت دارند، میسر می‌کنند.

تشخیص به هنگام بیماری و اقدام به موقع برای درمان یا جلوگیری از عوارض آن، به خصوص در مورد بیماری‌هایی مانند کرونا که هنوز ایجاد علامت نکرده و فرد احساس ناخوشی ندارد، مهم‌تر و آسان‌تر از درمان بیماری در مراحل پیشرفته و همراه با ظهور عوارض است. پایش سلامت به وسیله فناوری‌های هوشمند از جمله پوشیدنی‌ها، نقشی مهم در شناخت زودهنگام اختلالات بدن و جلوگیری از عوارض بدخیم بیماری‌ها ایفا می‌کند.

 

پوشیدنی‌های و فناوری‌های پایش سلامت ایران‌ساخت

در گرماگرم رقابت میان برندها و توسعه‌دهندگان جهانی، فعالان دانش‌بنیان و استارتاپ‌های ایران نیز به این بازار پررقابت و سرشار از ظرفیت‌های بکر برای خلق ارزش افزوده ورود پیدا کرده‌اند. ساخت تجهیزات و نرم‌افزارهای پایش و کنترل سلامت با استفاده از تجهیزات الکترونیکی، زمینه را برای ارتقای سلامت بیماران فراهم کرده‌اند.

از جمله این فناوری‌ها می‌توان به حسگرهای پوشیدنی قابل اتصال به دستگاه‌های همراه که اطلاعات تنفس و ضربان قلب بیمار را منتقل می‌کند، همچنین سامانه‌های ارتباط از راه دور و همچنین تحلیل‌گرهای تصاویر سی تی اسکن اشاره کرد.

 

این فناوری‌ها در سطوح گوناگون، با استفاده از فناوری‌های پوشیدنی که غیر تهاجمی هستند، در آینده نزدیک در بخش قابل توجهی از زندگی جامعه نقش‌آفرین خواهند شد.

 

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/24

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم