چرخش پر شتاب چرخ‌های اقتصاد دانش بنیان

چرخش پر شتاب چرخ‌های اقتصاد دانش بنیان


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 46557
با رشد روز افزون شرکت‌های دانش بنیان و تولید ثروت از علم، گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان جایگاه رفیعی پیدا کرده است و با نهادینه کردن آن می‌توانیم شاهد شکل‌گیری موج جدیدی از پیشرفت و تحول در شرکت‌های دانش بنیان باشیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال 92 را باید شروع تحول برای اقتصاد کشور بدانیم. سالی که رونق فعالیت دانش بنیانی ها آغاز شد. گرچه قانون «حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات» ۵ آبان ماه سال ۱۳۸۹ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. اما اجرایی شدن آن همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم بود. در آن سال تنها 10 شرکت دانش بنیان فعالیت می کردند اما با همت و غیرت جوانان این سرزمین اکنون به نقطه ای رسیده ایم که بیش از 4 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور با تلاش و کوشش خود، ما را به سوی خودکفایی و پیشرفت پیش می برند.


اما علاوه بر شرکت های دانش بنیان بازیکنان دیگری نیز در زمین اقتصاد دانش بنیان نقش آفرینی می کنند. استارتاپ ها، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، مراکز علمی و پژوهشی، کارخانه های نوآوری و شتابدهنده ها دیگران بازیگرانی هستند که پیراهن اقتصاد دانش بنیان را بر تن دارند و برای رهایی از اقتصاد نفتی و اقتصاد سنتی تلاش می کنند.بازیکنانی که رشد و بلوغ آنها پیشرفت اقتصاد دانش بنیان را به دنبال دارد. 


تولید ثروت از علم و فناوری موضوعی است  که در کشورهای با پایه دانش رونق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قطعا این اقتصاد دارای ارکانی است. رکن اصلی آن نیروی انسانی متخصص و خلاق است. در ایران با وجود نزدیک به 5 میلیون دانشجو و 20 میلیون فارغ التحصیل این رکن وجود دارد. پس برنامه ریزان و مسئولان باید فکری برای بهره مندی بهتر از این نیروی مغز افزار داشته باشند. البته شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و مراکز رشد با فعالیت خود باعث جلب اعتماد این نیرو شده اند. همانطور که در حال حاضر شاهد رشد ارتقای فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها با وجود این نیروی نوآور هستیم.


حال که این نیروی انسانی در اختیار کشور قرار دارد باید با گام هایی محکم تر در ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری کشور حرکت کنیم. در این زیست بوم بازیگرانی همچون مراکز علمی، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و شتابدهنده ها با هدایت این نیروی انسانی باید اقتصاد دانش بنیان را شکل دهد. 

پس علمی که در دانشگاه ها تولید شد در پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری به محصول تبدیل می شود. پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری در تمام استان ها وجود دارد. شتابدهنده ها و صندوق های جسورانه نیز در این زیست بوم نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند. زیست بومی که با کمک بازیگران خود برای ارتقا و پیشرفت کشور تلاش می کند. 

در حال حاضر با وجود این زیست بوم ،بازار جذب نیروی متخصص در کشور به رشد قابل ملاحظه ای رسیده است. هر چه تعداد شرکت های دانش بنیان بیشتر باشد ارزآوری و اشتغالزایی بیشتری نیز خواهیم داشت. تا کنون بیش از 15 هزار نیروی متخصص در این شرکت ها مشغول  خدمت هستند. 

بله همه این فعالیت ها با سرعت در کشور در حال انجام است. اما موضوع دیگری که نباید از آن غافل شویم گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان در سطح جامعه است. به گونه ای که تمام اقشار مردم با آن آشنا شوند و این گفتمان به دل جامعه راه یابد. در این راستا نیز ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری فعالیت های ترویجی بسیاری انجام می دهد تا فرهنگسازی این زیست بوم به خوبی در کشور انجام شود. اگر زمانی تعداد برنامه های حوزه علم و فناوری در صدا و سیما، رسانه ها و خبرگزاری ها انگشت شمار بود اما اکنون به کمک این ستاد و همکاری صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی این مهم عمومیت پیدا کرده است. 

پایان پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم