گسترش فعالیت‌های پژوهشی؛ حمایت از 4 حوزه علوم شناختی شتاب می‌گیرد

گسترش فعالیت‌های پژوهشی؛ حمایت از 4 حوزه علوم شناختی شتاب می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70917
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با هدف گسترش فعالیت‌های پژوهشی، شکل‌گیری هسته‌های تحقیقاتی، ارتقا و توانبخشی شناختی، پرورش کارکردهای اجرایی و نیز علوم اجتماعی محاسباتی با رویکرد شناختی بطور همزمان در پاییز امسال چهار فراخوان منتشر می‌کند.

این فراخوان‌ها در قالب فراخوان پانزدهم و بطور مستقل اعلام می‌شوند و اطلاعات هر چهار فراخوان در سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است. این فراخوان‌ها حوزه‌های علوم اجتماعی محاسباتی با رویکرد شناختی، پرورش کارکرد های اجرایی، ارتقا و توانبخشی شناختی و نیز طرح های دسته (ج) ترکیب پایان نامه‌ها را شامل می‌شوند. همچنین بارگذاری فرم‌های پروپوزال این فراخوان‌ها در سایت ستاد از اول تا پانزدهم آذرماه است.

 

ستاد پانزدهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی را با تمرکز بر ارتقا و توانبخشی شناختی در رده سنی بزرگسالان (18 سال به بالا) منتشر می کند.

توانبخشی شناختی افراد دچار آسیب برای دستیابی به سطح مطلوب سلامتی، کاهش تأثیر مشکلات آنها در زندگی روزمره، کمک به بازگشت به زندگی عادی و کاهش افت عملکردهای شناختی از موضوعات مورد توجه در آن است.

 از سوی دیگر به منظور افزایش هم افزایی پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در راستای تحقق اهداف مصوب در حوزه علوم شناختی در پانزدهمین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی، تشکیل هسته‌های تحقیقاتی تحت عنوان طرح‌های دسته «ج» مورد توجه قرار دارد. تشکیل هر هسته تحقیقاتی از طریق تعریف مجموعه­ای از پایان­نامه­های کارشناسی ارشد و دکتری که رسیدن به یک هدف مشترک و مشخص در حوزه شناختی پیگیری می شود.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در راستای اهداف و اولویت‌های مصوب، در پانزدهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی خود همچنین از طرح‌های‌ پژوهشی برای «طراحی برنامه‌ های پرورش کارکردهای اجرایی گروه سنی 12 تا 17 سال» حمایت می­کند.

بسته‌های پرورش کارکردهای اجرایی می‌توانند در قالب‌های نرم افزار کاربردی (Application)، بسته‌های مداد-کاغذی، کتاب و بازی‌های کارتی، تخته‌ای، حرکتی، استراتژیک (مانند بازی فکری، پازل‌های فضایی، بازی‌های منطقی، استدلالی و ...) طراحی شوند.

همچنین در این فراخوان، ستاد با دعوت از گروه‌های دانشگاهی، نوپا و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه جمع‌آوری یا تحلیل داده‌های دیجیتال آنها را به مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های نرم تحقیقاتی و توسعه فناوری فرا می خواند. کمک به توسعه زیرساخت ‌های علمی و فنی، توسعه اکوسیستم فن آوری و ارائه خدمات نوین به اکوسیستم فنآورانه کشور از مهم‌ترین اهداف این فراخوان است.

بر اساس این گزارش، تاکنون چهارده مرحله فراخوان حمایت از طرح­‌های پژوهشی از سوی ستاد توسعه علوم شناختی منتشر شده است و در نتیجه این فراخوان ­ها، بیش از دویست طرح پژوهشی و مطالعاتی این حوزه در مراکز علمی کشور از حمایت‌های ستاد بهره مند شدند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گسترش فعالیت‌های حوزه علوم شناختی در کشور
گسترش فعالیت‌های حوزه علوم شناختی در کشور
97/04/27 - 03:31
 توسعه تعاملات و فعالیت‌های پژوهشی در حوزه شناختی
توسعه تعاملات و فعالیت‌های پژوهشی در حوزه شناختی
97/02/15 - 14:12
 اقداماتی که در مسیر دستیابی به اسرار مغز انجام شد
اقداماتی که در مسیر دستیابی به اسرار مغز انجام شد
97/01/06 - 18:24
بیشتر بخوانیم