ارتقا تعامل میان دانشمندان جهان اسلام

ارتقا تعامل میان دانشمندان جهان اسلام


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 40391
*مهدی صفاری‌نیا



*مهدی صفاری‌نیا

به راستی، دانش نوری بر قلب‌های خالص است که تنها حمکت خدا تقدیرشان را رقم می‌زند و رحمتی است بر زندگی کسانی که به یاد خدا هستند. افرادی که در پی علم هستند باید تلاش کنند به دیگران کمک کنند تا از نور حمکت‌شان بهره‌ مند شوند.

بنابراین، جستجوی علم و دانش وظیفه‌ای بر دوش رهروان مصطفی (ص) است. آنها نه تنها در این دنیا از برکت‌های آن بهره‌مند خواهند شد بلکه به سعادت حقیقت آفرینش نائل خواهد شد. چه این آگاهی در دستان آنها یا بذری در بهشت باشد، افکار بشریت از حکمت و نور الهی بهره خواهد برد و در افقی روشن رهسپار خواهد شد.

ما ایمان داریم که پیروان حضرت مصطفی (ص) به آموزههای او پی خواهند برد. آنها باید به هر 6 دانش در کنار حقیقت جهان دسترسی پیدا کنند و روح متعال انسان را به سوی وحی خلقت روشن سازند. این حرکت برای انسان‌ها صلح به ارمغان خواهد آورد و امنیت، سلامتی، و رفاه این دنیا و سعادت جهان آخرت را برایشان فراهم می‌کند.

تمدن اسلامی تحت تاثیر دانشمندانی مانند ابن بطوطه، ابوعلی‌سینا، ابن هیثم، علی بیرونی، بادیالزمان الاجزری، و متفکرانی مانند فارابی، ابن رشد، محمد ابن زکریای رازی و خوارزمی بود. آنها کسانی بودند که مشعل علم را روشن نگاه داشتند و قصد داشتند انسان ها را به خدا نزدیک تر کنند؛ چرا که معتقد بودند که برکتی در زندگی بشر جاری می‌کند.

آنها با توسعه علم و دانش زمان خود زندگی همنوعان خود را بهبود بخشیدند. بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) میخواهد بستری برای قدردانی از ستاره های درخشان معاصر در آسمان علمی فراهم کند تا زمینه همکاری دانشمندان در دنیای اسلام شکل گیرد.

نشست استپ فرصتی است تا تعامل میان علم و فناوری توسعه یاید. این برنامه جامع عملیاتی شامل بسته‌های حمایتی و پیشرفتی و انگیزه‌ای برای همکاری علمی شبکه‌های دانشمندان و مراکز اسلامی در سطوح بینالمللی است.
 
این برنامه در پی رویدادهای علمی با همکاری جوامع علمی، اعطای کمک هزینه مالی درد راستای تحقیقات کاربردی، ایجاد و تعمیق روابط بین دانشمندان و جوامع علمی در جهان اسلام است تا دستاوردهای علم و فناوری در جامعه نمودار شود.

نخستین و سومین رویداد استپ در سال های 2015 و 2017 همزمان با برنامه جایزه مصطفی (ص) در تهران با همکاری آکادمی علوم جهان اسلام و دانشگاه ها و مراکز مختلف علمی برگزار شد. دومین دوره نشست استپ در پوتراجایا با همکاری دانشگاه پوترای مالزی، شبکه دانشمندان جوان و آکادمی علوم مالزی برگزار شد. دور چهارم نیز با همکاری دانشگاه سلطان قابوس حول محور سلامت، آب و انرژی برگزار می‌شود.
 
 
برنامه‌هایی از این دست در طول سال در کشورهای مختلف و در حوزه های گوناگون علم و فناوری با میزبانی دانشگاه ‌ها، مراکز علمی و دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌شود که نقشی برجسته در بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) بازی می‌کنند تا سطح تعامل میان دانشمندان را ارتقا دهند.
 
حمایت از تحقیقات علوم کاربردی با هدایت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از دیگر ماموریت های رویداد استپ است. این برنامه ها شامل اعطای کمک هزینه برای تسریع و سهولت در فرآیند تحقیقات علمی است که جامعه اسلامی از آن بهره خواهد برد.

کمک مالی استپ در اختیار تحقیقات کاربردی و متمرکز بر تولید محصولی نو قرار خواهد گرفت؛  به طوری که حداقل دو کشور از جهان اسلام در سرمایه گذاری، پیاده سازی و بهره برداری نتایج آن و همکاری در حوزه مربوط مشارکت داشته باشند.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) امیدوار است تا قدم های راسخ و با ثباتی در جهت تعاملات علمی و فناوری جهان اسلام بردارد و نقش دانشمندان مسلمان در توسعه علم و فناوری را احیا کند. این بنیاد همچنین چشم انتظار است تا بار دیگر برتری علمی امت اسلامی را در دستیابی به حقایق و کشفیات علمی جهان شاهد باشد.

این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه دانشمندان جهان اسلام و جوامع اسلامی و واقفان آنها همه با هم همکاری نزدیک داشته باشند. بنابراین، بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با آغوش باز و به گرمی از مشتاقان این عرصه استقبال میکند.

*رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم