گیاهان دارویی باید به صورت زنجیره‌ای در استان‌ها بررسی شود
عصاره:

گیاهان دارویی باید به صورت زنجیره‌ای در استان‌ها بررسی شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 21188
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین نشست رابطین استان‌های ایران گفت: استان‌های مختلف کشور باید ظرفیت‌های گیاهان دارویی را به صورت زنجیره‌ای بررسی کنند تا به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین نشست رابطین استان‌های ایران گفت: استان‌های مختلف کشور باید ظرفیت‌های گیاهان دارویی را به صورت زنجیره‌ای بررسی کنند تا به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا کنیم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین نشست رابطین استان‌های ایران با ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برگزار شد.
در این جلسه اولویت‌های سرمایه‌گذاری در فرآیند توسعه کارآفرینی و اشتغال در حوزه صنعت گیاهان دارویی بر اساس مزیت نسبی هر استان با استفاده از فناوری‌های نوین توسط  علی‌محمد عمویی مورد بررسی قرار گرفت.
محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در این جلسه تاکید کرد: صنعت گیاهان دارویی ایران باید جهانی شود. چرا که کشور ما این ظرفیت را دارد تا چندین برابر شرایط کنونیارتقا اقتصادی در این حوزه داشته باشیم  درآمد کشور از این طریق کسب شود.
وی بیان کرد: گیاهان دارویی بهترین نسخه درمانی و یک روش بومی در کشور ما است، چرا که در هزاران سال قبل صاحب این علم بوده‌ایم. امروز نیز هنر ما بازگشت به منابع بومی است.
عصاره از رابطین استانی با ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی خواست تا با افزایش بهره‌وری و سرعت عمل کارها را به سرانجام بهتری برسانند و بررسی کنند برای رسیدن به مزیت نسبی ،نسخه درمانی هر منطقه چه چیزی می‌تواند باشد.
وی در ارتباط با زنجیره کشت و صنعت گفت: کشت بدون صنعت جواب نمی دهد. در استان‌های کشور اگر فکر زنجیره‌ای کشت تا محصول دانش بنیان نباشیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. باید به این صنعت زنجیره‌وار نگاه کرد و تمام بخش‌های مختلف صنعت را در نظر گرفت.
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی چند گام مهم را برشمرد اول : مواد اولیه استاندارد را بذر و نهال دانست، دوم :قدم دوم برای تولید عصاره و اسانس با مصارف مختلف را به عنوان صنعت میانی  و سوم: دریافت مواد اولیه فرآوری شده استاندارد برای محصولات نهایی کند حرکت می کند .
به گفته وی این مسئله تا زمانی که این زیرساخت‌ها در کشور ایجاد نشود تولیدات ما میلی‌متری خواهد بود .
در ادامه جلسه برخی از رابطین استانی با مورد توجه قرار دادن مباحث، کلیاتی از اقدامات و فعالیت‌های دانش‌بنیان در منطقه (شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه) ؛ اهم پیشنهادات راهبردی برای فرصت‌های شغلی جدید و اولویت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین مهم‌ترین اولویت‌های توسعه فناوری در استان خود پرداختند.
فضل‌الله صفی‌خانی به اهمیت تولید بذر و نهال گیاهان دارویی و چگونگی فعالیت کارگروه بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی پرداخت. 

سیدجعفر سیداخلاقی مسوول پیگیری اجرایی سازی نقشه راه نیز برش استانی نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را ارائه کرد.
در بخش دیگری از این جلسه چگونگی چرخه نظارت بر طرح‌ها و حمایت‌های ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی توسط حسین طاهری ارائه شد.
دومین نشست تخصصی رابطین استانی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با تقدیر از این اعضا در راستای همکاری با سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران همراه بود.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم