پیشرفتی فناورانه در مسیری پر پیچ و خم

پیشرفتی فناورانه در مسیری پر پیچ و خم


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 70476
نوآوری از دل یک غار تاریک بیرون نمی‌آید. مسیر پر پیچ و خم توسعه فناوری و پیشرفت کشورها نشان داده است که برای رسیدن به تعالی، باید از ابزارهای مختلفی با کاربردهای گوناگون بهره جست. ابزارهایی که مهارت کشورها در استفاده از آن‌ها، چراغ روشنی می‌شود فراروی مسیر آینده.

ایران اکنون در بسیاری از این ابزارها و کاربری آنها توانمند شده است. این حقیقت را نگاهی به شاخص جهانی نوآوری که سیزدهمین نسخه آن به تازگی منتشر شد نشان می‌دهد. ایران از لحاظ ظرفیت‌های نوآورانه توانسته است به ظرفیتی دست پیدا کند که آینده روشن را نمایان می‌کند.

سیزدهمین گزارش شاخص جهانی نوآوری یا (GII)، ظرفیت و عملکرد نوآوری ۱۳۱ اقتصاد سراسر جهان را مورد مطالعه قرار داده است. کشورهای مورد مطالعه، معمولا بیش از ۹۰% از جمعیت جهان و همچنین بیش از ۹۵% از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

هفت رکن شاخص جهانی نوآوری در دو دسته ورودی و خروجی سامان یافته‌اند. در دسته ورودی‌ها که نشان دهنده توانایی اقتصاد یک کشور برای انجام فعالیت‌های نوآورانه است، ارکان نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت‌ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار و در دسته خروجی‌ها که نتایج فعالیت‌های نوآورانه در اقتصاد یک کشور را نشان می‌دهد، دو رکن خروجی‌های دانشی و فناورانه و خروجی خلاقانه وجود دارند.

این شاخص با بررسی هریک از این معیارها، وضعیت کشورها را به شکل معدلی ساده از امتیاز مرلفه‌ها متیاز هر زیر رکن نیز از میانگین امتیاز شاخص‌های آن به دست می‌آید.

این گزارش بر اساس معیارهایی چون تعداد منتشرات علمی در علوم پایه و مهندسی در پایگاه Web of Science (نمایه SCIE) مناطق جغرافیایی (یک شهر یا چندشهر همجوار) برای بازه زمانی 2014 تا 2018 به صورت تجمعی ارائه  می‌شود.

همچنین تعداد درخواست ثبت پتنت در مراجع بین‌المللی (PCT) مناطق جغرافیایی مورد استفاده قرار گرفته است. با رتبه بندی حاصل جمع منتشرات علمی و درخواست‌های پتنت در مراجع بین‌المللی، مناطق جغرافیایی جهان رتبه‌بندی و 100 منطقه برتر به صورت سالانه معرفی می‌‌شود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
کسب‌وکارهای نوپای حوزه سلامت با فعالیت شتاب‌دهنده‌ها رونق می‌گیرد
کسب‌وکارهای نوپای حوزه سلامت با فعالیت شتاب‌دهنده‌ها رونق می‌گیرد
98/07/06 - 14:24
اقتصاد دیجیتال در تعامل یا تقابل با اقتصاد سنتی؟
اقتصاد دیجیتال در تعامل یا تقابل با اقتصاد سنتی؟
97/11/01 - 11:37
بیشتر بخوانیم