ارزش‌گذاري محصولات بازاري پارك جنگلي سراوان انجام شد

ارزش‌گذاري محصولات بازاري پارك جنگلي سراوان انجام شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 40308
ارزش گذاري محصولات بازاري و غير بازاري پارك جنگلي سراوان در استان گيلان عنوان پژوهشی است که توسط محققان دانشگاه گیلان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.


ارزش گذاري محصولات بازاري و غير بازاري پارك جنگلي سراوان در استان گيلان عنوان پژوهشی است که توسط محققان دانشگاه گیلان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارزش هاي بازاري جنگل ها عموما ملموس تر از ارزش هاي غير بازاري آن مثل تفريح و تفرج، هواي پاك، مناظر طبيعي هستند. بنابراين اكثر محاسبات اقتصادي صورت گرفته بر روي محصولات چوبي جنگل ها انجام گرفته است. در این خصوص پژوهشی با عنوان " ارزش گذاري محصولات بازاري و غير بازاري پارك جنگلي سراوان در استان گيلان" توسط محققان دانشگاه گیلان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

هدف از اين تحقيق، برآورد ارزش محصولات بازاري و غير بازاري (تفرجگاهي) پارك چنگلي سراوان است. براي براورد ارزش تفرجي پارك جنگلي سراوان از روش هزينه سفر منطقه اي (TCM)  و روش ارزش گذاري مشروط (CVM) استفاده می شود. اين روش بر مبناي استفاده از نقشه، ديدگاه و خصوصيات اقتصادي- اجتماعي بازديدكنندگان از تفرجگاه و نيز افزايش هزينه و مسافت دسترسي به منطقه است. براي ارزش گذاري محصولات چوبي پارك جنگلي ابتدا مقدار رويش حجمي گونه هاي جنگلي موجود در منطقه با استفاده از روش آماربرداري تصادفي محاسبه شد. در مرحله بعدي ارزش بازاري چوب گونه هاي مختلف تعيين شد.


ارزش گذاري محصولات غير بازاري پارك جنگلي سراوان، ارزش گذاري محصولات بازاري پارك جنگلي سراوان و مقايسه ارزش محصولات بازاري و غير بازاري در خصوص تعيين تقاضاي مردم از ديدگاه هاي اجتماعي و اقتصادي از اهداف این پژوهش است.


بر اساس این گزارش، کشور ما همچون کشورهای دیگر ضرورت را در این دیده است که همگام با خط مشی های از پیش تعیین شده ی اقتصادی کشورهای دیگر در راه توسعه اقتصادی گام بردارد. لازمه تداوم پیشرفت و توسعه اقتصادی ایجاد یک جامعه سازنده و سالم است و این درصورتی امکان پذیر است که هماهنگی لازم بین برنامه های اقتصادی و رفاهی جامعه برقرار باشد. به همین جهت اجرای طرح های زیست محیطی، توسعه ی فضای سبز، ایجاد تفرجگاه ها و مراکز تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت در تمام نقاطی که تمدن شهری و صنعتی را پذیرا شده اند نمی تواند منفک از این برنامه ها باشد.


تاکنون مطالعه ای در کشور ما در ارتباط با  ارزش گذاری اقتصادی تفریح و تفرج و محصولات بازاری در پارکهای جنگلی و جنگل ها بطور یکجا برای یک منطقه انجام نشده است و تحقیقات انجام گرفته بصورت جداگانه برای مناطق مختلف است. نتایج  این تحقیق می تواند اهمیت ارزش محصولات بازاری و غیر بازاری پارک جنگلی را مشخص کند و به مدیران امر در تصمیم گیری ها وبرنامه ریزی ها کمک کند.


سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور که سیاست های کلان در مورد مدیریت  پارکهای جنگلی کشور را  اتخاذ می کند می تواند از نتایج این تحقیق استفاده کند. از طرفی  دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که وظیفه پژوهش در زمینه پارک ها و فضای سبز را بر عهده دارند می توانند از نتایج این تحقیق استفاده کند و پژوهش های کاربردی در جهت حل مشکلات مدیریتی  پارکهای جنگلی کشور انجام بدهند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم